9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Er dette plugger og tennkassett, eller noe annet ræl?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Sjekk viewtopic.php?f=12&t=39771&hilit=p1334
Men mest sanynlig er det pluggane dine, start med å sjekke opp tilstanden på dei - spesiellt nr 3 og 4. Men kan godt være at tennkassetten er på tur også, men start med pluggane.
Men mest sanynlig er det pluggane dine, start med å sjekke opp tilstanden på dei - spesiellt nr 3 og 4. Men kan godt være at tennkassetten er på tur også, men start med pluggane.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Allright, takk for svar. Denne bilen har kjørt en del mil med dårlig bremseservo, så det kan hende det er litt sot ja. Starter med plugger, og så har jeg tennkassett liggende i tilfelle.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Forresten, lat som jeg er: hvilke ngk's skal i denne? Er en 2.3.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
BCPR-7ES-11
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Uten at jeg ønsker å kapre denne tråden, undres jeg litt på dette med plugg type BCPR7ES-11 som til stadighet dukker opp som anbefalinger. Det virker nesten som om det er konsensus om at det er bare denne som gjelder, etter å ha kikket litt på de 128 treff en får på søk i forumet etter denne typen.
Ettersom pluggene i Saab har mer enn én funksjon undres jeg på om denne pluggtypen virkelig er en slags "multiplugg" for alle motorer/årsmodeller. Ser en på motor/årsmodell som OP tok opp i denne tråden, og på hva EPC og NGK sier om korrekt pluggtype, så er bildet nokså nyansert. EPC lister fem - 5 - mulige plugger for B235-motoren (som dette vel gjelder), alt avhengig av 235x versjon, motornummer og årsmodell. BCPR7ES-11 er listet gjeldende kun for B235E 2005 - 2010, ellers går det i BCPR5- og -6 typer, samt FPR6- og -7. Går en på NGK sin pluggvelger, så er det kun BCPR6xx som gjelder over hele linja for B235E.
Ettersom pluggene i Saab har mer enn én funksjon undres jeg på om denne pluggtypen virkelig er en slags "multiplugg" for alle motorer/årsmodeller. Ser en på motor/årsmodell som OP tok opp i denne tråden, og på hva EPC og NGK sier om korrekt pluggtype, så er bildet nokså nyansert. EPC lister fem - 5 - mulige plugger for B235-motoren (som dette vel gjelder), alt avhengig av 235x versjon, motornummer og årsmodell. BCPR7ES-11 er listet gjeldende kun for B235E 2005 - 2010, ellers går det i BCPR5- og -6 typer, samt FPR6- og -7. Går en på NGK sin pluggvelger, så er det kun BCPR6xx som gjelder over hele linja for B235E.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Forskjellen på dei du nemner er jo varmetalet. For dei som har trimprogram anbefalar trimlevrandørane stort sett BCPR7ES-11. PFR6H-10 er standard-plugg for B235R, men også nyare B205E med SAABs eige trimprogram, 190hk. Trur ikkje den er anbefalt for B235E på noko tidspunkt. Men du har rett i at BCPR7ES-11 er en plugg som egnar seg for svært monge SAAB-modellar med turbomotor, også B2x4 for å spore litt av.
Men om en køyrer original programvare er vel anbefalingane slik for B2x5:
B205E/B235E : BCPR6ES-11
B205E med org trimsats: PFR6H-10 (Er eit unntak her, M98-M00 har BCPR6ES-11)
B205E/B235E med BioPower: BCPR7ES-11
B235L: PFR6H-10
B235R: PFR6H-10 (PFR7H-10 om du har 225hk 9-3 Viggen)
Ellers skal PFR7H-10 og PFR6H-10 brukast på 9-3 med B205L og B205R, men det har eg ikkje i detalj etter husken.
Har en programvare ifrå en annan levrandør enn SAAB, er det anbefalinga til aktuell programvarelevrandør som skal fyljast.
Men om en køyrer original programvare er vel anbefalingane slik for B2x5:
B205E/B235E : BCPR6ES-11
B205E med org trimsats: PFR6H-10 (Er eit unntak her, M98-M00 har BCPR6ES-11)
B205E/B235E med BioPower: BCPR7ES-11
B235L: PFR6H-10
B235R: PFR6H-10 (PFR7H-10 om du har 225hk 9-3 Viggen)
Ellers skal PFR7H-10 og PFR6H-10 brukast på 9-3 med B205L og B205R, men det har eg ikkje i detalj etter husken.
Har en programvare ifrå en annan levrandør enn SAAB, er det anbefalinga til aktuell programvarelevrandør som skal fyljast.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Om jeg kan si det slik: Jeg takker for denne fremstillingen - på vegner av forumet. Dette av den årsak at gjennomgangen av flere av de 128 oppsøkte tilfellene viser et noe ukritisk forhold til hvilken motorutgave det egentlig gjelder, når svar avgis.
Burde det lages en "sticky" - eller ER det gjort?
Burde det lages en "sticky" - eller ER det gjort?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
No er nok ikkje denne oversikta komplett på nokon måte. Tenkte litt på det du skriv om BCPR5ES-11, mulig det gjeld på andre marked enn våre?
Men utan å gått gjennom søkeresultata, vil tru monge på forumet køyrer med "litt ekstra". Risikoen med å velge en plugg med for høgt varmetal (som for NGK er omvendt, altså lavare nummer betyr varmare plugg) er jo at en får misstenning. Uansett er det aller viktige for B2x5-motorane at en brukar resistor-type plugg.
Men utan å gått gjennom søkeresultata, vil tru monge på forumet køyrer med "litt ekstra". Risikoen med å velge en plugg med for høgt varmetal (som for NGK er omvendt, altså lavare nummer betyr varmare plugg) er jo at en får misstenning. Uansett er det aller viktige for B2x5-motorane at en brukar resistor-type plugg.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
BCPR5ES gjelder for andre markeder, som du er inne på, nemlig Russland og Montenegro 
Det var jo nettopp dette med "mangfoldet" av motorer som gjorde at jeg løftet emnet en smule. For å kunne gi en kvalifisert anbefaling / et svar, er det er jo viktig å vite hva man forholder seg til.

Det var jo nettopp dette med "mangfoldet" av motorer som gjorde at jeg løftet emnet en smule. For å kunne gi en kvalifisert anbefaling / et svar, er det er jo viktig å vite hva man forholder seg til.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Heilt klart, det må trådstartarane verte flinkare på, å oppgi relevant informasjon.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Å bruke BCPR7ES-11 er uproblematisk på alle B2X4 (med tennkassett) eller 2X5E. Der 6ere er angitt til disse er det for å bedre kaldstartegenskaper. B235R vil slite BCPR raskere og har derfor platinaplugg for å opprettholde skiftintervall, de har også litt mindre gnistgap for mindre mistenning ved høyere effektuttak. Gnistgapet påvirker tennforsinkelsen og derfor skal pluggvalg med annet gnistgap stemme med tenningsmatrisen i softwaren.
Kaldere plugger brukes ved høyere effektuttak for å transportere mer varme, men en for kald plugg vil få for lav tip-temperatur og vil ikke holdes ren. For kald plugg vil gi mer misfire og høyere utslipp, og dårligere egenskaper ved kaldstart. For varme plugger kan gi skader på plugg og motor.
NGK BCPR7ES-11 klarer et bredt spenn i effektuttak og kan derfor brukes til de fleste varianter av Saabs turbofirere, med og uten trim.
Kaldere plugger brukes ved høyere effektuttak for å transportere mer varme, men en for kald plugg vil få for lav tip-temperatur og vil ikke holdes ren. For kald plugg vil gi mer misfire og høyere utslipp, og dårligere egenskaper ved kaldstart. For varme plugger kan gi skader på plugg og motor.
NGK BCPR7ES-11 klarer et bredt spenn i effektuttak og kan derfor brukes til de fleste varianter av Saabs turbofirere, med og uten trim.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Dette med kaldstartegenskaper som du peker på er jo et aspekt å tenke på i vårt klima, og er vel også noe som må tenkes på / tas hensyn til når man ser de forskjellige trådene som gjelder nettopp denne problematikken.
Så vil jeg jo tro at Saab sine motorkyndige hadde noen klare tanker i hauet når de i det eksempelet jeg peker på, har listet hvilke 5-, 6- og 7-plugger som gjelder for de forskjellige motorene. Helt vilkårlig vil jeg mene at bruk av 7-plugg nok ikke er, ettersom Saab lister bruk av 7-pluggen ifm. 235E først for 2005 -2010 modellene. Dette samtidig som de ifm. "obsolescence" av PRF7H-10 pluggen (B235R) sier bruk PRF6H-10
Så vil jeg jo tro at Saab sine motorkyndige hadde noen klare tanker i hauet når de i det eksempelet jeg peker på, har listet hvilke 5-, 6- og 7-plugger som gjelder for de forskjellige motorene. Helt vilkårlig vil jeg mene at bruk av 7-plugg nok ikke er, ettersom Saab lister bruk av 7-pluggen ifm. 235E først for 2005 -2010 modellene. Dette samtidig som de ifm. "obsolescence" av PRF7H-10 pluggen (B235R) sier bruk PRF6H-10
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 2001 2.3 estate feilkode p1334
Helt vilkårlig er det ikke, f eks skal en BioPower ha 7ere. Tenningstidspunkt og forbrenningshastighet gjør sitt med tip-temperaturen på pluggen. Spesifisering av 6ere istedenfor 7ere på enkelte varianter vil jeg tippe kan ha bakgrunn i kundeklager på lang oppstartstid eller utslippskrav, og at lavere varmeverdi derfor velges der dette er mulig.Kato skrev:Helt vilkårlig vil jeg mene at bruk av 7-plugg nok ikke er, ettersom Saab lister bruk av 7-pluggen ifm. 235E først for 2005 -2010 modellene. Dette samtidig som de ifm. "obsolescence" av PRF7H-10 pluggen (B235R) sier bruk PRF6H-10
Hovedpoenget er likevel at tuppen på tennpluggen skal ligge innenfor korrekt temperaturspekter under drift, for å unngå soting og avleiring på for kald plugg, eller selvtenning (motorskadelig) eller smeltet elektrode/sprekk i isolator ved for varm plugg.
7ere er svært fleksible og vil gå med korrekt temperatur i de fleste Saab turbomotorer. Velger man 7 som varmetall vil man derfor ikke velge feil, så lenge man ellers snakker om samme type plugg.
Når det gjelder Aeroen så er PRF6H-10 en annen type plugg enn BCPR7ES-11, det skiller på mer enn varmetallet og der skal denne brukes da det er mer enn isolatorlengden som skiller. Endrer man litt i software er det likevel ikke noe problem å benytte BCPR7ES-11 i en B235R, men da må man regne med å bytte oftere.
Snakker vi isolert om varmetallet er det KUN isolatorlengden som er forskjellig og dette gir utslag i pluggens varmetransporterende egenskaper.
At 5ere er listet for enkelte markeder er ukjent for meg, normalt sett vil jeg si at 5ere ikke skal benyttes i Saab turbomotorer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan