Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
rattera
Innlegg: 2
Registrert: 19 sep 2014, 12:36

Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av rattera » 19 sep 2014, 12:46

Heisann!

Har en gammel 2000mod Saab 9-3 YS3D 2.0 (uten turbo) som har pådratt seg et lite problem med tett sil i bunnpanna. Har fått en pris på rens av bunnpanne/sil, nytt pcv kit, rens av motor mm for 5200kr hos merkeverksted.

Er det egentlig verdt å gjøre dette iom at bilen er såpass gammel og at kilometeren snart bikker 220.000km eller bør jeg se meg om etter en annen bil? Vet ikke hvor langt disse bilene normalt går, men er hvertfall veldig fornøyd de årene jeg har hatt bilen. Utført oljeskift/filterskift på rundt 6-7k KM. Er også nødvendig med en flush av automatkassa etterhvert, så dette blir vel en ekstra 4-5000kr. Ellers er bilen i super stand og starter hver gang.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av Paradigm N558 » 19 sep 2014, 14:33

Dette gjør du selv på 3 timer, med kaffepause og deler for under tusenlappen...
Du trenger kvarttomsskralle med en 10-kopp, 4 liter diesel, 8 liter olje, tre oljefilter og ei kaffekanne...
Bunnpannepakning på tube, ny sil og pakning til pickup.
TROR ikke jeg er helt på bærtur nå, mener på at bunnpanna holdes på plass av 16 stk. 10'er bolter.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

rattera
Innlegg: 2
Registrert: 19 sep 2014, 12:36

Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av rattera » 19 sep 2014, 15:02

Hadde sikkert vært kurant å fikse dette selv, men har ikke veldig gode muligheter til å jekke opp bil og jobbe under denne. Bukker er det umulig å kjøre opp på, da støtfangeren foran går nedi før jeg får kjørt opp.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av henrik » 19 sep 2014, 15:13

Jekk opp og sett bukker under. Hundrelappen på tviltema.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av Kristian N2215 » 19 sep 2014, 15:50

Jekk og bukker er noe som nesten skulle vært påbudt å ha når man eier bil :P
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2014, 16:49

Tja, man må løsne subframen for å få ned panna på en og9-3.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av henrik » 19 sep 2014, 22:59

Men for 5200 så hadde jeg pent tatt ned subframe selv om d er d som må til for å få ned panna
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Verdt å reparere en Saab 9-3 som har gått over 200k

Legg inn av little_e » 20 sep 2014, 10:36

Om en bil er verdt å reparere spørs jo litt hvordan du ser det.
Du vet hva du har - ikke hva du får :p
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar