saab 900SE front oppheng

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
frevev
Innlegg: 26
Registrert: 26 mar 2013, 09:04

saab 900SE front oppheng

Legg inn av frevev » 03 aug 2014, 10:25

Da er en godt igang med saaben, har nylig skiftet alle dempere og satt på nye bremseskiver og klosser, skal straks til ac service + kode sentrallås fjernstyringa.
mye flott og se frem til :D

Men det jeg lurer på er opphengskulene i front, har skiftet slike på andre biler tidligere, ufattelig tung jobb, mye bryting og bortkasting av tid,
finnes overhodet opphengskulen å få tak i separat på markedet til denne bilen? leter også etter bensinslange, den stive typen(original), fra pumpe til filter, helst med niplene
satt fast i dem på forhånd. :roll: takker for alle tips rundt dette, fant ingenting fornuftig på det selv, og Din Bil Trondheim sliter selv med å få tak i niplene som skal stå
i pumpa på bensin til motor / retur. :shock:

Lurer også på om noen har erfaring med at klimaanlegget har en slags treghet i valg av luftveier? er kjempefornøyd med at klimaanlegget endelig etter ett
års tid har fullt trykk på ruta, kjekt på vinteren det. Men det reagerer ingenting på combo opp/ned, kun opp eller kun ned. Virker som at hjernen om ikke
motoren/motorene som styrer spjeldene rundt omkring er døde.. vil gjerne høre fra dere om dere har noen erfaring eller kjent løsning på dette :D

og sist men ikke minst, dette er en saab uten turbo, jeg syns bilen er utrolig glad i bensin, og helt sinnsykt lat. vi snakker om å ikke greie å trekke sin
egen vekt oppover en 10% bakke i femte gir i 90 Km/t før girskiftet. i det heletatt er det lite drag føler jeg å få, god skyv i 1-2-3 gir, 4 er ok, men 4-5 er late,
om ikke late, utrolig svake, 90 km/t i 5 som sagt blir fort gitt opp og smekket i 4. senest i går kjørte jeg ett lite hengerlass, og for å klare en liten bakke
med 80-sone (maks 10% stigning) må jeg dure i 3 giret, full pinne og rundtomkring 32-3400 rpm. Litt mye å stresse en gammel og tilsynelatende sliten bil med. :D

Må jeg inn i motoren / girkassa og skifte en eller annen del for å få tilbake litt kraft, eller er saab 900 se 1996 en blytung og litt slapp bil originalt? :xd:

Om det er mulig å montere turbo på denne bilen som rundet 230'000 km i går, hva koster det meg ca å gjøre det på egenhånd, og hva må gjøres? Har aldri
noensinne montert turbo e.l. på bil :wink:



takker alle som tar seg tiden til å lese litt og svare ;) mye spm på en gang, men vil jo sette i stand godbilen! :D

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: saab 900SE front oppheng

Legg inn av arny » 03 aug 2014, 14:30

Bærekuler til ng900 er integrert i bærearmen, så du må skifte hele armen.

Det er vel samme motor som styrer luft opp og ned, så høres litt rart ut at den ikke stopper imellom. Har du prøvd å rekalibrere med å holde inne Auto+Off? Hvis du får opp feilmelding så viser vel ng900 bare antall feil, og feilene må leses ut med tech2 hvis jeg husker riktig.

Er ikke sikkert dette er relatert til din bil/motor, men var noe jeg kom på når jeg leste posten din: Faren min hadde en tidlig ng900 når den kom på markedet, det var den modellen med minst motor uten turbo. Den var lat i utgangspunktet, men det største problemet var at den hadde samme girkasse/utveksling som modeller med større motor, noe som gjorde at den trakk utrolig dårlig opp bakker på høyt gir. Girkassen ble skiftet til en med lavere utveksling etterhvert, noe some bedret kjørekomforten, men den ble aldri noen racer.

Bensinslange og ettermontering av turbo vet jeg lite om.

frevev
Innlegg: 26
Registrert: 26 mar 2013, 09:04

Re: saab 900SE front oppheng

Legg inn av frevev » 03 aug 2014, 22:27

Takk for svar arny :) gode poeng. Er 900 II, er grei uten noe på trekk, men med litt trekk er den lat. :p men ny kasse er uaktuelt desverre, fikk se ny clutch for ett lite år siden. Så får leve med det regner jeg med, ser for meg at turbo blir mye styr, og dyrt også tipper jeg nesten, korriger meg om jeg tar feil.

Har rekalibrert den ett par ganger, den bevegde seg opp mot ruta som resultat av det en gang jeg drev og styra med det.

Får vel bare skifte armen. Noen som har erfaring med polyuretanforingene i bærearm og svingarm? :) tenkte å teste de om det er gode saker. ;) på raklestag/stabstag, begge foringene på bærearmene og svingarmen. :)

Har også tenkt å skifte den omtalte tetningshylsa i girkassa, noen erfaring med hvordan? Såvidt jeg skjønte det klarer mann seg med flatjern? ;) skifter zimmerringene + tripodleddet(indre drivaksel) den har fått slitasjespor i seg. :p

frevev
Innlegg: 26
Registrert: 26 mar 2013, 09:04

Re: saab 900SE front oppheng

Legg inn av frevev » 07 aug 2014, 22:10

Rettelse: tettningshylsa må skjæres i to, antagelig med stikksag og noen sterke pinnemagneter sånn at spon ikke kommer inn i kassa.. :shock:

Og trekkes derretter ut ved hjelp av en litt modifisert slagters for å slippe å ta ut kassa. Spennende!

Fortsatt ingen med noe info på polyuretanforingene?

Svar