Feilkoder 9-5
Moderator: Moderatorer
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Feilkoder 9-5
Etter en god del år uten Saab ble fristelsen for stor og jeg kjøpte meg en litt ruskete 9-5 2.0t fra 2003.
Kjøpte denne til en rimelig penge siden det var noen feil, fikk lest av feilkoder og de var følgende;
P1312 Combustion detection cyl 1+2
P1334 Combustion detection cyl 3+4
P0171 Long term fueltrim
P0350 Camshaft positionsensor
Etter det jeg har lest meg frem til kan 3 av de være tilknyttet tennkassett, men hva med Long term fueltrim?
Etter det jeg kan ha lest meg frem til kan jo snart dette være alt mellom himmel og jord.....
Bilen får et lite rykk ved akselerasjon på rundt 4000rpm og hører til tider en svak plystrelyd fra motor når vinduet er åpent.
Dette er ikke fra turbo, er en litt annen lyd, mørkere om dere forstår
Tennkassett og plugger er skiftet, tok samtidig et olje/filter bytte inkl rens fra Tunap, har ikke lyst på ny motor med en gang.
Håper dere kan hjelpe meg med dette så jeg kan gå videre på "oppussingen"
Kjøpte denne til en rimelig penge siden det var noen feil, fikk lest av feilkoder og de var følgende;
P1312 Combustion detection cyl 1+2
P1334 Combustion detection cyl 3+4
P0171 Long term fueltrim
P0350 Camshaft positionsensor
Etter det jeg har lest meg frem til kan 3 av de være tilknyttet tennkassett, men hva med Long term fueltrim?
Etter det jeg kan ha lest meg frem til kan jo snart dette være alt mellom himmel og jord.....
Bilen får et lite rykk ved akselerasjon på rundt 4000rpm og hører til tider en svak plystrelyd fra motor når vinduet er åpent.
Dette er ikke fra turbo, er en litt annen lyd, mørkere om dere forstår
Tennkassett og plugger er skiftet, tok samtidig et olje/filter bytte inkl rens fra Tunap, har ikke lyst på ny motor med en gang.
Håper dere kan hjelpe meg med dette så jeg kan gå videre på "oppussingen"
2003 Saab 9-5 2.0t
Re: Feilkoder 9-5
Hadde P1312 og sjekket omtrent alt annet før jeg kjøpte ny tennkassett, så den og P1334 skal du med rette kunne håpe at forsvinner nå som du har kjøpt ny tennkassett. Jeg tror disse feilkodene skal forsvinne av seg selv etter noen omstart uten feil.
Veivakselsensor er en rimelig del å skifte. Eftermarked på ebay fra ca £30 og oppover tror jeg.
EDIT: CAMSHAFTPOSITION SENSOR?? Crankshaft position sensor?? Veivakselgiver?
Veivakselsensor er en rimelig del å skifte. Eftermarked på ebay fra ca £30 og oppover tror jeg.
EDIT: CAMSHAFTPOSITION SENSOR?? Crankshaft position sensor?? Veivakselgiver?
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkoder 9-5
P0171: mest sannsynlig falskluft, men sjekk også LMM. Start med falskluft, og håp at det ikke er bremsekraftforsterkeren som lekker:
http://www.mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
P0350 finnes ikke. Det er heller ikke kamakselsensor på denne bilen. Du har nok brukt en universal-feilkodeleser, eneste som funker på enkelte koder er Tech 2.
http://www.mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
P0350 finnes ikke. Det er heller ikke kamakselsensor på denne bilen. Du har nok brukt en universal-feilkodeleser, eneste som funker på enkelte koder er Tech 2.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Feilkoder 9-5
Det var en grei gjennomgang av feilsøking etter falskluft
Er det mulig å bruke leakfinder og startgass for å finne lekkasjen?
Om det skulle være bremsekraftforsterkeren, er det en kostbar sak å bytte ?
Ang avlesningen av feilkoder, dette ble faktisk gjort på et saab verksted i Ålesund
De har sikkert kastet saab stæsjet sitt
Er det mulig å bruke leakfinder og startgass for å finne lekkasjen?
Om det skulle være bremsekraftforsterkeren, er det en kostbar sak å bytte ?
Ang avlesningen av feilkoder, dette ble faktisk gjort på et saab verksted i Ålesund
De har sikkert kastet saab stæsjet sitt
2003 Saab 9-5 2.0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkoder 9-5
Startgass funker best på lekkasjer etter spjeld, og er ikke en god metode. Bruk plugg og trykkluft.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Feilkoder 9-5
Etter å ha fulgt den malen din fant jeg ut følgende;
Slangen fra spjeldhuset til magnetventilen var av, og selvfølgelig for kort til å få på plass igjen
Skal sjekke om den gjør dagen min bedre
Edit;
Etter å satt på ny slange ble den faktisk verre, den fjusker fra 3500rpm til 4200rpm sånn ca
Slangen fra spjeldhuset til magnetventilen var av, og selvfølgelig for kort til å få på plass igjen
Skal sjekke om den gjør dagen min bedre
Edit;
Etter å satt på ny slange ble den faktisk verre, den fjusker fra 3500rpm til 4200rpm sånn ca
2003 Saab 9-5 2.0t
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Feilkoder 9-5
Kun som et tillegg til de innspill du har fått, viser jeg til to sitater fra det som er "innledende instruksjoner" ifm. feilleiting ved bruk av Tech2 av satt kode P0171, det første helt øverst i prosedyren:
"Observera
Innan övrig felsökning görs måste vevhusventilationen
kontrolleras med avseende på läckage.
Se Kontroll av slangar till vevhusventilation "
Det som her er sitert er ikke tatt med dersom en i WIS går inn under MY2003, men finner det allerede under 2004, noe som nok ikke er helt uten grunn. Har din MY03 oppgradert veivhusventilasjon, så er vel dette relevant for deg også.
Det neste sitatet som kanskje kan avstedkomme noen tanker:
"Diagnoshjälp
Vid dellast är motorns bränslebehov 25 % större än det som styrdonet beräknat med informationen från luftmassmätaren.
Felsökningen konstaterar först om tryckgivarna visar ungefär samma värde vid tändning i läge ON, eftersom luftmassmätaren sedan jämförs med inloppslufttrycket. Är tryckgivarna OK, men luftmassmätarens värde inte stämmer, byts luftmassmätaren. Luftläckor ger inte denna felkod.
Är luftmängden OK, så kontrolleras bränsleförsörjningen, dvs tryck, tryckföljning, pumpflöde och därefter insprutningsventilerna."
"Observera
Innan övrig felsökning görs måste vevhusventilationen
kontrolleras med avseende på läckage.
Se Kontroll av slangar till vevhusventilation "
Det som her er sitert er ikke tatt med dersom en i WIS går inn under MY2003, men finner det allerede under 2004, noe som nok ikke er helt uten grunn. Har din MY03 oppgradert veivhusventilasjon, så er vel dette relevant for deg også.
Det neste sitatet som kanskje kan avstedkomme noen tanker:
"Diagnoshjälp
Vid dellast är motorns bränslebehov 25 % större än det som styrdonet beräknat med informationen från luftmassmätaren.
Felsökningen konstaterar först om tryckgivarna visar ungefär samma värde vid tändning i läge ON, eftersom luftmassmätaren sedan jämförs med inloppslufttrycket. Är tryckgivarna OK, men luftmassmätarens värde inte stämmer, byts luftmassmätaren. Luftläckor ger inte denna felkod.
Är luftmängden OK, så kontrolleras bränsleförsörjningen, dvs tryck, tryckföljning, pumpflöde och därefter insprutningsventilerna."
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkoder 9-5
Vedde? Det kommer an på hvor lekkasjen er.Kato skrev:Luftläckor ger inte denna felkod.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Feilkoder 9-5
Nja, vedding er heller ikke en av mine sterke sider; tar det igjen på etterklokskap
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Feilkoder 9-5
Har ikke funnet feilen enda, men har funnet mye annet rask:
Knekt vakumslange mellom spjeldhus og magnetventil, skiftet til skikkelig slange.
Defekt luftfilterboks, hull i lokket, midlertidig tettet til jeg får nytt lokk/boks.
Luftfilter var ekstremt skittent, skiftet til nytt.
Løs banjo på turbo
Rør fra avlastingsventil til cobra var ikke korrekt montert
Maf sensor full i drit, prøvde en lettere rens på denne uten hell, blir delt og renset skikkelig så snart jeg vet hvor lett tilgjengelig en ny en er.
Neste trinn blir å få maf renset evt ny, etter det gir jeg opp å leverer bilen på verksted for å få oppdatert hvilke feikoder jeg sitter igjen med.
Da får de finne feilen, har ikke tid til kjedelig feilsøk, fruen mente jeg måtte prioritere huset
Noen som har et tips til hva mere jeg kan sjekke?
Har gått gjennom MGmotor sin falskluft sjekkliste, bør jeg sjekke magnetventil og?
Ellers hadde jeg en mazda for mange år siden med samme type avlastingsventil, denne sviktet, har dette vært et problem på Saab?
Knekt vakumslange mellom spjeldhus og magnetventil, skiftet til skikkelig slange.
Defekt luftfilterboks, hull i lokket, midlertidig tettet til jeg får nytt lokk/boks.
Luftfilter var ekstremt skittent, skiftet til nytt.
Løs banjo på turbo
Rør fra avlastingsventil til cobra var ikke korrekt montert
Maf sensor full i drit, prøvde en lettere rens på denne uten hell, blir delt og renset skikkelig så snart jeg vet hvor lett tilgjengelig en ny en er.
Neste trinn blir å få maf renset evt ny, etter det gir jeg opp å leverer bilen på verksted for å få oppdatert hvilke feikoder jeg sitter igjen med.
Da får de finne feilen, har ikke tid til kjedelig feilsøk, fruen mente jeg måtte prioritere huset
Noen som har et tips til hva mere jeg kan sjekke?
Har gått gjennom MGmotor sin falskluft sjekkliste, bør jeg sjekke magnetventil og?
Ellers hadde jeg en mazda for mange år siden med samme type avlastingsventil, denne sviktet, har dette vært et problem på Saab?
2003 Saab 9-5 2.0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkoder 9-5
Ny LMM koster en høvding hos Saab.
Men du må jo gjerne komme hit for en skikkelig gjennomgang
Men du må jo gjerne komme hit for en skikkelig gjennomgang
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Feilkoder 9-5
Du står på planen Ingvar, men tenkte å ha dette i orden før jeg kommer oppover, tenkte på en sw oppgradering og litt til.
Er vel kanskje like så greit om jeg kjører meg en tur om noen uker.
Sender deg en ny PM når jeg har fått kartlagt litt problemer
Er vel kanskje like så greit om jeg kjører meg en tur om noen uker.
Sender deg en ny PM når jeg har fått kartlagt litt problemer
2003 Saab 9-5 2.0t
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Feilkoder 9-5
Da byttet jeg maf sensor og bilen går som ei kule, en så lenge vertfall
Motorlampen lyser fortsatt, må jeg inn og få slettet feilkoder eller forsvinner dette av seg selv?
Motorlampen lyser fortsatt, må jeg inn og få slettet feilkoder eller forsvinner dette av seg selv?
2003 Saab 9-5 2.0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkoder 9-5
Ta av batteripolen, så forsvinner alt av koder og adapsjoner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Re: Feilkoder 9-5
Takk for svar alle sammen, nå er alle feilkoder borte og bilen går som normalt
Fikk ryddet opp i mye, falskluft og mye annet rart, nå er det understellet sin tur
Fikk ryddet opp i mye, falskluft og mye annet rart, nå er det understellet sin tur
2003 Saab 9-5 2.0t