Hei godtfolk,
Jeg har akkurat kjøpt min tredje saab og denne gangen ble det en saab 9-5 aero 2002, men toppen er av sølvarianten. Noe som jeg kanskje lurer på betyr at motoren har blitt byttet. Skal ikke en 2002 modell ha svart topp?
Mitt spørsmål til en motorkyndig saabentusiast et; Hvordan ser jeg forskjellen på en 2,3 liters motor og en 2,3 aeromotor?
Er det en enkel visuell forskjell?
Forsåvidt også forskjellen på en 2 liters motor.
Håper på et raskt og enkelt svar.
Hvordan sjekke type motor i bilen? (saab 9-5)
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Hvordan sjekke type motor i bilen? (saab 9-5)
Siden blokken er lik på 2.0 og 2.3, må du sjekke motorkode.
B235R skal du ha dersom du har en original Aero.
B235R skal du ha dersom du har en original Aero.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: Hvordan sjekke type motor i bilen? (saab 9-5)
Takk for svaret!
Hvor finner jeg denne motorkoden?
Hvor finner jeg denne motorkoden?
Re: Hvordan sjekke type motor i bilen? (saab 9-5)
Sikreste måten å finne ut om du har en 2.0 eller 2.3 er å måle slaglengden.
Motorkoden finner du under veivakselføleren. Hvis det ikke har rustet bort.
Men når det er sagt så er det fullt mulig å bygge en 2.0 av en B235R blokk.
Så det sikreste er å måle slaglengde.
B235E og B235R er helt like.
Forskjellen ligger i software og turbo.
Motorkoden finner du under veivakselføleren. Hvis det ikke har rustet bort.
Men når det er sagt så er det fullt mulig å bygge en 2.0 av en B235R blokk.
Så det sikreste er å måle slaglengde.
B235E og B235R er helt like.
Forskjellen ligger i software og turbo.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: Hvordan sjekke type motor i bilen? (saab 9-5)
Som vanlig er ingenting så enkelt som en håper det er.
Å måle slaglengde må jeg sette meg inn i, men det høres ut som en relativt omfattende sak.
Er det noen her som kan summere det kort opp?
Å måle slaglengde må jeg sette meg inn i, men det høres ut som en relativt omfattende sak.
Er det noen her som kan summere det kort opp?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan sjekke type motor i bilen? (saab 9-5)
Du trenger en blomsterpinne og en tusj. Mål gjennom et tennplugghull mens du turner den for hånd.
MY03 har også blankt toppdeksel selv om den ikke har veivhusventilasjonen som kom på MY04. Bilen kan være en MY03 selv om den er registrert i 2002.
MY03 har også blankt toppdeksel selv om den ikke har veivhusventilasjonen som kom på MY04. Bilen kan være en MY03 selv om den er registrert i 2002.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvordan sjekke type motor i bilen? (saab 9-5)
Har nå stått med nesa ned i motorrommet og lyst lenge. Finner ingen nr i området som foreslås. Det er ett flatt område ved giveren til veivhuset som et litt rust på. Har forsøkt vaske og gnukke, men finner ingen tall. Alt annet er helt svart.
Alle tall som står på motoren som f.eks rett under toppen på høyre side hvor det er en runding med 04 i midten og flere plasser hvor det er små sølvgrå rundinger på størrelse med en mynt som står noe med "void" og 04 på. Jeg mistenker at motoren har vært byttet. Men jeg er også kjent for å ta feil en gang iblant.
Blomsterpinne og tusj? Det har jeg. Jeg er meget spent på resten av sjekken.
Alle tall som står på motoren som f.eks rett under toppen på høyre side hvor det er en runding med 04 i midten og flere plasser hvor det er små sølvgrå rundinger på størrelse med en mynt som står noe med "void" og 04 på. Jeg mistenker at motoren har vært byttet. Men jeg er også kjent for å ta feil en gang iblant.
Blomsterpinne og tusj? Det har jeg. Jeg er meget spent på resten av sjekken.