søker tips på 9000 motorene

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

søker tips på 9000 motorene

Legg inn av nippon81 » 07 apr 2014, 23:24

Jeg lurer på om noen kan forklare forskjellene på motorene til 9000 turbo 94-98?

B234E, B234L, B234R

E motoren ble levert med 170hk
L motoren ble levert med 200hk
R motoren ble levert med 224hk

Men er det noen innvendige forskjeller?
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Brukeravatar
odin1899
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 jan 2013, 19:46
Bil: 9000 CSE '97 2.3T Anni LPG
Sted: Lier

Re: søker tips på 9000 motorene

Legg inn av odin1899 » 08 apr 2014, 01:54

Wikipedia forklarer det bra.

Enkelt sagt:
B234I uten turbo
B234E med lavtrykk Garrett turbo (uten APC ventil. LPT/Ecopower/2.3t)
B234L med full trykk Garrett turbo (med APC ventil. FPT/2.3T)
B234R met Mitsubishi TD04 turbo på Aero modeller.

Selve motoren er eksakt det samme så vidt jeg vet; det gjør det så veldig enkelt å få mer kraft ut av B2x4 motorer, veldig over-engineered.

Saab 9000 CSE Anni '97 2,3T
Ex: Daihatsu Charade '84 RHD (solgt) - Saab 96 (demontert) - Saab 99 '70 (solgt) - Saab 96 (byttet) - Saab 96 '79 Kermit (solgt) Saab 9000 CSE '98 2,3t (solgt) Saab 9000 CSE Anni '97 2,0t (solgt)

Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: søker tips på 9000 motorene

Legg inn av nippon81 » 08 apr 2014, 12:34

Tusen takk for et utfyllende svar.

Så hvis jeg skal trimme så er det 234L eller 234R som gjelder?
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: søker tips på 9000 motorene

Legg inn av Ingvar N629 » 08 apr 2014, 13:21

Det spiller ingen rolle, motoren er som det skrives over her lik, men du må montere en magnetventil dersom du har en bil med B234E. Turboladeren på B234R med manuelt gir har større kapasitet enn Garretten på de andre.
228mm clutch har også sine begrensninger, mens 240 mm tåler en del mer dreiemoment. Turbo, clutch og svinghjul kan jo byttes hvis du har tenkt å ta ut såpass mye effekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
nippon81
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 24 sep 2007, 18:45
Navn: Vidar D
Bil: 9000 CSE A.50
Sted: Frøya
Kontakt:

Re: søker tips på 9000 motorene

Legg inn av nippon81 » 08 apr 2014, 13:35

Ok. Supert. Da er det bare innkjøp av bil som gjenstår. :?
Don't drink and drive, you may spill your drink ;-)

M97 9000 CSE A.50 (solgt)
M77 99 R.I.P
M86 900 Turbo (solgt)

Svar