Forskjell på toppakninger?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Forskjell på toppakninger?

Legg inn av TurboTrykk » 15 mar 2014, 18:03

Hei!

Kan noen forklare meg forskjellen på de her to?
Den til venstre stod på bilen, og den høyre er nye fra speedparts.
Alt er likt bortsett fra metallet mellom sylindrene.
Bilde

Bilen er en 9000 2l T -97
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Forskjell på toppakninger?

Legg inn av Ottar N398 » 15 mar 2014, 19:49

Hva med det ekstra "øret" på toppen? Tror ikke metallet mellom sylinderne er noe å tenke på :D
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Forskjell på toppakninger?

Legg inn av TurboTrykk » 15 mar 2014, 20:56

Det er 2 "ører" på begge to, vises veldig dårlig på bildet.
Var metallet imellom jeg tenkte på, så da er det bare å sette sammen :)

Har skjønt det slik at moment på nye bolter er 40-60nm så 90 grader?
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Re: Forskjell på toppakninger?

Legg inn av frkristiansen » 16 mar 2014, 12:16

det jeg registrerer som en forskjell er at pakningen som stod på bilen har veldig tykk metall ring på midten der hvor det normalt er varmest og at alle metall ringene henger sammen.
Jeg tenker da at mer metall har potensiale for å utvide seg mer når det blir varmt, potensielt negativt, samtidig som det leder mer varme,
ettersom alle metall ringene henger sammen på den til høyre kan det hende at dette bidrar til å fordele varme bedre, og siden det blir varmst i midten er det en tykkere metall fobindelse der.
Dermed kan det jo hende at dersom metallet i toppakningen forandrer seg på grunn av varme, vil forskjellen mellom utvidelsnene blir mere like på alle sylindrene på den til høyre en den til venstre.

Men dette er bare synsing fra min side, og det har sikkert ingenting å si, sikkert fordeler og ulemper med begge.... :shock:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Svar