Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Aleksander N239
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 199
- Registrert: 09 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N239
- Sted: Bergen
-
Kontakt:
Legg inn
av Aleksander N239 » 10 feb 2005, 17:07
Heisann..
Prøver å få pappa med på å skifte fra Volvo V70 til en 95...
Han sier han må ha disel..så lurer på om noen har erfaring med 2,2tid motoren til saab???er det noe futt i den??
sikler litt etter denne:
http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 909&pos=22
Mvh Alex:T.
08 Opel Corsa White edition (bruksbil)
94 Saab 900 turbo SQR (solgt) 98 BMW E36 CAB (solgt) 00 Opel Astra (solgt) 03 VW Polo (solgt) 85 Saab 900 Aero (solgt) 99 Benelli 491 GT50 (solgt)
-
Hjelle, N6
- Site Admin
![Site Admin Site Admin](./images/ranks/styret.gif)
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 10 feb 2005, 17:11
Tja, er vel med respekt å melde ikkje den aller beste dieselmotoren på markedet når det gjeld støy og kvalitet, men den er OK å køyre om du ikkje har det travelt.
-
Eirik N310
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
Legg inn
av Eirik N310 » 10 feb 2005, 17:21
2.2 TiD-motoren drar helt greit, imo. Synes 9-3 TiDen til fattern er gøy å kjøre den. Det skal jo ikke mye til for å få økt effekt ut av motoren heller... såkalte PPC-bokser er visstnok veldig effektive på TiD-motore. Sjekk
http://www.kcr.se , foreksempel.
mvh
edit : Viste seg at BSR ikke produserer PPC-bokser til TiD-motorer..
![Razz :p](./images/smilies/razz.gif)
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
x '84 Saab 99GL Five Speed
-
TorB_N399
- Grunnladetrykk
![Grunnladetrykk Grunnladetrykk](./images/ranks/rank_1.gif)
- Innlegg: 55
- Registrert: 13 okt 2004, 01:00
- Sted: Sandnes
Legg inn
av TorB_N399 » 10 feb 2005, 22:12
Hvis faren din tenker på ny bil bør han vente litt siden 9-5 får facelift om ikke så lenge, og da får den også ny diesel. Da kan den leveres med
1,9TID med 150hk. Ellers så har jeg prøvekjørt 9-5 med 2,2TID og fant vel ut at den fungerer "helt greit". Største aberet med den motoren er mangel på krefter ved lave turtall (under ca 15-1600) - kan være plagsomt ved krypkjøring og ved kald motor, men med automat slipper du det. Motoren er også mindre kultivert enn konkurrentenes motorer med tanke på vibrasjoner og støy. Støy sjenerer ikke så mye inni bilen, men utenfor høres det mistenkelig likt en traktor.....
Hvis du får senior med på litt chipping så vil jeg vel tro at 2,2 motoren kan få fram smilet, men i basis versjonen er det lite entusiasme.
TorB,
N399, 9-3 SS Aero
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 10 feb 2005, 23:50
Jeg hadde en -99 9-3 2,2TiD tidligere. Fungerer helt greit, og er billig i drift.
Alt i alt veldig fornøyd med den, merket ikke stort av diesel-støyen...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Hjelle, N6
- Site Admin
![Site Admin Site Admin](./images/ranks/styret.gif)
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 12 feb 2005, 12:34
ulv skrev:2.2 TiD-motoren drar helt greit, imo. Synes 9-3 TiDen til fattern er gøy å kjøre den. Det skal jo ikke mye til for å få økt effekt ut av motoren heller... såkalte PPC-bokser er visstnok veldig effektive på TiD-motore. Sjekk
http://www.kcr.se , foreksempel.
mvh
edit : Viste seg at BSR ikke produserer PPC-bokser til TiD-motorer..
![Razz :p](./images/smilies/razz.gif)
9-3 gikk heilt fint med 2.2TiD-en den, men i 9-5 synes eg somsagt det vart ein smule anstrengt. Hadde heller kjøpt 2.0t i 9-5, og tatt den ekstra kostnaden når det gjaldt drivstoff.
-
mr666
- Innlegg: 29
- Registrert: 08 feb 2005, 01:00
Legg inn
av mr666 » 14 feb 2005, 22:50
ka med diesel sekser`n da?
-
Hjelle, N6
- Site Admin
![Site Admin Site Admin](./images/ranks/styret.gif)
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 15 feb 2005, 18:26
mr666 skrev:ka med diesel sekser`n da?
Enkelte meinar den er litt traktor, men eg synes lydmessig den er bra.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Effektmessig er den også OK, men 30-40hk til hadde vore svært, slik at den konkurerte effektmessig med bla. MB og Audi.
Holdbarheita er eg litt meir usikker på, men eg vil tru at den held bra med tanke på det moderate effektuttaket (176hk), og at Izuzu (har ihvertfall bra dieselmotorar i mine auge) har vore med på å utvikla motoren.
-
Henrik N380
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 15 feb 2005, 18:36
Nå kjører jo du lastebil og da Hjelle
Den V6 Dieselen til Saab er ikke verdt pengende. Skal man ha Saab kjøper man Bensin. Men hvorfor må han ha diesel?
-
mr666
- Innlegg: 29
- Registrert: 08 feb 2005, 01:00
Legg inn
av mr666 » 15 feb 2005, 19:36
Angry_Saab skrev:Nå kjører jo du lastebil og da Hjelle
Den V6 Dieselen til Saab er ikke verdt pengende. Skal man ha Saab kjøper man Bensin. Men hvorfor må han ha diesel?
enig der. visst han vil ha diesel( og noe som er i nærheten av saab) så får`n kjøpe opel vectra......
saab turbo power, foran eller forbi alt og alle!
-
Henrik N380
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 15 feb 2005, 20:33
mr666 skrev:enig der. visst han vil ha diesel( og noe som er i nærheten av saab) så får`n kjøpe opel vectra......
Jeg mener bare at hvis man skal kjøpe bil i den klassen med diesel er desverre Saab et dårlig alternativ. Ville påstå at Merce og Ævdi lager de beste dieselmotorene til personbil i den klassen. Uansett hører diesel hjemme i Jaguar!
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
Børre N17
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
- Sted: Lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av Børre N17 » 15 feb 2005, 23:02
Har dere kjørt saab dieselen gutter....?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
-
Henrik N380
- 2.0 bar
![2.0 bar 2.0 bar](./images/ranks/rank_5.gif)
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Legg inn
av Henrik N380 » 15 feb 2005, 23:29
Børre N17 skrev:Har dere kjørt saab dieselen gutter....?
Jepps alle untatt 1,9TID. Og 2,2TID er ingen 220CDI, men nå er bilen en annen også da.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
3,0tid er en grei motor, men er ikke verdt pengene, med mindre man kjører taxi.
-
Aeroild
- 1.2 bar
![1.2 bar 1.2 bar](./images/ranks/rank_3.gif)
- Innlegg: 258
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
Legg inn
av Aeroild » 16 feb 2005, 08:08
Aleksander Tjore skrev:Heisann..
Prøver å få pappa med på å skifte fra Volvo V70 til en 95...
Han sier han må ha disel..så lurer på om noen har erfaring med 2,2tid motoren til saab???er det noe futt i den??
Hva med å vente et halvt år og kjøpe 9-3 Sportcombi med 1.9TiD 150hk? En bil med topp kjøreegenskaper (antar jeg
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
), topp moderne motor og lastekapasitet på høyde med 9-5 (hhv 419 og 416 dm3 VDA). Da vil han garantert ha den stiligste bilen i gata!
![Razz :razz:](./images/smilies/icon_razz.gif)
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
-
TH
- 0.7 bar
![0.7 bar 0.7 bar](./images/ranks/rank_2.gif)
- Innlegg: 117
- Registrert: 14 mar 2004, 01:00
- Sted: Oslo
Legg inn
av TH » 16 feb 2005, 08:39
Hør, hør. 1,9 tid har fått mye skryt i pressen. Har selv prøvd den, likte den godt. Gleder meg til å prøve 9-3SC med diesel, på papiret er det bilen for meg. Så får alle dere som fortsatt lever på 80-tallet si hva dere vil om bensin vs diesel.
N375 | 1995 900S 2.0i - solgt | for tiden uten Saab, men kjenner jeg må ha en igjen!