Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 04 okt 2014, 19:34

Har da endelig kjøpt meg en 900turbo fra 1983. bilen så bra ut og gikk ganske bra, men fann en del småplukk påtur hjem. Ved lavt turtall spesielt, og ved jevn gass så fjusker og rykker den. faktisk så galt at den spretter ut av 5 gir når jeg holder jevn gass. I tillegg når den får turbotrykk så går den nesten opp til rød-feltet for så å dale ned igjen nesten til bunn ettersom turtallet øker. (Noe feil med APC? Tenningsbank?) Fann ut at forrige eier har montert åpent KN-filter isteden for luftfilterboksen under mengdefordeleren, tviler på at dette gjør saken bedre?


Kom med innspill å meninger saab folk! :)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av Ottar N398 » 04 okt 2014, 22:09

Regner med det er snakk om en t8 motor? I såfall er luftmengde måleren manuell og da funker det dårlig med kn filter etter luftfiler boksen :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 05 okt 2014, 16:34

Ja dette er en t8 motor, med mekanisk innsprøytning. Er vel samme k-jetronic systemet som volvo 240 brukte? Noen som kan fortelle hvordan apc systemet fungerer på denne modellen?

B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 05 okt 2014, 16:34

Ottar N398 skrev:Regner med det er snakk om en t8 motor? I såfall er luftmengde måleren manuell og da funker det dårlig med kn filter etter luftfiler boksen :mrgreen:
Så er jeg heldig kan dette være grunnen til fjuskinga?

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av kanonjon » 05 okt 2014, 23:39

Vil anbefale at du tar en sjekk på plugger, kabler, rotor og fordeler. Har lett for å fuske når tenninga er dårlig.

Det med girkassa di må du være litt obs på, kan hende at girkassa er rett og slett slitt, men sjekk motorfester og evt så kan man justere girspaken/giroverføringa og.

Nå er jeg ikke kjent med hvordan APC funker på 8v, men etterhvert som turtall økes, så skal APCen avta boosten litte granne, dette er fordi at bankedeteksjon har sine begrensninger ved høyere turtall, derfor senkes boosten for å minimere tenningsbank.
Saab er livet!

B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 07 okt 2014, 00:15

Takk for gode svar! Har nå bestilt nye tenningsdeler, så får vi se :-) en annen ting, så idag at en tykk gummislange fra toppdekselet lå løst i motorrommet og det kom en del luft ut fra den mens motoren gikk. Regner med at dette er veivhus ventilasjon? Hvor skal denne koples inn på, og skal det være noe tilbakeslagsventil på den?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av Ottar N398 » 07 okt 2014, 11:46

Denne skal ha tilbakeslagsventil på den tynne slangen, ikke den tykke. De skal kobles til på toppdekselet som vist på bilde

Bilde
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av Atzz » 07 okt 2014, 17:18

Det første jeg ville gjort med ladetrykket som blir lavere, er å sjekke at tenning er stilt rett.

B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 10 okt 2014, 13:55

Ottar N398 skrev:Denne skal ha tilbakeslagsventil på den tynne slangen, ikke den tykke. De skal kobles til på toppdekselet som vist på bilde

Bilde
Hos meg sitter det kun den tykke slangen pluss en veldig tynn en. Sitter ikke tilbakeslagsventil på noen av dem. :-S

B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 10 okt 2014, 13:57

Atzz skrev:Det første jeg ville gjort med ladetrykket som blir lavere, er å sjekke at tenning er stilt rett.
Tenninga stod på 25 grader ved 2000rpm. Leste litt oå nett og fann ut at detta var kanskje mye, så justerte ned til ca 20. Regner med at det bør fungere bra.? Ser også at slangen mellom turbo og plastrøret som går til luftmengdemåleren er veldig myk, nesten redd denne kan trekke seg sammen ved turbotrykk, skal den være sånn?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av Ottar N398 » 12 okt 2014, 19:35

Tenninga skal være 18 grader på t8 motor ;) og om du mangler tilbakeslagsventil på den tynne slangen, så bør du sette på en. Er ikke bra med trykk inn i veivhusventilasjonen :)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 14 okt 2014, 22:07

Den tykke går til liftfilterboksen og den tynne til innsuget. Ingen ventil er montert på noen av dem. Skal jeg da montere ventilen på den tynne oppe ved toppdekselet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av Ingvar N629 » 14 okt 2014, 23:36

Jepp
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

B201S
Innlegg: 8
Registrert: 04 okt 2014, 19:24

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av B201S » 17 okt 2014, 21:55

Da var det byttet alt av tennidngsdeler, eksospakningee, innsugspakninger og dysetetninger. Fortsatt går den noe hakkete og urent men mye bedre enn før. Turbotrykket var på samme måte som før, gikk opp for så å dale nesten helt ned igjen. Så prøvde jeg å fylle full tanken med 98 oktan (var halv tank fra før) etter det ble den mye bedre, gikk på skikkelig turbotrykk hele veien uten å falle ned igjen. Tenninga står fortsatt på 20 grader, kan det være grunnen? Eller andre ting som gjør det?

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Nyinnkjøpt 900turbo 1983

Legg inn av Atzz » 21 okt 2014, 14:42

B201S skrev:
Atzz skrev:Det første jeg ville gjort med ladetrykket som blir lavere, er å sjekke at tenning er stilt rett.
Tenninga stod på 25 grader ved 2000rpm. Leste litt oå nett og fann ut at detta var kanskje mye, så justerte ned til ca 20. Regner med at det bør fungere bra.? Ser også at slangen mellom turbo og plastrøret som går til luftmengdemåleren er veldig myk, nesten redd denne kan trekke seg sammen ved turbotrykk, skal den være sånn?

Verdt å nevne at vakumslangen på trykklokka på fordeler skal kobles fra og plugges når man stiller renninga :)

Svar