Regenerering saab 9-5
Moderator: Moderatorer
Regenerering saab 9-5
Er det mulig å tvinge regenerering selv om bilen har gått i check engine?
Eller må bilen til forhandler for å gjøre dette?
Eller må bilen til forhandler for å gjøre dette?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Regenerering saab 9-5
Ein må ha Tech2 diagnoseapparat for å kunne ta ei regenerering, so om du ikkje har eller kjenner nokon som har eit slikt, må du til ein Saab-verkstad.
Re: Regenerering saab 9-5
Skal til vadheim i morgen, så det passer ganske dårlig med partikkelfilter feil nå.
Blir mest sannsynlig til at jeg kjører med bilen slik den er da.
Hvis ikke noen har et genialt tips eller noe.
Blir mest sannsynlig til at jeg kjører med bilen slik den er da.
Hvis ikke noen har et genialt tips eller noe.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Regenerering saab 9-5
Under normale omstendigheiter skal PF regenerere seg sjølv, men med mykje småkøyring klarer du aldri å oppnå kriteriuma for regenerering (fks. skal du ha en viss eksostempratur og kjølevesketemperatur mellom anna). Kan va du kan klare å regenerere på en slik tur om du får sletta feilkoden.
Re: Regenerering saab 9-5
Slette feilkoden går fint.
Har en slik biltema kodeleser som nullstiller check engine.
Holder det?
Har en slik biltema kodeleser som nullstiller check engine.
Holder det?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Regenerering saab 9-5
Ja det skulle halde.
Ellers får du sørge for en litt friskare køyresktil enn normalt
Ellers får du sørge for en litt friskare køyresktil enn normalt

- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Regenerering saab 9-5
For NG9-3 så sies det at konstant og høyt turtall over tid og i fart er trikset. Dette med Fiat-motorene.
Re: Regenerering saab 9-5
Har testet det litt, men da med koden aktivert.
Sletter koden og kjører på tenker jeg
Hvis den kommer opp igjen så er det bare å nullstille og teste igjen.
Sletter koden og kjører på tenker jeg

Hvis den kommer opp igjen så er det bare å nullstille og teste igjen.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Regenerering saab 9-5
Tenkjer vi seier stor belastning i tillegg, med mykje turtal utan noko belastning oppnår du ikkje start av regenerering. No huskar eg ikkje i farta eksakt temp på eksosen under regenerering, men synes huske du skal over 750 grader...TiaZzz skrev:For NG9-3 så sies det at konstant og høyt turtall over tid og i fart er trikset. Dette med Fiat-motorene.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Regenerering saab 9-5
Belastning som en følge av fart. Mente noen snakket om at automatisk regenerering krevde bevegelse da partikkelfiltret ikke måtte regenereres med bilen stillestående. Det kan kun gjøres med tvang, antar med Tech 2. Men dette er høy "jeg hørte at..."-faktor. 

- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Regenerering saab 9-5
Ettersom dette med regenerering med - mellomrom er et tema, sakser jeg fra WIS, 9-5 MY2006, (ha meg unnskyldt dersom dette er gjort før:
Sotberäkning
ECM beräknar mängden sot i partikelfällan, notera att differenstrycksgivaren (744) inte används för att mäta om fällan är full. Den används för diagnos samt att förhindra manuell regenerering med diagnosverktyg om partikelfällan är för full. Beräkningen av sotmängden baseras på i huvudsak motorns last och varvtal.
Regenerering, automatisk
ECM bevakar körstilen för bilen i fråga och väljer tillfälle för regenerering när det är lämpligt. En bil som kör mycket på tomgång och låg last kommer att försöka regenerera tidigare än en bil som kör mycket på landsväg, det vill säga högre belastningar/varvtal. För att regenerering skall kunna ske måste en viss temperatur uppnås i partikelfällan för att sotet skall kunna förbrännas. Temperaturer över +550°C (1022 F) i partikelfällan krävs för att sotet skall förbrännas. En givare, avgastemperatur partikelfälla (602R) mäter detta. Om denna temperatur inte kan uppnås anser ECM att regenerering är omöjlig, ECM kommer då att försöka då nästa tillfälle ges.
För att höja temperaturen i partikelfällan för att kunna regenerera sker en extra insprutning under avgastakten. Vid omkring 160° efter övre dödpunkt sprutas en liten mängd bränsle in i cylindern. Eftersom detta bränsle sprutas in så sent (kolven är nästan vid nedre dödpunkt, avgasventil öppen) tillför detta bränsle inte något tillskott till vridmomentet. Avgastemperaturen ökar inte heller nämnvärt. Avgaserna berikas helt enkelt med HC (kolväten) vilket startar en reaktion i den främre katalysatorn. Temperaturen hos gaserna stiger och detta övervakas av den främre avgastemperaturgivaren (602F). De upphettade avgaserna går vidare in i partikelfällan där de först når den bakre katalysatorn. Här ökar temperaturen ytterligare, minst +550°C (1022 F) som krävs för regenerering, annars förbränns inte sotet.
Regenereringen pågår tills ECM beräknat att allt sotet har förbränts. Avgastemperaturgivarnas värde, motorns last och varvtal är huvudparametrar för denna beräkning. Regenerering kan pågå under upp till 15 minuter. Föraren märker inget på motorns gång eller prestanda.
I händelse av att bilen körs på sådant vis att regenerering är omöjlig kommer till slut en felkod att registreras samt "Check Engine" indikeringen att tändas. Regenerering måste nu ske manuellt med hjälp av diagnosverktyget.
Sotberäkning
ECM beräknar mängden sot i partikelfällan, notera att differenstrycksgivaren (744) inte används för att mäta om fällan är full. Den används för diagnos samt att förhindra manuell regenerering med diagnosverktyg om partikelfällan är för full. Beräkningen av sotmängden baseras på i huvudsak motorns last och varvtal.
Regenerering, automatisk
ECM bevakar körstilen för bilen i fråga och väljer tillfälle för regenerering när det är lämpligt. En bil som kör mycket på tomgång och låg last kommer att försöka regenerera tidigare än en bil som kör mycket på landsväg, det vill säga högre belastningar/varvtal. För att regenerering skall kunna ske måste en viss temperatur uppnås i partikelfällan för att sotet skall kunna förbrännas. Temperaturer över +550°C (1022 F) i partikelfällan krävs för att sotet skall förbrännas. En givare, avgastemperatur partikelfälla (602R) mäter detta. Om denna temperatur inte kan uppnås anser ECM att regenerering är omöjlig, ECM kommer då att försöka då nästa tillfälle ges.
För att höja temperaturen i partikelfällan för att kunna regenerera sker en extra insprutning under avgastakten. Vid omkring 160° efter övre dödpunkt sprutas en liten mängd bränsle in i cylindern. Eftersom detta bränsle sprutas in så sent (kolven är nästan vid nedre dödpunkt, avgasventil öppen) tillför detta bränsle inte något tillskott till vridmomentet. Avgastemperaturen ökar inte heller nämnvärt. Avgaserna berikas helt enkelt med HC (kolväten) vilket startar en reaktion i den främre katalysatorn. Temperaturen hos gaserna stiger och detta övervakas av den främre avgastemperaturgivaren (602F). De upphettade avgaserna går vidare in i partikelfällan där de först når den bakre katalysatorn. Här ökar temperaturen ytterligare, minst +550°C (1022 F) som krävs för regenerering, annars förbränns inte sotet.
Regenereringen pågår tills ECM beräknat att allt sotet har förbränts. Avgastemperaturgivarnas värde, motorns last och varvtal är huvudparametrar för denna beräkning. Regenerering kan pågå under upp till 15 minuter. Föraren märker inget på motorns gång eller prestanda.
I händelse av att bilen körs på sådant vis att regenerering är omöjlig kommer till slut en felkod att registreras samt "Check Engine" indikeringen att tändas. Regenerering måste nu ske manuellt med hjälp av diagnosverktyget.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Regenerering saab 9-5
Hva skjer hvis jeg monterer en restrictor plate på egr ventilen.
Er det noen skade som kan skje på motor, eller vil motoren bare ha godt av det?
Begynner å bli mektig lei av partikkelfilteret nå.
Er det noen skade som kan skje på motor, eller vil motoren bare ha godt av det?
Begynner å bli mektig lei av partikkelfilteret nå.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Regenerering saab 9-5
Kjøp deg en bensin bil i stede. Da slipper du sånn tullgoddis skrev:Begynner å bli mektig lei av partikkelfilteret nå.

Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.