Les denne! Aksjon mot avgiftk?te politikere

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Les denne! Aksjon mot avgiftkåte politikere

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 29 jan 2005, 15:21

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
SAABCrus
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo

Legg inn av SAABCrus » 29 jan 2005, 17:32

Sånne avstemninger må jo bare gå mot et ja. Synes egentlig det er for dumt å spørre om slikt, for alle i landet synes de tjener for lite og har før høye avgifter.

Hvem vil ikke ha lavere avgifter slik at de kan bruke pengene på helt andre ting? Hvem vil ikke ha lavere HK-avgift for å kunne trimme bilen sin. (jada, vet at vi gjør det uansett og ikke betaler 8) ) Da jeg sjekket resultatet var det faktisk 8% som hadde sagt at det var passe eller for lavt. Det er egentlig mer oppsiktsvekkende enn at 92% hadde sagt ja.

Jeg ville heller hatt det slik at alle pengene som tas inn på avgifter skal gå tilbake til tiltak for bilistene, være seg bedring av veien eller andre sikkerhetstiltak. Vi er jo vant til å betale avgiftene nå, så istedetfor å senke avgiften så burde de heller bruke det vi betaler på ting som har med bil å gjøre. 50 milliarder inn og bare 12 tilbake... Verre uttelling enn på Lotto! Tenk for en drøm det kunne vært å kjørt SAAB'ene våre på veier til 50 milliarder... :D

Imidlertid er der et nytt spørsmål: De 38 milliarder må tas en plass fra, men hvor? Oljefondet vårt? Militæret (blir jo bare massakrert om noen angriper oss)? Høyere skatter for høytlønnede?

Desverre lever vi ikke i en svart og hvit verden så da står jeg ved det første jeg sa, dumt å spørre om slike ting! :!:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 jan 2005, 08:14

Kunne heller vært en avstemning i Bergen mot bybane (akkurat flyttet fra bergen kommune, så slipper å betale veldig masse skatt for dette..), mer bompenger i Bergen (pengene går mye til bybane...) og mot ferre parrrrrrkeringsplasser i sentrum av bergen.. Bergen er bare blitt en utelivsby/studentby, ikke noe handelsby lengre..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 01 feb 2005, 00:00

Bybane er da kult!
Og med bybane så blir da endelig Bergen også en by :)
Og så blir det bedre plass til 900en min når jeg en sjelden gang besøker dette stedet på Vestlandet. For alle de med traurige Audier og Toyotaer osb vil heller kjøre med en kul bybane :)

Her finner du Byer med stor B :absolute:
http://www.lightrail.nl/

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 01 feb 2005, 00:08

Kommer vel til å bli som i Oslo! Flotte driftsikkre vogner fra 69! :razz:
Det er deilig å ikke ha førerkort jeg elsker sporveiene, et miljøbevist valg!

Gøyal link Knut! :thumbsup: :D

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 feb 2005, 10:02

Bybane er f*** ikke mye kult.. Vi klarer oss fint med busser,dessuten er det et fåtal av innbyggerne som kan bruke denne... Og billistene skal betale, med 8 nye bomstasjoner, økte satser og mindre, men dyrere parkering..... Flyttet ut av Bergen kommune nå til en nabokommune, da går ikke hele skatten min til de inkompetente politikerne her..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 01 feb 2005, 13:31

Bybane ER kult. Bilkø er ikke kult. Bybane fjerner bilkø bedre enn noe annet tiltak.
På bygda klarer en seg bra med bussen, ja. Men ikke i Byen :)
Det er bare de som ikke har noe annet valg som gidder å sitte i bilkø i en skumpende buss.

Bompenger er irriterende, ja. Har hatt bompenger I Trondheim i mange år. De skal benyttes til en vei jeg aldri kommer til å benytte. Men da blir det forhåpentligvis bedre plass på de veiene jeg benytter og da er det jo OK?
Bybanen i Bergen kommer helt sikkert til å gi bedre plass på veiene og det må jo være bra? Eller synes du heller at pengene skulle benyttes til å bygge 6-felters motorvei gjennom sentrum? Ille nok i dag på fiskebryggen synes jeg.

Fascinerende at så mange bilentusiaster har et så urasjonelt syn på bane... ;)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 feb 2005, 13:36

Bryggen er så og si stengt for biler, 30 sone.. Men bybanen når få folk, de fleste boikotter den.. De setter opp 8 nye bompenger for å fimnansiere bybane..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 feb 2005, 19:08

Freshmaker N237 skrev:Bybane er f*** ikke mye kult.. Vi klarer oss fint med busser,dessuten er det et fåtal av innbyggerne som kan bruke denne... Og billistene skal betale, med 8 nye bomstasjoner, økte satser og mindre, men dyrere parkering..... Flyttet ut av Bergen kommune nå til en nabokommune, da går ikke hele skatten min til de inkompetente politikerne her..
Dokke har då Trolly... :D

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 07 feb 2005, 12:03

Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Bybane er f*** ikke mye kult.. Vi klarer oss fint med busser,dessuten er det et fåtal av innbyggerne som kan bruke denne... Og billistene skal betale, med 8 nye bomstasjoner, økte satser og mindre, men dyrere parkering..... Flyttet ut av Bergen kommune nå til en nabokommune, da går ikke hele skatten min til de inkompetente politikerne her..
Dokke har då Trolly... :D
Den er grei den, alle er nye de siste årene også... :D Men ikke det samme som bybane i dette format...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 feb 2005, 16:25

Freshmaker N237 skrev:
Hjelle, N6 skrev: Dokke har då Trolly... :D
Den er grei den, alle er nye de siste årene også... :D Men ikke det samme som bybane i dette format...
Vart vel meir ledig matriell når den andre linja vart nedlagt som trolly-linje, slik at det berre er att ei linje. Er vel linje 2 om eg ikkje huskar feil?
Såg også at Gaia fikk 8 nye MAN trollybussar no på hausten i fjor var det vel. På tida, då det matriellet som var ikkje var allverden.
Og som du seier, ikkje det same som bane, men eit OK miljøvennlig alternativ.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 feb 2005, 07:54

Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:
Hjelle, N6 skrev: Dokke har då Trolly... :D
Vart vel meir ledig matriell når den andre linja vart nedlagt som trolly-linje, slik at det berre er att ei linje. Er vel linje 2 om eg ikkje huskar feil?
Såg også at Gaia fikk 8 nye MAN trollybussar no på hausten i fjor var det vel. På tida, då det matriellet som var ikkje var allverden.
Og som du seier, ikkje det same som bane, men eit OK miljøvennlig alternativ.
Stemmer det hjelle at det er linje 2, men det har også i en noen år bare vært denne linjen som har brukt trolley busser.. Det gamle materiellet var gammelt... Men nå er det som sagt 8 nye Man busser.. Dette er duo busser som kan gå både på strøm og diesel.. De har hatt 2 duo busser noen år også, Mercedes, men nå er alt skikkelig...

Selv så har jeg pga. bosted stort sett alltid brukt trolley til sentrum... (For de som er kjent bodde jeg ikke langt fra birkelundstoppen og landås,har nå flyttet til sotra..)

Negativt med bybane:
*Bilistene skal betale den
*Mer økonomisk med busser
*Ikke mer enn 20-23000 kan bruke denne (bor ca. 230000 i Bergen)
*Den kommer i et område som allerede er veldig godt utbygget når det gjelder kollektivtrafikk.
*De skal etter planlagt rute fjerne et felt i hver retning på danmarksplass
*De skal rive pastasentralen+endel andre bygg som har stått i mange år.
*De skal fjerne parkeingsplasser i sentrum.
*Det blir ikke laget parkeringsplasser ved stasjonene til bybanen, slik at folk kan bruke bil til banen.

Jeg har nå flyttet ut av kommunen for å slippe å betale skatt til dette vanvittige prosjektet.

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Svar