Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
elnour
Innlegg: 8
Registrert: 10 jul 2014, 08:35

Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Legg inn av elnour » 31 aug 2014, 21:00

Hei!
Jeg er ny eier av Saab og opplever følgende: Når motoren er varm, bilen står stille, og jeg skifter gir fra N til D, tar det en liten stund, og så kommer det et napp i hele bilen med et dunk som varier i styrken (som om det er noen som prøver å dra bilen fremover mens bremsen er på). Jeg må legge til at på verkstedet har det blitt skiftet olje i girkassen (verkstedet sa at de brukte syntetisk olje)
Til info, har jeg allerede fått tips av totakt om å sjekke momentstagføring, som viste seg å være slitt, så den er byttet.
totakt tipset meg også om å sjekke hvilken olje verkstedet har helt på kassa. Oljen SKAL HA spesifikasjon JWS 3309.
Så spørsmålet er, hva må gjøres for å rette opp dersom det har blitt brukt feil olje? På forhånd takk.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Legg inn av totakt » 31 aug 2014, 21:51

Det finnes syntetisk olje med JWS 3309 spec. Opprinnelig har Saab sagt at det skal brukes mineral olje.
Sannsynligvis har verkstedet brukt feil olje. Da må all olje ut, dvs. også olja i kjøler. Jeg hadde krevet en flush.

Kontakt verkstedet og bring på det rene hvilken olje som er brukt. Har den ikke JWS 3309 spec., bør du kreve en flush for å få all olje ut av systemet. Husk at all olje nå er forurenset med feil olje. Har ikke verkstedet flushemaskin, må du i det minste spørre hvordan de har tenkt å gjøre for å sikre at all olje som er i kasse, kjøler og rør erstattes med riktig olje. Om jeg husker riktig, er det totalt 8 liter olje i systemet. Og så går det med noen liter i tillegg for å skylle.

I verste fall har dette skadet kassen din. Skriv inn 3309 i søkefeltet, så bør du få opp flere tråder om skifte av olje på kassa. Vær oppmerksom på at det er forskjell på kasse før og etter 2002. 4 trinns kasse eldre enn 2002 skal ha en annen olje.

Det er ikke vanskelig å skylle ut, og erstatte olja selv. Men har verkstedet gjort feil, må de jo ordne opp. Olja du skal ha er ikke billig heller.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Legg inn av totakt » 31 aug 2014, 22:11


elnour
Innlegg: 8
Registrert: 10 jul 2014, 08:35

Re: Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Legg inn av elnour » 01 sep 2014, 09:52

Spurte verkstedet om spesifinasjon på olje som ble brukt i girkasse, og fikk dette svaret atf 3309.
Er dette OK? Takknemlig for engasjementet og tips fra dere.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Legg inn av totakt » 01 sep 2014, 10:35

Det skal være ok.

Ble det slik etter at verksted skiftet olje, eller var problemet der før oljeskift også?

Høres jo ut til å være relatert til girkasse. Du kan sjekke oljenivå på kasse. Kjør et kvarter til en halvtime. Da har du fått litt varme i olja. La motor svive, sett kassa i D i 5 sekund, R i 5 sekund, så i nøytral. Trekk opp peilepinnen, ta av o-ring i topp av peilepinne. Så kan du peile, fortsatt med motor i gang. Nivået bør nå ligge ca. midt mellom min. og maks.

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Legg inn av totakt » 01 sep 2014, 10:43

En annen ting du kan være oppmerksom på, er at det er en slange for avluftning fra kassa. Husker ikke nøyaktig hvor den ligger, men mener den kommer opp en plass mellom batterikasse og bremsekraftforsterker. Denne skal ikke koples til noe, og den skal være åpen.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Dunklyd aut.kasse 9-5 2,0t modell 04

Legg inn av little_e » 01 sep 2014, 19:16

Fra hvor har du det at oljen skal være mineralolje? Oljen skal være mineralsk baseolje, og ALLE oljer er basert på mineralolje.
Det er kun firetrinnskassen som MÅ ha mineralolje, femtrinnskassen kan bruke helsyntetisk olje.
Så lenge oljen har ATF3309-spesifikasjon fungerer det.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar