Motorbytte 9-5 2,0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Motorbytte 9-5 2,0t

Legg inn av Trope » 23 okt 2014, 20:06

Vurderer å bytte motor fra B205E 2000mod til fabrikkny B235E av siste utgave. Hvilket spjeldhus og veivhusventilasjon skal jeg bruke? Nytt eller det gamle som sitter på bilen. Forstår det slik at motorer etter 04 fikk nytt spjeldhus og ny veivhusventilasjon type 4B
Og at det for mottorer produsert fra 99-04 kom oppgradert veivhusventilasjon i 06 type 6.
Hva fungerer best. Har forøvrig brune dyser og mottorstyring fra en 9-5 2,3t B235E 185hk som kan flyttes over til den nye motoren.
Passer ledningsnettet over på den nye motoren. Det er også dyser for LPG-drift på det gamle innsuget.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Motorbytte 9-5 2,0t

Legg inn av little_e » 23 okt 2014, 20:18

Har du vurdert å overhale og sette inn T5-stempler istedet?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorbytte 9-5 2,0t

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2014, 21:17

Du må bruke ny veivhusvent og spjeldhus, blokka er annerledes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Motorbytte 9-5 2,0t

Legg inn av Trope » 24 okt 2014, 08:25

Er det bedre å montere en overhalt oppgradert motor med T5 blokk og T5 stempler enn en fabrikkny motor?
Problemet med den gamle motoren er oljetrykket og finner ikke ut hvorfor dette synker på tomgang når motoren er varm. Og har ikke lenger ork til å feilsøke. Det er montert nye rådelager, pakninger og oringer, motoren er ren og pen innvendig uten Oilsludge eller tett sil. Sylinderveggene ser også bra ut, ingen riper eller tegn til slitasje. Trolig er det oljepumpa som er problemet, og da også registerkjedet bør byttes er det trolig like greit å sette inn ny motor og overhale den gamle etterpå. Balanseakselkjedet er fjernet tidligere så mulig det holder å bare bytte registerkjede og dra nytt gjennom med det gamle. Uansett må antaglig registerdekselet av og byttes hvis oljepumpa er problemet.
Er litt i tvil på hva jeg skal velge eller gjøre og er derfor taknemlig for innspill.

Svar