Hei!
Har ett problem med min -97 9000 2l t, og begynner bli litt rådvill. Har etter beste evne prøvd å feilsøke selv, og søkt meg ihjel på forumet.
Byttet toppakning osv på bilen, satt sammen, og startet opp. Bilen gikk fint, fjusket litt på turtall i begynnelsen, men tenkte nye plugger ville fikse biffen. Kjøpte NGK BCpR7ES-11, og bilen gikk mye bedre, men var litt "treig" opp på turtall. Alt dette når jeg stod i ro.
Skulle starte opp etter middag, og plutselig var det helt stille fra bensinpumpen.
Pluggene er helt tørre etter startforsøk.
Har sjekket følgende:
1.Satt strøm på sikring nr 14 i sikringsboks, hører da at pumpen summer og går som den skal. Bilen vil fortsatt ikke starte.
2. tatt ut rele til bensinpumpen, satt strøm på dette, og det åpner og lukker som det skal. Hører/kjenner også at det klikker i det når jeg slår på tenningen.Ikke liv i bilen/død pumpe.
3.Krisekjøpte en DI kasett fra biltema bare for å sjekke, men fortsatt ikke tegn til liv.
Leste noe om veivakselsensor, og at det skal være bevegelse i turtellernålen når man kinner?
Min turteller beveger seg ikke (fungerte flott når bilen var igang). Her trenger jeg tips til feilsøking.
Alle tips, gode råd, lykkeønskninger, god karma og innspill taes imot med takk.
9000 Turbo startproblemer/bensinpumpe
Moderator: Moderatorer
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
9000 Turbo startproblemer/bensinpumpe
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 Turbo startproblemer/bensinpumpe
Hvis ECU ikke får signal fra veivakselgiver, vil den heller ikke dra releet til bensinpumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: 9000 Turbo startproblemer/bensinpumpe
Takk for svar 
Finnes det noe oppskrift på hvordan måle/sjekke dette? Har multimeter, men er ikke elektriker
Har ikke brukt bilen før, så jeg aner enkelt å greit ikke om det skal være bevegelse i turtellernåla når man drar rundt på starteren. Her står den iallefall helt i ro.
Når jeg startet opp etter toppakningsbytte, så gikk den ikke på tomgang med engang. renset plugger og den ble litt bedre. Byttet plugger like før pumpa ble stille.
da gikk den fint på tomgang, men virket så den mistet kraft/døde med engang motoren fikk litt belastning.

Finnes det noe oppskrift på hvordan måle/sjekke dette? Har multimeter, men er ikke elektriker

Har ikke brukt bilen før, så jeg aner enkelt å greit ikke om det skal være bevegelse i turtellernåla når man drar rundt på starteren. Her står den iallefall helt i ro.
Når jeg startet opp etter toppakningsbytte, så gikk den ikke på tomgang med engang. renset plugger og den ble litt bedre. Byttet plugger like før pumpa ble stille.
da gikk den fint på tomgang, men virket så den mistet kraft/døde med engang motoren fikk litt belastning.

Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 Turbo startproblemer/bensinpumpe
Pumpa kan også være dårlig, mål trykket. Veivakselgiveren gir pulser så det er ikke mulig å måle med vanlig multimeter. Kan leses av med diagnoseverktøy.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: 9000 Turbo startproblemer/bensinpumpe
Fikk det til gitt, det var fukt i hjernen.
Tok den ut , der stod det bare "stian" på, og www.bergenbilelektro.no. (noen som har noe info her? Har sendt de en mail.)
Demonterte den og fant litt fukt.
Inni var det 2 chiper, stod "1" på den ene og "2" på den andre.
Demonterte, vasket kretskort med isopropanol og tørket i varmluftsovn på 50 grader i 4 timer. Startet med engang
Takk for alle tips og gode råd på veien.

Tok den ut , der stod det bare "stian" på, og www.bergenbilelektro.no. (noen som har noe info her? Har sendt de en mail.)
Demonterte den og fant litt fukt.
Inni var det 2 chiper, stod "1" på den ene og "2" på den andre.
Demonterte, vasket kretskort med isopropanol og tørket i varmluftsovn på 50 grader i 4 timer. Startet med engang

Takk for alle tips og gode råd på veien.

Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt