Saab 9-3 - "uling" fra motor
Moderator: Moderatorer
Saab 9-3 - "uling" fra motor
Den nyinnkjøpte 2001 9-3'en har plutselig begynt å "ule". Det er verst rett etter kald start, og blir noe bedre når den blir varm. Ulingen varierer med turtall - men er uavhengig om bilen er i fart eller står i ro. Lyden kan best beskrives som samme lyden som kommer når man gir på litt i reversgir (- samme type uling som kommer pga ikke skråskjærte "reverstannhjul" )
Jeg tenker umiddelbart viftereim og spennruller (antar de har kulelagre som går over tid..).
Andre tips?
Jeg tenker umiddelbart viftereim og spennruller (antar de har kulelagre som går over tid..).
Andre tips?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Lavt nivå servoolje kan gi en type uling. Tar ikke lang tid å sjekke i det minste selv om det kanskje høres litt søkt ut.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Tett oljefilter eller nesten tett oljesil kan også lage lyd før oljen blir varm
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Bra tips gutter, takker.
Husker fra da jeg byttet tannstang på 9-5'en at det ulte litt før all lufta var ute av systemet, men dette er liksom en mere høyfrekvent sak.
Bilen har vært på 160.000km service for ikke lenge siden, men gudene vet hva som egentlig ble gjort der. Er vel bare en "smøreservice", men skulle vel tro olje og filter ble bytta i det minste.
Husker fra da jeg byttet tannstang på 9-5'en at det ulte litt før all lufta var ute av systemet, men dette er liksom en mere høyfrekvent sak.
Bilen har vært på 160.000km service for ikke lenge siden, men gudene vet hva som egentlig ble gjort der. Er vel bare en "smøreservice", men skulle vel tro olje og filter ble bytta i det minste.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Ta ned bunnpanne og rengjør oljesil. Det er mest alvorlige årsak til ulyd, og det er lurt å gjøre uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Høres ut som et sted å starte.
Går ut fra at downpipe/eksos må bort for å få ned bunnpanna.
Bør sikkert bestille ny pakning? Eller bruker man bare sånn pakning på tube?
Går ut fra at downpipe/eksos må bort for å få ned bunnpanna.
Bør sikkert bestille ny pakning? Eller bruker man bare sånn pakning på tube?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Kun pakningssilikon. Ikke ha på for mye!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Pakningssilikon er vel ingen höjdare til bunnpannen.Ingvar N629 skrev:Kun pakningssilikon. Ikke ha på for mye!
Til bunnpannen skal man såvidt meg bekjent bruke Saabs originale - eller tilsvarende - anaerobe tetningsmiddel.
Pakningssilikon vil jo faktisk tette silen i bunnpannen dersom man bruker for mye.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Det er derfor man ikke skal bruke for mye. Anaerobt herdende pakningsmasse får man flere steder, men så lenge man begrenser mengden må man ikke bruke det, selv om det helt klart er å anbefale.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Hvor kjøper man anaerob pakningsmasse?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Fks http://www.maptunparts.se/serviceproduk ... -saab.html eller nærmaste SAAB-forhandlar. Ellers får en sikkert lignande på ulike bilrekvisitasjapper og andre som driv med bildeler også.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Mener å huske at Wurth har i sortimentet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Vet ikke om det forklarer ulingen, men etter at bilen har stått på bukker en halv evighet fikk jeg meg omsider til å ta ned sumpen i dag.
Kan ikke si jeg synes den steinharde klumpen på størrelse med en liten snøball nedunder oljesilen gjorde meg veldig betrygget....



Kan ikke si jeg synes den steinharde klumpen på størrelse med en liten snøball nedunder oljesilen gjorde meg veldig betrygget....

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Joda, der har du det. Grumset suges opp mot sila når motor går. Når det ser slik ut, ta av midterste ramlagerbukk på veiva og sjekk lagerskåla. Er denne bra, er nok resten også i orden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-3 - "uling" fra motor
Hva er "ramlagerbukk"? tenker du på lagrene der veiva sitter fast i blokka?
Ser at man operer med litt ulike stammespråk ang betegnelser i ulike miljøer
Tenker du på å løsne rådeskrue og ta ned og inspisere underste lagerskål-halvpart på en av rådene?

Ser at man operer med litt ulike stammespråk ang betegnelser i ulike miljøer
Tenker du på å løsne rådeskrue og ta ned og inspisere underste lagerskål-halvpart på en av rådene?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..