Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 14 sep 2014, 21:27
Har ikke hatt medbringeren ut av leddet på drivakselen - tok av hele drivakselen da holdt på. Så vanskelig å si om det er stor slakke...Men forklaringen din virker jo logisk!
Hvor shopper jeg ny hylseforing?
Jeg har visst aldri fomlet meg til å bli STCS medlem

, så har visst ikke tilgang til faq.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 14 sep 2014, 21:36
På STCS er det nok å registrere seg, men tror du har tilgang til å lese uregistrert.
Slakken jeg mener er mellom medbringer og kasse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 14 sep 2014, 21:39
Ingvar N629 skrev:På STCS er det nok å registrere seg, men tror du har tilgang til å lese uregistrert.
Slakken jeg mener er mellom medbringer og kasse.
Skjønte det, poenget mitt var at når du holder hele drivakselen i hånda er det ikke sååå lett å kjenne om det er slakke mellom medbringer og kasse - som om hvis du bare holdt medbringer i hånda og stappa den inn der
Skal sjekke STCS.
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 15 sep 2014, 09:24
Jeg har et spørsmål til i samme slengen.
Se på denne
I tillegg til de (runde) tetningene som er avbildet som jeg allerede har skiftet - skal det også være en pakning mellom den 5-kantede "dingsen" (på bildet) og girkassa?
Jeg skrudde aldri av den 5-kantede dingsen (bildet er stjålet fra uksaabs) - men skiftet tetningen "in-situ"....
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 15 sep 2014, 10:12
Ja det skal det være, men må jo være mulig å se om det lekker derfra eller ikke... er det vått av olje helt inntil medbringer?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 15 sep 2014, 12:42
Har prøvd å finne delenummeret til pakninga til den 5-kant dingsen, uten hell.
Og ja, jeg skal prøve å pinpointe lekkasjen grundigere. Får ta bilen opp på bukk i kveld....Igjen

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 15 sep 2014, 20:42
Ingvar N629 skrev:Ja det skal det være, men må jo være mulig å se om det lekker derfra eller ikke... er det vått av olje helt inntil medbringer?
Har inspisert nå. Oljen renner ut mellom medbringer og tettingen. Nå vet ikke jeg hvor tight drivakselen skal sitte, men det føles utrolig slakt og raklete ut. Jeg kan lett "jokke" den 0.5cm i hver retning - altså rundt 1cm vandring totalt over diameteren. Sammenlignet med drivakselen på passasjer-siden føles denne virkelig raklete ut. Den på passasjer-siden føles tight og fin ut.
Kan basicly diff'en min være gåen, eller kan det være den foringa du snakket om som er helt gåen?
Koster jo ikke allverdens for en brukt byttekasse...
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 15 sep 2014, 21:12
Bytt hylseforinga du så skal du se den blir frisk igjen

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 15 sep 2014, 21:16
Allright, noen som har delenummeret på den hylseforinga i farten?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 15 sep 2014, 21:50
Fant det, 8733230

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 16 sep 2014, 09:32
Da er ny foring bestilt hos Thrane-Steen. Gjenstår bare jobben ..

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 04 nov 2014, 23:31
Fikk bytta hylseforingen dag. Gikk greit å få ut den gamle med Dremel. Men sleit seriøst med å få banket inn den nye ass...Slegge og full pakke

Mangler ca 1mm på å få den helt flush...Satser på at det likevel går bra...

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..
-
cozmo
- 2.0 bar

- Innlegg: 520
- Registrert: 24 aug 2007, 10:19
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
-
Kontakt:
Legg inn
av cozmo » 05 nov 2014, 11:37
Sånn ble det forøvrig seende ut...Eneste problemet med at foringen mangler 1mm på å komme helt inn der jo dermed at medbringerens sporede "tapp" kommer 1mm kortere inn i drivverket i kassa. Antar/håper at det ikke er noen krise....

Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..