Saab 9-5 2.0t 2003 Aut Oljetrykk (Igjen)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Saab 9-5 2.0t 2003 Aut Oljetrykk (Igjen)

Legg inn av gsxrspyder » 05 apr 2014, 21:07

Hei igjen, folkens....

Sliter med oljetrykk på bilen når den går på tomgang. Under kjøring er det ingen lamper som lyser, heller ikke når jeg står stille med bilen i D. Fruen sier at oljelampen har lyst under kjøring på humpete vei (??), men jeg har ikke klart å få lampen til å lyse under kjøring. Bilen står nå stille da vi har en 2004 modell også.

Historikk:

Oljelampen begynte å lyse en stund etter at jeg fikk byttet register og balansekjede tidligere i år. Fikk bilen tauet på verksted og når de sjekket opp bilen lyste ikke lampen lengre. Det viste seg at det var lekkasje rundt oljetrykksbryteren. Den ble byttet og alt fungerte bra et par uker. Oljelampen og trekanten kom plutselig tilbake og da skrudde jeg ned bunnpannen, renset oljesilen (Der var det en del grums), skrapte av litt sludge som nå var kommet nederst på blokka. testet med bilen på tomgang og ingen lamper lyste. Kjørte hjem og parkerte på gårdsplassen og da kom f... meg lampa igjen!

Ned på verkstedet, byttet o-ringer på oljesil og oljerøret i blokka. (på nytt), monterte ny veivhusventilasjon og sjekket silen igjen. Silen var ren og pen.

Hva annet kan være galt her?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut Oljetrykk (Igjen)

Legg inn av Helge » 05 apr 2014, 23:11

Oil-sludge.
Hvis bilen trengte nytt register, rens av bunnpanne og sil og oljelampen lyser, så tipper jeg at motoren har gjort sitt.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut Oljetrykk (Igjen)

Legg inn av Ingvar N629 » 05 apr 2014, 23:58

Sjekk om lager er utslitt eller oljetrykksventilen går tregt. Begge deler kan utbedres med motoren i bil, såfremt den ellers ikke har for stor slitasje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut Oljetrykk (Igjen)

Legg inn av gsxrspyder » 06 apr 2014, 15:30

Hei, og takk for svar.

Helge: Jeg byttet register på 180000 km fordi jeg ikke hadde noen historikk på bilen. Det var veldig lite sludge nederst på blokka og i sila, men ikke ikke andre steder. Resten av motoren ser ren og pen ut.

Ingvar: Rådelagrene så bra ut når jeg skiftet turboen i fjor, kan de ha blitt slitte på 5-7 måneder? Vet du også hvordan jeg sjekker om oljetrykksventilen går tregt?

Er forresten oljetrykksventil og oljetrykksensor det samme?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut Oljetrykk (Igjen)

Legg inn av Ingvar N629 » 07 apr 2014, 07:32

gsxrspyder skrev: Ingvar: Rådelagrene så bra ut når jeg skiftet turboen i fjor, kan de ha blitt slitte på 5-7 måneder? Vet du også hvordan jeg sjekker om oljetrykksventilen går tregt?

Er forresten oljetrykksventil og oljetrykksensor det samme?
Det høres jo ikke trolig ut at lagrene har gått så fort, men hvis sila di så bra ut den gang og ikke nå, så har jo noe skjedd her. Hva slags grums fant du i sila? Sjekket du også veivlager da du sjekket rådelager?

Oljetrykksventil er ikke det samme som oljetrykksensor, ventilen sitter bak en plugg i registerdekselet og er et lite fjærbelastet stempel som regulerer trykket fra oljepumpa. Går dette tregt eller henger seg opp så vil du få for høyt eller for lavt trykk.
Pluggen som ventilen sitter bak finner du i bunn av dekselet, ser ut som et vanlig sekskant bolthode og skrus ut med vanlig verktøy.

Vær også nøye på at pumpa ikke suger noe luft i overgangen mellom bunnpanne og registerdeksel, regner med du har brukt silikon hele veien rundt hullet til sugestussen.

Sjekk også selve pumpa, registerdekselet og lokket er i alu og kan fort få stygge riper dersom det kommer skit inn der, men det er ikke vanlig at dette er grunnen til dårlig oljetrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

[LØST]Re: Saab 9-5 2.0t 2003 Aut Oljetrykk (Igjen)

Legg inn av gsxrspyder » 20 jun 2014, 20:09

Først av alt: Beklager det usannsynlig trege svaret, men jeg har ikke hatt anledning til å skrive her før nå.

Oljetrykket er tilbake(Hvis det i det hele tatt var borte)

Etter å ha inspisert oljetemperaturføleren og oljetrykksventilen så jeg noen små riper på oljetrykksventilen og byttet derfor denne. Startet opp bilen og kjørte den varm og oljelampa lyste likevel.

I ren frustrasjon byttet jeg oljetrykksgiveren.... Og nå lyser ikke oljelampen på tomgang!

Jeg er lykkelig og fruen er fornøyd, men hvor sannsynlig er det at TO oljetrykksgivere viser lavt oljetrykk på tomgang?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Svar