Spørsmål om vifte styring på radiator.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jan_aage

Spørsmål om vifte styring på radiator.

Legg inn av jan_aage » 08 jun 2014, 11:42

Jeg har en Saab 93 2000 mod 2.0 l. Radiator vifta går på full fart hele tiden. Også når tenningen er på uten at motoren går. Jeg har sjekka rele og målt på sensorene. Sensorene gir signal, men jeg vet ikke om signalene er riktige. AC virker ikke, men det gjorde den ikke før vifta startet å gå for fult hele tiden. Jeg prøvde å se etter termobryter på radiatoren. Men fant kun en sensor til AC. Jeg har tatt strømmen og resatt styringen. Og jeg prøvde å ta strømmen på AC for å se om dette endret oppførselen til vifta. Men den går fortsatt på fult hele tiden.
Er det noen der ute som vet noe om dette problemet?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Spørsmål om vifte styring på radiator.

Legg inn av Kato » 09 jun 2014, 20:30

Jeg vet vel egentlig ikke noe om problemet, men har kikket litt på teorien bak (ut-)styring av kjølevifte(r), som er litt forskjellig for B204 og B205/B235 motoren, noe jeg tar forbehold om i svaret.

De fem parametre som styrer vifta (i biler med A/C) er som følger: A/C trykk, om A/C er slått av/på, bilhastighet, utetemperatur og kjølevannstemperatur. Giver for vanntemperaturen skal sitte på venstre side av topplokket. Disse parametrene ender på litt forskjellig måte opp hos DICE, som er den som jorder reléspolene for utstyring.

Du har sjekket relé(er), men nevner ikke noe om du har trukket I-relét for høy fart (jeg går ut ifra at du har to-trinns vifte), og sett hva resultatet ev. ble da. Fastbrente relékontakter er et kjent fenomen, men er nok ikke tilfelle her ettersom du har kontrollert det. I fall vifta går med normal hastighet med reléet trukket, er måling på pinne #5 (85) i I-relé sokkel et forsøk. Når denne er "høy" (+ målepinne) målt mot jord/chassis betyr at DICE ikke har satt utstyring av relé for full hastighet.

I fall vifta går med full hastighet med nevnte relé trukket, så kan dette - i teorien - skyldes at "lavhastighets" motstanden er kortsluttet, et fenomen som absolutt ikke er vanlig for motstander; de brenner heller av.
Sist redigert av Kato den 09 jun 2014, 21:38, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

jan_aage

Legg inn av jan_aage » 09 jun 2014, 21:10

Takk for svar
Jeg går ut i fra at vifta skal gå i en hastighet. Det er heller ikke noe i rele slotten som full hastighets rele skulle stått. Det er bare to ledere som går inn på vifta og. Det jeg har funnet om kjølingen på denne modellen. Så ser det ut til å være to trins vifte med tre ledere inn i vifta. Hvor den ene ender i en motstand. Når jeg skrur av tenningen så går viften ca 30 sekunder. Så hører jeg rele slå ut. Jeg tok og opp releboksen og sprayet på elektrorens gikk over stikkerne og. Så det ser bra ut.
Men jeg kom til å tenke på at. Det siste jeg gjorde før jeg oppdaget at vifte gikk på full fart hele tiden. Var at jeg hadde fått dratt ut kontakten på strømmen til vifta. Da jeg monterte ny katalysator. Og så startet jeg bilen før jeg oppdaget at strømmen til vifta var ute. Da stoppet jeg bilen. Koblet sammen vifta og startet på nytt. Det var da jeg oppdaget at vifta gikk for fult. Så tok jeg strømmen og resatte tilfelle det var det som var årsaken. Men man får vel egentlig ikke slettet de alvorlige feilene med å ta strømmen på styre enheten? For det er sikkert en mekanisme som beskytter styreenheten fra å miste kritisk informasjon. Enten med et backup batteri eller ved å lagre det i en chip. Det er nå hva jeg antar så langt. Uten at jeg har funnet noe om det enda. Så da må jeg antagelig slette feilmeldinger med diagnose utstyr. Før jeg kan finne ut om det er en mekanisk svikt.
Jeg setter stor pris på all hjelp. Jeg er fersk Saab eier. Og dette er ikke helt hva jeg er vant til fra tidligere med BMW og VW. Så det er litt å ta tak i her.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 09 jun 2014, 21:33

Har du bare ett relé, har du bare én hastighet (eller to; av og på :) ); den styres ikke ut med variabel hastighet. Så er da spørsmålet, siden du kanskje ikke kjenner historikken til bilen, om det har vært to relé montert, jeg stusser nemlig litt på dette at du kanskje har montert motstanden ved vifta :?:

Men for å unngå at jeg misforstår her: vifta går ikke alltid med tenningsnøkkel i OFF eller ON?

jan_aage

Legg inn av jan_aage » 09 jun 2014, 21:50

Ja det er helt sant den har to hastigheter. Vifta har full hastighet eller så står den stille.
Grunnen til at jeg trodde det var to releer og variabel hastighet. Det er for det er det enste jeg har funnet om den modellen er det. Nå har jeg ikke klart å spore opp noen servicehåndbøker enda.
Det står og merket for høyhastighets rele i releboksen. Men de lager antagelig alle boksene like. Det at det ikke er sensor eller termobryter på radiatoren for vifta. Det har jeg aldri sett før. Så det er jeg ikke på noen måte komfortabel med. Men jeg har fått med meg at motorstyreenheten gir signalet om vifta skal starte eller stoppe.
Vifta starter ca 30 sekunder etter at jeg vrir om tenningen på on. Enten jeg starter motoren eller ikke. Og så slår vifta ut ca 30 sekunder etter at tenningen er av. Da hører jeg rele slå ut.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 09 jun 2014, 22:47

Da forstår jeg dette slik at ved tenning til ON, så starter vifta og fortsetter å gå antageligvis hvor lenge som helst - noe den ikke gjorde før arbeidet med cat'en. Styringen av den er ellers konstruert slik at ved tenning ON til OFF, skal vifta fortsette å gå i (nettopp) 30 sekunder dersom vanntemperaturen er lik eller mer enn 103°C, og dersom hun altså gikk når når nøkkel ble vridd om.

Skjer dette også når instrumentet for vanntemperatur ligger i "blått" felt, eller like over? Det er samme giver som brukes til styring og visning.

Det er ellers som nevnt Dashboard Integrated Central Electronics (DICE) som styrer vifta.

Kan du bekrefte at det finnes en (heftig) motstand ute ved vifta, i så fall virker det som om du har en "hybrid" kopling av vifta.

jan_aage

Legg inn av jan_aage » 10 jun 2014, 00:02

Temperatur indikatoren i instrumentpanelet (dashbordet) viser riktig temperatur. Så vifta går for fult. Selv om føleren til instrumentpanelet viser kald/blå. Jeg måtte bruke bilen i går. Så jeg nappet ut rele til vifta og kjørte 6-7 mil. Temperatur og drift var helt normalt. Da det ikke var kø eller noe som krevde kjøling fra vifta.
Tenker du på motstand på vifte motoren? I så fall så er det en helt vanlig 2 polet kobling. Med ubetydelig motstand da jeg brukte multimeteret og målte ohm. Vifta går og veldig lett. Det er ikke tegn til at den er slitt eller stuket på noen måte.
Hvis det ikke var jeg som fikk inn feilkode ved å starte opp med viften koblet i fra. Da er det sannsynelig å tro at AC skaper konflikt. Det kan ha skjedd noe med sensoren som sitter midt på blokka. Men det var ingen tilng som tydet på det da jeg sjekket den med multimeteret.
Jeg har opplevd på andre biler at hvis man mister spenning eller kobler ut sensorer. Så låser motordriften seg på fabrikk innstillinger/nødprogram til man får slettet feilkodene.
Jeg vet ikke om det er vanlig på Saab.
Men det er helt sikkert at jeg blir nødt å få tak i koblingsskjema og diagnoseverktøy. Det er for mye å feilsøke på uten noe å ha noe å navigere etter.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 10 jun 2014, 15:11

Dette at vifta stopper 30 sekunder etter at tenningsnøkkelen vris fra ON til OFF, viser jo at DICE "tenker litt", og er således ikke helt låst.

Utetemperaturen, som er ett av de fem nevnte parametre som styrer ut vifta, skal ved tenningsnøkkel i ON-posisjon gjøre dette ved temperatur på 22°C eller høyere, og så stoppe den ved 20°C eller lavere. Det er ikke tilfeldigvis slik at dere der nede i Syden p.t. har så høy utetemperatur - eller at bilen står slik "lagret" - at temperaturvisningen i SID tilsier at vifta skal starte :?:

jan_aage

Legg inn av jan_aage » 10 jun 2014, 17:35

Det her riktig nok vært varmt her på dagtid. Men jeg har prøvd vifta på kvelden og. Jeg skal starte opp bilen i kveld og la den gå en stund og sjekke om det er det som kan være problemet. Er er det virkelig vanlig på Saab. At kjølevifte skal gå på full fart når temperaturen ute er 22 C. Bruker Dice den samme termostaten til å måle ute temp til å styre vifta og vise temp i Sid?

jan_aage

Legg inn av jan_aage » 10 jun 2014, 21:29

Da har jeg prøv å skru tenningen på on og SID viste 17 C. Viften startet ikke. Jeg lot tenningen stå på on i noen minutter og viften stod stille. Når jeg startet motoren startet og viften og gå. Jeg kjørte motoren varm og viften gikk hele tiden. Da jeg skrudde av bilen gikk vifta i 30 sekunder etter den var av. Jeg prøvde å sette tenningen på on mens motoren var varm. Og da startet viften og gå med en gang.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 10 jun 2014, 22:29

Dersom utetemperaturen fortsatt var under 22°C (som registrert på SID), vil vifta startes av oppnådd kjølevannstemperatur på 100°C, dvs. med viseren på instrumentet i "horisontalen", og vil således starte når tenningsnøkkel vris fra OFF til ON.

Da ser det for meg ut som om (ut)styring av radiatorvifta di fungerer som forutsatt for din bil mht. kjølevanns- og utetemperaturer, så langt vi kjenner den, og har sett det. Hvordan dette fungerer mht. til de tre siste parametre vet vi jo ikke, ettersom du har nevnt at A/C ikke fungerer.

Giver for utetemperaturen er voltmessig koplet inn til SID, og brukes også av bl.a. DICE, men fra SID som en melding på I-BUS.

Svar