Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Toris56
- Innlegg: 24
- Registrert: 08 jan 2012, 20:50
- Navn: Torbjørn Tofte
- Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero
Legg inn
av Toris56 » 05 sep 2014, 18:34
Hei
Har fått ein oljelekasje på motoren på min 03, 9-3 aero.
Det kommer ut mellom girkasse og motor i ein piiiitteliten "sprekk", sikkert eit drens hull i flensen, men når eg ser opp over hullet inn på startkransen kan det se ut som det kan komme lenger ovenfra. Pga drivaksling og eksos ser eg ikkje så mykje lenger oppover. Så mitt spørsmål er : Er det bare svinghjulet som kaster oljen ut, selv om startkransen ser tørr ut, eller er det noke lenger oppe så kan lekke inn til og rundt clutch huset eller er det mest sansynlig med simmeringen på veiven som lekker? Men clutchen slurer ikkje så det virker ikkje som det er kommet olje på den.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 05 sep 2014, 23:17
Det kan godt lekke fra bakre simring på motorens veivaksel uten at det går utover clutchens funksjon, dette kommer jo litt an på lekkasjens størrelse.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
Toris56
- Innlegg: 24
- Registrert: 08 jan 2012, 20:50
- Navn: Torbjørn Tofte
- Bil: NG 900 T/ 03 9-3 Aero
Legg inn
av Toris56 » 05 sep 2014, 23:58
Lekkasjen er såpass at det drypper etter 5-10 min på tomgang

-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 06 sep 2014, 07:57
Sjekk nivået i servo beholderen. Ofte lekasje der.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
little_e
- 2.0 bar

- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Legg inn
av little_e » 06 sep 2014, 19:18
Dersom det er servoolje skal den være grønnfarget - såfremt den ikke er hauggammel eller noen har brukt gal olje.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 07 sep 2014, 00:48
Ikke når det lekker motorolje inn i servobeholderen. Da blir servooljen svart. Letteste måten er og se på nivået på beholderen. Og fargen selvsagt
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.