Opplevde i vinter at håndbrekket frøs fast og fikk beskjed fra verkstedet at det var vaierne som frøs og at disse måtte byttes. Jeg tok bilen over grav og sjekket vairene, men fant ingen synlige skader på dem noe sted så jeg stusset litt på om dette virkelig kunne være "synderen". Må det ikke komme vann inn et sted for at vairene skal kunne fryse fast mener jeg?
Så ble det vår og problemet var midlertidig borte, men nå nærmer det seg jo kaldere tider igjen og faren for fastfrysing kryper med det også nærmere.
Så mitt spørsmål er: Hva annet kan eventuelt forårsake at håndbrekket fryser i bein? Og, om det er vairene - er eneste løsning å bytte dem, eller finnes det en enklere løsning (må jo demontere halve bilen for å bytte dem ifølge Haynes-boka...)?
Saab 9000: Håndbrekk som fryser fast
Moderator: Moderatorer
Re: Saab 9000: Håndbrekk som fryser fast
Kan være greit å bytte de. Når du først har fått nye "tørre" vaiere så er trikset å bruke brekket hele tiden. Har hatt brekket i bruk på mine 9k flittig og ikke vært plaget etter det.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Dersom et håndbrekk fryser, er det håndbrekkwirer og/eller calipere (der håndbrekket fungerer rett på caliperen) som er synderen. Personlig har jeg aldri hørt om håndbrekk som går på tromler som fryser fast.
Wirer må byttes, men calipere kan overhales.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Håndbrekket er tromler på både OG9-3 og OG9-5 og begge fryser. Det er wire og strømpe som er syndere, ikke trommel.little_e skrev:Dersom et håndbrekk fryser, er det håndbrekkwirer og/eller calipere (der håndbrekket fungerer rett på caliperen) som er synderen. Personlig har jeg aldri hørt om håndbrekk som går på tromler som fryser fast.
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N2647
- Navn: Mikael
- Bil: 2003 9-5 2,0 aut
- Sted: Narvik
Det var da som svarte!
Da må jeg altså bare belage meg på en dag med skruing altså. Eller er det noe triks som sparer meg fra å demontere "halve bilen" for å få jobben gjort?

Da må jeg altså bare belage meg på en dag med skruing altså. Eller er det noe triks som sparer meg fra å demontere "halve bilen" for å få jobben gjort?
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
La meg omformulere: jeg har ikke hørt om et håndbrekk som går på trommel som fryser der trommelen er synderen.TiaZzz skrev:Håndbrekket er tromler på både OG9-3 og OG9-5 og begge fryser. Det er wire og strømpe som er syndere, ikke trommel.little_e skrev:Dersom et håndbrekk fryser, er det håndbrekkwirer og/eller calipere (der håndbrekket fungerer rett på caliperen) som er synderen. Personlig har jeg aldri hørt om håndbrekk som går på tromler som fryser fast.
Dag Bøsterud