Bil: 97 mod saab 900 turbo
-Bilen er gått bare 160.000 km, ble lite brukt når jeg jobbet i forsvaret i nordnorge.
-Jevnlig og nesten årlig skiftet girolje, kjører nå på castrol syntax.
Nå nylig har girkassen begynt å 'rape' (tannhjul mot tannhjul ikke synkront) når jeg har litt fart og skal gire til andre, eller skal fra 3 giret ned i andre. Dette går helt smertefritt om jeg har meget lav fart når jeg tar av fra 1 og girer til 2 gir. Antar her at det er synkroniseringsringene eller hva det nå heter som begynner å bli slitne. Det gires jo mest fra og ti 2 giret.
til poenget,
Siden girkassen har levd et fint liv, aldri hatt full gass på lave turtall, snakker kun om husmorstrim her, og jevnlig blitt skiftet girolje på, samt er av en senere modell ng900-kasse..tenkte jeg at det beste er kanskje å overhale girkassen og fortsette å bruke denne? Jeg må ikke ha bilen, slik at dette kan være gjennomførbart om den får stå en stund.
Tar en runde her inne da jeg er interessert i gode innspill. Om noen vet om noen som kanskje også tar på seg slikt..enten fra å få levert girkassen, eller at de til og med tar ut girkassen selv. Når jeg først skal gjøre dette ønsker jeg å gjøre det skikkelig slik at det holder videre. Må vel da skifte clutch ++ med det samme.
Innspill?
Girkasse NG900, Synkringer.
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 30 des 2007, 21:38
- Medlemsnummer: N1230
- Navn: Jon Petter Salberg
- Bil: 900 98't-talladega
- Sted: Stjørdal
Girkasse NG900, Synkringer.
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 30 des 2007, 21:38
- Medlemsnummer: N1230
- Navn: Jon Petter Salberg
- Bil: 900 98't-talladega
- Sted: Stjørdal
Re: Girkasse NG900, Synkringer.
må da være noe å hente her av info..
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Girkasse NG900, Synkringer.
Ville tippet på en dårlig clutch
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 30 des 2007, 21:38
- Medlemsnummer: N1230
- Navn: Jon Petter Salberg
- Bil: 900 98't-talladega
- Sted: Stjørdal
Re: Girkasse NG900, Synkringer.
slurer ikke..du mener at clutchen ikke klarer å frikoble helt?
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3
Re: Girkasse NG900, Synkringer.
Bumper denne, er garantert oljen du har brukt.
Har så utrolig dårlig erfaring med Castrol, min 9-5 begynte å skrape i gir kun noen uker\dager etter jeg bytta til castrol og en motorsykkel fikk plutselig et fri gir mellom 2 og 3 gir.
Byttet til valvoline gir olje på 9-5en og den sluttet og skrape, ble omtrent som ny igjen men merker at castrol olje spiste litt på synkringen. på mcen byttet jeg til motul, hadde kun benyttet castrol olja en liten tur så den ble bra, fikk ikke skade.
Har så utrolig dårlig erfaring med Castrol, min 9-5 begynte å skrape i gir kun noen uker\dager etter jeg bytta til castrol og en motorsykkel fikk plutselig et fri gir mellom 2 og 3 gir.
Byttet til valvoline gir olje på 9-5en og den sluttet og skrape, ble omtrent som ny igjen men merker at castrol olje spiste litt på synkringen. på mcen byttet jeg til motul, hadde kun benyttet castrol olja en liten tur så den ble bra, fikk ikke skade.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Girkasse NG900, Synkringer.
Når kassene til Saab faktisk er litt sære på oljekvaliteten så skjønner jeg absolutt ikke hvorfor dere ikke bruker den orginale som fungerer UTMERKET Ikke koster den mye heller...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Girkasse NG900, Synkringer.
Glem det få deg fatt i en brukt kasse fra hugger, mener 9-3 kassen skal passe også men du må fjerne den hydrauliske utløselageret og erstatte det med det mekaniske du har på din bil. Sjekk utvekslingsforhold på skiltet på toppen av kassa. Ang. olje så skal disse kassene ikke ha vanlig girolje slik du har brukt, mest sansynlig er dette årsak til tidlig havari. Det kan brukes vanlig 10/40 motorolje (som mener det er opgitt i instr.bok for 900), eller helst syntetisk girolje som oppfyller ATF kravet. (som er spes for 9-3) Biltema sin Transmisjonsolje, Helsyntetisk oppfyller kravet til girolje for nyere 9-3/ 9-5 kasser og 900 kasser (samme som Saab syntetisk gearolje). Denne oljen er suppetynn. Girkasser fra før 2000 hadde ikke syntetisk olje og skal gjenomskylles ved skifte. Du trenger nær 2 liter + 1l for gjennomskylling. Ca 300,- hos Biltema eller 4-500 for Saab originalolje. Girkasser som er vanskelig å gire kan bli mye bedre med synteisk trans.olje.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.