Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 19 okt 2014, 22:53

Hallois, etter mye styr og oppgraderinger skulle vi idag starte kompisens aero.
Har tatt ned /renset bunnpanna, byttet oljepumpesats og ny oljetermostat bl.a.

Kjørte motor uten tilkoblet tennkassett 20-30 sek med hvile innimellom for å hvile starter. Oljetrykkslampa slokket ikke etter et antall x. Så tok vi sjansen og kjørte den. Låt helt grusomt og vi stoppet etter to tre sekunder.

Lest av tidligere tråder at jeg bør sjekke om bunnpanna er helt tett mot blokka.( Var gjerrig med tetningsmasse, 1-2 mm rundt hele. )

Kan jeg ha skadet oljepumpa på noe vis? Er noe noen triks for å se om det er trykk uten å montere trykkmåler?
Sist redigert av _marius den 20 okt 2014, 08:43, redigert 1 gang totalt.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2014, 23:25

Du hører det på lyden om det er trykk eller ikke. Sjekk oljetrykksventilen og som du er inne på selv at det er tett fra pickup til pumpe. Det "løse" oljerøret i blokka er montert korrekt med nye o-ringer? O-ring på pickup?

Når du kjører på starteren bør du kjøre uten plugger. Om du ikke får noe resultat så prøv uten oljefilter for å se om pumpa tar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 20 okt 2014, 08:51

Ja, har byttet o-ringer på løs-røret og på pickup. Men korrekt montert-si det.. tapper oljen av i noe rent og slipper bunnpanna og bruker kakeglasuren i litt rikeligere monn, sjekker o-ringer og montering. Og ventil med fjær. Det er ikke noe hokuspokus på den ventilen? Være ren og pen naturligvis, men ikke stå eller peke et bestemt sted?
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Ingvar N629 » 20 okt 2014, 11:26

Det du må sjekke på oljetrykksventilen er at det ikke er grader eller spor i stempelet eller kanalen den står i. Dette kan være litt vanskelig å avgjøre, jeg har vært borti null oljetrykk på en B202 i en 99 turbo en gang, ved første oppstart på gjennomgått motor. Ventilen hadde da vært ute for kontroll og blitt bedømt ok, og etter å ha tatt den ut på nytt så den fortsatt ok ut. Byttet til et annet stempel og vips så kom trykket med en gang.

Lengden på fjæra kan kanskje også være et poeng (fjærhysterese) men jeg har aldri vært borti at det har vært et problem.

2-3 sekunder tomgang kan også være en smule knapt for å få oljetrykk hvis motoren er nybygd eller har vært helt tom. Du kan forsøke å kjøre på starteren uten plugger en stund før du prøver på nytt, det kan hende den kommer. Jeg har aldri klart å få oljetrykk ved første oppstart på disse motorene ved å kjøre på starteren med pluggene i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Helge » 20 okt 2014, 12:36

Samme her.
Jeg har kjørt oppstart på minst 35 motorer, og har til dags dato ikke fått oljelampen til å slukke ved kun å kjøre på starter med plugger.
En nybygd motor vil de første 10-20 sekunder høres ut som en bråkete og utslitt dieselmotor fordi ventlilløfterene er tomme. Dette vil gi seg og etterhvert forsvinne. Noen ganger må det en prøvetur til for å få det til å bli helt stille.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 20 okt 2014, 21:47

OK. Kanskje vi skulle hatt litt is i magen og kjørt litt lengre i full fyr. Ikke så lysten på å kjøre den til ras heller.
(hvor lenge kan en kjøre den før det går åt skogen? 30-40 sek? om det ikke kommer trykk altså?)

Vel, har gjort følgende idag. Kinnet uten plugger uten hell (dvs fortsatt lys i oljelampa-men det er vel etter hva dere skriver ikke å forvente heller..)
Tok ned downpipen (som tok laaang tid.. 3" BSR downpipe, den bakre mutteren er bortimot umulig å få på. og av.) fått ut fjær i trykkventilen- selve oljetrykksventilen er fast der oppe og kommer bare såvidt inn med lillefingern, hvordan jeg skal få sjekket kanalen for riss og sår er noe usikkert.
Har en ren bunnpanne liggende, gjør den klar i kveld og bytter i morgen.
Tar av reimhjul, og sjekker pumpa. jeg dyppet den i olje ved montering men det begynner å bli noen uker siden..
Virker som om jeg må av med boomerang og senke motor to-tre cm for å få reimhjulet av.

Når dette er i boks kjører jeg noen runder til på starter. Er det OK å gjøre dette uten downpipen på? Er det fortsatt ikke trykk hadde det vært godt å slippe montering og demontering enda en gang på denne. Tenker da å ta av filteret for å se om det kommer noe der..
Gjør det det monterer jeg downpipe (om noen går god for at det er greit å kinne uten plugger med den av) og fyrer av.

En ting til. Det tikker/klikker ganske kraftig fra reimhjulet når starteren drar rundt. Låter litt som en bukse med knapp i vaskemaskinen hvis dere skjønner. Er det det som er "harmonic balancer" i reimhjulet?

Huff, dette gikk så glatt da jeg monterte hele skiten på min bil...(sikkert flaks..)
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av saab9000aero » 20 okt 2014, 22:40

Olje pumpen står montert riktig vei sant? De to merkene skal peke utover mot deg..
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 20 okt 2014, 22:49

Jepp ..
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 28 okt 2014, 09:48

Nå er meste forsøkt uten hell. (remontert bunnpanne, sjekket o-ringer, byttet oljepumpe 2x)
Neste steg blir grundigere sjekk av oljetrykksventilen. Ikke minst har den vist seg, at begge de jeg har har noen spor og den henger i kanalen. Må hentes ut. Denne bør vel gå fritt i løpet. Får sprute inn litt bremserens og trykkluft i kanalen og kjøpe en ny ventil eller slipe med 2000 papir og olje den lett slik at den i det minste går lett i løpet. Testet tidlig i prosessen uten ventilen også. Burde det ikke bli et trykk da, altfor stort riktignok?

Kanskje gi trykkluft under oppstart via oljepåfyllsløpet og blokke veivhusinnløpet til bunnpanna, det burde skape et bra undertrykk.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av EdHunter N815 » 28 okt 2014, 10:38

Et skudd i blinde kanskje, men har det blitt brukt pakningstoff eller lignende noe sted (etter oljesila) ved montering? La oss si at en kompis av meg (*kremt* :oops: ) brukte pakningstoff ved montering av oljepumpedekselet i mangel på ny o-ring. Det ble brukt litt for mye av dette, og en bit løsnet og fant veien oppover mot toppen. Sånn ca. i overgangen mellom bunn og topp satte den seg fast, og ble liggende og blokkere kanalen fullstendig. Tok en stund å finne feilen der gitt! Siden den satt etter trykkgiver men før toppen så var det jo trykk ved giveren og ingen oljelampe, men motoren raklet som et maskingevær...

Uansett, hvis noe blokkerer oljekanalen før giveren ser jeg for meg at det vil gi de symptomene du har.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 28 okt 2014, 13:28

For en dårlig kamerat :)

Jeg skiftet o-ring og satte den med vaselin-men sjekker...men det burde jo da sprute ut når jg tar av filteret. Det er liksom første stopp etter pumpe og ventil
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Helge » 28 okt 2014, 15:02

Du har bare startet den en gang? Og da gikk den i 2-3 sekunder?
Slukket oljelampen?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 28 okt 2014, 20:45

Startet og gikk til den ble stoppet etter ca 15 sek i går. Knusk tørt i filteret. Så da ga vi oss med det :) lampa lyste ja.

Fikser litt på ventilen nå. Før jeg kjører den mer vil jeg ha noe i filteret i det minste.
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av _marius » 28 okt 2014, 23:57

No go. Renset, pusset og slipte ventilen og renset og trykkluftet kanalen. Oljet inn. Kinner videre og fortsatt ikke olje til filteret. Kjørte også trykkluft ned oljepåfyllsrøret og blokket veivhus exit fra bunnpanne. Like dødt.

Begynner å bli mektig lei
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Ikke oljetrykk 9-5 aero 2002

Legg inn av Helge » 28 okt 2014, 23:59

Sikker på at det er olje på motoren? :roll: :wink:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar