Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 51
- Registrert: 16 mai 2014, 20:27
- Navn: test 1
- Bil: Saab 9-5 stv, 2.0T, 2004 mod
Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Skal bytte olje på automat kassa på saab 9-5 2004 på verksted i Sverige. Ser ut som på det tilbudet jeg fikk at det var tappe ut/fyll på. Det bør jo flushes. Men er nullstilling adapsjon og oppdatering av programvare også nødvendig eller mulig?
Sist redigert av Saab_noob den 26 mai 2014, 08:42, redigert 1 gang totalt.
Kjøpte min første Saab 20 mai 2014
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Bør flushes om det skal byttes til en annen type olje. Om man er usikker på hva slags olje som er på, så bør det flushes ja.
adapsjon og oppdatering av SW kan jeg ikke tenke meg til er nødvendig.
adapsjon og oppdatering av SW kan jeg ikke tenke meg til er nødvendig.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Tappe og fylle på er en hallvveis metode da man får byttet ca halvparten av olja. Skal man bytte alt så må man flushe, eller man kan gjøre det enkelt og tappe av og fylle på, før man kjører motor mens man kobler fra retur fra oljekjøleren og tapper ut en liter i slengen samtidig som man fyller etter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 51
- Registrert: 16 mai 2014, 20:27
- Navn: test 1
- Bil: Saab 9-5 stv, 2.0T, 2004 mod
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
ok. Så når svensken skriver dette så er det da flushing..
"Det ingår att vi lossar oljeslangen till automatlådan och "spolar" igenom ca 2-3 liter olja."
"Det ingår att vi lossar oljeslangen till automatlådan och "spolar" igenom ca 2-3 liter olja."
Kjøpte min første Saab 20 mai 2014
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Ikke godt å si hva de mener med det. En flushing betyr at man kobler opp ekstern pumpe og flusher olja feil vei. Jeg tolker teksten du postet som om at de tapper ut gjennom slangen til kjøleren for å bytte mer enn avtappingsvolumet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Ved skikkelig flushing med maskin går det ca 10 liter automatolje. Da er oljen 99% rein. Har ikke gjort det med maskin selv. Men snakket med de som jobber på saab i bergen
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 295
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Enig med Ingvars tolkning.
Om du vil være svært nøye, kan du la verksted med flushemaskin gjøre jobben. Koster mye, og jeg syntes det var unødvendig. Fordelen er at du får rensket ut all skit av systemet.
Jeg byttet olja selv, er ikke vanskelig. Eller du kan la verkstedet i Sverige gjøre det.
Du skal ha olje med spec JWS 3309. Skriver du 3309 inn i søkefeltet, finner du mange tråder om dette.
Nullstilling av adapsjon og oppdatering av programvare synes jeg bare du skal glemme.
Om du vil være svært nøye, kan du la verksted med flushemaskin gjøre jobben. Koster mye, og jeg syntes det var unødvendig. Fordelen er at du får rensket ut all skit av systemet.
Jeg byttet olja selv, er ikke vanskelig. Eller du kan la verkstedet i Sverige gjøre det.
Du skal ha olje med spec JWS 3309. Skriver du 3309 inn i søkefeltet, finner du mange tråder om dette.
Nullstilling av adapsjon og oppdatering av programvare synes jeg bare du skal glemme.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
..men skifter man olje ofte nok er det vel engang slik at det ikke er nødvendig å flushe, da oljen ikke rekker å bli skitten. Jeg skifter olje en gang i året ved å tappe bunnpannen på automatkassen, og den er alltid rød og fin...Ingvar N629 skrev:Tappe og fylle på er en hallvveis metode da man får byttet ca halvparten av olja. Skal man bytte alt så må man flushe, eller man kan gjøre det enkelt og tappe av og fylle på, før man kjører motor mens man kobler fra retur fra oljekjøleren og tapper ut en liter i slengen samtidig som man fyller etter.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 51
- Registrert: 16 mai 2014, 20:27
- Navn: test 1
- Bil: Saab 9-5 stv, 2.0T, 2004 mod
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Virker som det er litt ekstremt å flushe kassen. Og at dette er et litt typisk forum og "geek" ting å MÅ gjøre. Ikke negativt ment.
Snakket med Norges eldste Saab forhandler, Leif Gjestrum Larsen i Larvik om dette. Spurte om de flushet girkassen. Nei dette var ikke noe de gjorde, de tappet ut og fylte på. Hvis oljen var svært dårlig, noe det sjeldent var, så ba de kunden komme tilbake etter et par dager og ta et oljeskift til. Men det var svært sjeldent tilfelle.
Jeg er ikke dum, jeg skjønner at å flushe kassen gir mest ny olje på. Men sannheten enten dere liker det eller ikke er at svært få verksted faktisk flusher girkassen. Og med tanke på alle bilmerker der ute med automat og alle verksted som ikke flusher kassen, så er dette faktisk ikke et stort eller reeelt problem med girkasse havari på automaten sett i forhold til antall biler.
Vet at dette vil skape "debatt" / være upopulært å si dette her, men synes det er greit å si allikevel. Etter å ha vært på forumet her så virker det som et must å flushe kassen og at alt annet er "forbudt"/ idiotisk. Det er det faktisk ikke.
Snakket med Norges eldste Saab forhandler, Leif Gjestrum Larsen i Larvik om dette. Spurte om de flushet girkassen. Nei dette var ikke noe de gjorde, de tappet ut og fylte på. Hvis oljen var svært dårlig, noe det sjeldent var, så ba de kunden komme tilbake etter et par dager og ta et oljeskift til. Men det var svært sjeldent tilfelle.
Jeg er ikke dum, jeg skjønner at å flushe kassen gir mest ny olje på. Men sannheten enten dere liker det eller ikke er at svært få verksted faktisk flusher girkassen. Og med tanke på alle bilmerker der ute med automat og alle verksted som ikke flusher kassen, så er dette faktisk ikke et stort eller reeelt problem med girkasse havari på automaten sett i forhold til antall biler.
Vet at dette vil skape "debatt" / være upopulært å si dette her, men synes det er greit å si allikevel. Etter å ha vært på forumet her så virker det som et must å flushe kassen og at alt annet er "forbudt"/ idiotisk. Det er det faktisk ikke.
Kjøpte min første Saab 20 mai 2014
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,
2004 Saab 9-5 Vector, 2.0T, automat, stasjonsvogn,
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Enigmed: Saab_noobSaab_noob skrev:Virker som det er litt ekstremt å flushe kassen. Og at dette er et litt typisk forum og "geek" ting å MÅ gjøre. Ikke negativt ment.
Snakket med Norges eldste Saab forhandler, Leif Gjestrum Larsen i Larvik om dette. Spurte om de flushet girkassen. Nei dette var ikke noe de gjorde, de tappet ut og fylte på. Hvis oljen var svært dårlig, noe det sjeldent var, så ba de kunden komme tilbake etter et par dager og ta et oljeskift til. Men det var svært sjeldent tilfelle.
Jeg er ikke dum, jeg skjønner at å flushe kassen gir mest ny olje på. Men sannheten enten dere liker det eller ikke er at svært få verksted faktisk flusher girkassen. Og med tanke på alle bilmerker der ute med automat og alle verksted som ikke flusher kassen, så er dette faktisk ikke et stort eller reeelt problem med girkasse havari på automaten sett i forhold til antall biler.
Vet at dette vil skape "debatt" / være upopulært å si dette her, men synes det er greit å si allikevel. Etter å ha vært på forumet her så virker det som et must å flushe kassen og at alt annet er "forbudt"/ idiotisk. Det er det faktisk ikke.

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 295
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: Bytte olje automat kassa, nødvendig å flushe, adapsjon
Skal vi prøve å skille begrepene litt her. Noen har prøvd å få det frem i denne, og andre tråder, uten å lykkes.
Flushe: Ekstern pumpe og filter, f.eks. flushemaskin. Har ikke lest at noen på forumet her har gjort dette.
Skifte olje: Hovedsakelig to måter å gjøre det på. 1: Tappe gjennom bunnpluggen å skifte nesten halvparten av olja.
2: Tappe gjennom bunnplugg, løsne rør mellom kasse og kjøler, skifte all olje ved å pumpe ut olje med pumpa
i girkassa, og samtidig etterfylle.
Jeg valgte metode 2 fordi jeg ville ha all olje ren med en gang. Så vedlikeholder jeg bare med metode 1 neste gang.
Ikke noe galt med metode 1. Du må bare gjøre det flere ganger, og det går med mer olje, om du vil ha olja like ren som metode 2.
Flushe: Ekstern pumpe og filter, f.eks. flushemaskin. Har ikke lest at noen på forumet her har gjort dette.
Skifte olje: Hovedsakelig to måter å gjøre det på. 1: Tappe gjennom bunnpluggen å skifte nesten halvparten av olja.
2: Tappe gjennom bunnplugg, løsne rør mellom kasse og kjøler, skifte all olje ved å pumpe ut olje med pumpa
i girkassa, og samtidig etterfylle.
Jeg valgte metode 2 fordi jeg ville ha all olje ren med en gang. Så vedlikeholder jeg bare med metode 1 neste gang.
Ikke noe galt med metode 1. Du må bare gjøre det flere ganger, og det går med mer olje, om du vil ha olja like ren som metode 2.