Justering av balanseaksler og timing 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Knut.as
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 12 jan 2013, 20:16
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector
Sted: Grimstad

Justering av balanseaksler og timing 9-5

Legg inn av Knut.as » 27 aug 2014, 09:06

Hei,

Har en 2005 9-5 2.0t
Etter å ha tatt ut motoren og fått av registerdekselet, så har jeg noen sprøsmål jeg gjerne ville ha fått bekreftet før jeg begynner å demontere.
Kamakslene sto ikke helt på merkene sine når reimhjulet gjør det. Kan hende det skjedde noe her da jeg snurra motoren uten kjedestrammeren i.
* Noe grei måte å få bekreftet at veiva står riktig uten regsiterdekselet på?
* Når veiva står riktig antar jeg at kamakslene skal justeres slik at merkene på også skal være 100%
* Balanseakslene står etter hva jeg kan se 20 grader feil, men her kan det nok ha skjedd mye rart siden guiden som strammeren går på var helt knukket og strammeren gitt rett mot kjedet.

Altså, merkene på veiv, kam og balanseaksler skal alle være 100% samtidig?

Bilde
Sist redigert av Knut.as den 28 aug 2014, 14:42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Justering av balanseaksler og timing 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2014, 09:59

Balanseakseldrev har gult merke som skal peke rett opp på merke når motor står i null (1 og 4 på topp). Kamdrev skal stå så nær merke som mulig når motor står i null, men dette blir aldri 100% pga at dette endres noe med slitasje på kjedet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Knut.as
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 12 jan 2013, 20:16
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector
Sted: Grimstad

Re: Justering av balanseaksler og timing 9-5

Legg inn av Knut.as » 27 aug 2014, 10:41

Takk for svar.
Bør jeg la kamdrev stå som de er, eller justere de til merkene når jeg bytter kjedet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Justering av balanseaksler og timing 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2014, 12:36

Umulig å justere kamdrev mot kam, det ser du når du bytter drevene (noe jeg regner med du gjør, ellers varer ikke det nye kjedet særlig lenge). Bare vri kammene rett og monter drevene i sporet sitt, så blir det riktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar