Heisann!
Har en gammel 2000mod Saab 9-3 YS3D 2.0 (uten turbo) som har pådratt seg et lite problem med tett sil i bunnpanna. Har fått en pris på rens av bunnpanne/sil, nytt pcv kit, rens av motor mm for 5200kr hos merkeverksted.
Er det egentlig verdt å gjøre dette iom at bilen er såpass gammel og at kilometeren snart bikker 220.000km eller bør jeg se meg om etter en annen bil? Vet ikke hvor langt disse bilene normalt går, men er hvertfall veldig fornøyd de årene jeg har hatt bilen. Utført oljeskift/filterskift på rundt 6-7k KM. Er også nødvendig med en flush av automatkassa etterhvert, så dette blir vel en ekstra 4-5000kr. Ellers er bilen i super stand og starter hver gang.
Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Dette gjør du selv på 3 timer, med kaffepause og deler for under tusenlappen...
Du trenger kvarttomsskralle med en 10-kopp, 4 liter diesel, 8 liter olje, tre oljefilter og ei kaffekanne...
Bunnpannepakning på tube, ny sil og pakning til pickup.
TROR ikke jeg er helt på bærtur nå, mener på at bunnpanna holdes på plass av 16 stk. 10'er bolter.
Du trenger kvarttomsskralle med en 10-kopp, 4 liter diesel, 8 liter olje, tre oljefilter og ei kaffekanne...
Bunnpannepakning på tube, ny sil og pakning til pickup.
TROR ikke jeg er helt på bærtur nå, mener på at bunnpanna holdes på plass av 16 stk. 10'er bolter.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Hadde sikkert vært kurant å fikse dette selv, men har ikke veldig gode muligheter til å jekke opp bil og jobbe under denne. Bukker er det umulig å kjøre opp på, da støtfangeren foran går nedi før jeg får kjørt opp.
Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Jekk opp og sett bukker under. Hundrelappen på tviltema.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Jekk og bukker er noe som nesten skulle vært påbudt å ha når man eier bil 

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Tja, man må løsne subframen for å få ned panna på en og9-3.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Men for 5200 så hadde jeg pent tatt ned subframe selv om d er d som må til for å få ned panna
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k
Om en bil er verdt å reparere spørs jo litt hvordan du ser det.
Du vet hva du har - ikke hva du får
Du vet hva du har - ikke hva du får

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil