hei der!
Havarerte gearkassa mi i går, og så var jeg selvfølgelig kjapp med å få tak i en ny, var i sverige i dag kl 09.30 å hentet en brukt kasse..
altså kjøpte først, googlet etterpå...ikke bra.
det viser seg att det ikke er like festepunkter på gearkassene. altså FM55B05 kan brukes på biler som har FM55B03, men ikke omvendt.. FM55B05 har dobble festepunkter(leste dette på svenske klubben, og etter en rask titt så ser det ut til å stemme)
jeg hadde FM55B05 og har selvfølgelig kjøpt en FM55B03..
- Kan jeg bytte ut huset rund kassa uten videre? eller er det en jobb for eksperter? ?
- eller går det å kjøpe nye fester til en 99 modell og bruke disse til bilen min - en 2000 modell..
F... altså, lærer aldrig, tipper fruen blir imponert, nå også......
Paul K
hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
Moderator: Moderatorer
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
Du kan bruke brakett fra en 99-modell, men da vil ikke momentstaget passe, dvs du trenger også momentstag fra en 99-mod som igjen ikke passer mot subframen... Men der kan du komme i mål med shims, ikke optimalt men det går på et vis selv om det ikke er så enkelt å få dette 100%, og det er da en viss risiko for at braketten sprekker med tida.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
takk for svar, har googlet litt til og tror jeg har funnet ut att "husene" kan byttes over mellom 05 og 03 kassene..
Har lagt ett svar på en tråd i svenskeforumet, var en Johan H som så ut til å ha stålkontroll på disse kassene.. det blir ihvertfall det billigste alternativet, og forhåpentligvis det mest holdbare..
Har lagt ett svar på en tråd i svenskeforumet, var en Johan H som så ut til å ha stålkontroll på disse kassene.. det blir ihvertfall det billigste alternativet, og forhåpentligvis det mest holdbare..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
Ja jeg er også ganske sikker på at du kan bytte hus, du får lage deg avdragerverktøy. Pass på drevet på 5. giret når du demonterer og følg WIS.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
Hvorfor passer ikke kassene om en annen da? Eg kjører kasse fra en 99 modell på en 2009 modell b235r motor. Boot on på den i hvertfall. Kasse fra 2001 modell også passer bolt on.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
Ja har vært i WIS og sjekket, skal ikke være veldig vanskelig å få laget avdrager verktøy ser det ut til.. og ser ikke ut til å være en veldig vanskelig jobb
det kan bli spennende, har aldrig hatt en gear kasse åpen før
saab9000aero -Passer ikke umidelbart pga:
- FM55B03 har ikke festepunkter på toppen for motorfestet slik som FM55B05 har.
- FM55B03 har festepunkter bare på siden.
Paul k

det kan bli spennende, har aldrig hatt en gear kasse åpen før

saab9000aero -Passer ikke umidelbart pga:
- FM55B03 har ikke festepunkter på toppen for motorfestet slik som FM55B05 har.
- FM55B03 har festepunkter bare på siden.
Paul k
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: hjlep med gearkasse - FM55B03 VS FM55B05
Da er motor og kasse kommet ut..
den gammle kassen demontert, kom en del stål biter ut med olja
huset på den gammle kassen er demontert, og egentlig klar for den "nye" kassen.. så det var egentlig en grei jobb.
Men så begynner jeg å lese om moteringen i WIS
går dette bra, så går alt bra, mye målinger ol som skal gjøres før alt er på plass igjen..
hvis noen vil komme å montere er det bare å rope ut
Paul K
den gammle kassen demontert, kom en del stål biter ut med olja

huset på den gammle kassen er demontert, og egentlig klar for den "nye" kassen.. så det var egentlig en grei jobb.
Men så begynner jeg å lese om moteringen i WIS


går dette bra, så går alt bra, mye målinger ol som skal gjøres før alt er på plass igjen..

hvis noen vil komme å montere er det bare å rope ut

Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo