Saab 9-5 2.2 TID. Feilkode P0106 og P1106

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
-thomas-

Saab 9-5 2.2 TID. Feilkode P0106 og P1106

Legg inn av -thomas- » 25 okt 2014, 20:35

Hei!
Jeg har en Saab 9-5 2,2 liter Vector Estate, 2003 modell. Den har gått 143000 km. Jeg kjøpte den i februar 2013. Den hadde da gått 83000 km. Et par måneder etter jeg kjøpte bilen så begynte Check Engine-lampen å lyse. Den slukket av seg selv etter at jeg hadde kjørt noen få kilometer og startet og stoppet motoren noen få ganger. Bilen gikk helt fint uten redusert ytelse. Jeg kontaktet et Saab-verksted og fikk beskjed om at en tempgiver måtte skiftes, men at jeg fint kunne kjøre selv om lampen lyste så lenge bilen oppførte seg normalt. Jeg forhørte meg med et annet Saab-verksted for å høre om de stilte samme diagnose. De var ikke helt enige i at det nødvendigvis var tempgiveren ettersom denne modellen ifølge dem har hatt en del problemer med ledningsnettet. De mente heller at det var problemet.
Jeg valgte å kjøre noen måneder til tross for at lampen av og til begynte å lyse. Den slukket av seg selv etter en stund likevel og bilen oppførte seg normalt.

På senhøsten i fjor begynte check engine-lampen å tenne oftere og oftere og etterhvert ble ytelsen på bilen markant dårligere, selv om det løste seg dersom jeg stoppet motoren og startet den igjen. Det virket som om det var i forbindelse med at bilen gikk på tomgang eller ble utsatt for et brått gasspådrag fra stillestående posisjon at lampen tente. Skiftet til slutt tempgiveren som jeg først ble anbefalt. Dette rettet problemet i noen uker før lampen igjen begynte å lyse. Bilens ytelse ble ikke påvirket og lampen slukket etter en stund akkurat som tidligere. I sommer har jeg ikke sett noe til denne lampen, men når vi kom til høsten og det ble fuktigere og kaldere så begynte den å lyse igjen sporadisk. Fortsatt i forbindelse med tomgang eller igangkjøring. Jeg forsatte å kjøre, men tidligere denne uken klarte jeg å kjøre tom for diesel. Jeg hadde problemer med å få bilen igang igjen (gikk tom for strøm mens jeg kjørte startmotoren for å få liv i bilen), men fikk den til slutt i gang igjen. Lampen lyste når jeg fikk start på bilen og bilens ytelse var redusert, men den slukket etter at jeg tok en lang kjøretur for å lade batteriet. Dagen etter begynte den å lyse igjen og nå vil den ikke slukke. Bilen går i nødmodus så vidt jeg forstår. Har lite kraft til rådighet når jeg kjører. Verkstedet har bekreftet at det er de samme feilkodene som før og vil nå se nærmere på ledningnettet på bilen og anslår en kostnad på 17000-18000 i verste fall.

I min naivitet håper jeg at det kanskje finnes en enklere løsning, men siden jeg er ukyndig på dette området så lurer jeg på om noen av dere har noen tips. Har prøvd å lete på nettet og finner noe om å rense og resette spjeldhuset for å radere feilkoden, men vet ikke om dette er løsningen. Er det eventuelt noen kyndige i Mjøs-området (bor på Gjøvik) som har vært borti lignende?

Mvh
Thomas

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 9-5 2.2 TID. Feilkode P0106 og P1106

Legg inn av Kato » 25 okt 2014, 23:32

At du har begge disse feilkodene for din motorstyringsmodul EDC 16, er ikke iht. WIS; den lister bare P0106, "Absoluttryckgivare Inloppsrör. Rimlighetsfel med Atmosfärstryck". For Trionic T7 listes derimot begge kodene.

WIS har i sammenheng med de fleste feilkoder (av elektrisk karakter) en standard frase som går på å "røre ledningsnettet i flere punkter og retninger for å avsløre feil". Det som er spesielt for koden P0106 her, er at det konkret beskriver feil/kontroll som følger: "Fel i styrdonets honkontakt kan vara orsaken till felkoden. Kontrollera kontakten med avseende på oxidation, urbackade stift och stiftens klämkraft."

Så er da spørsmålet om du først vil ta en slik kontroll selv, det er jo egentlig ikke mye å tape, og i verste fall kanskje også skifte trykk-/temperaturgiveren som dette er, eller var det denne som ble skiftet? Har du delenummer / beskrivelse av temperaturgiver som ble skiftet?

I fall du vil ta en sjekk, den skal ikke sitte så vanskelig til, er det i prosedyren for skifting av den understreket hensyn som må tas til avlåsning av kontakten slik at den ikke skades, og går du for dette kan prosedyre / tegning kopieres opp.

EDIT: Og først nå registrerer jeg at dette gjelder en 2003 modell - og da er det motorstyringsmodul PSG 16 som gjelder, også P1106, og dersom denne kommer opp så settes P0106!
Sist redigert av Kato den 26 okt 2014, 12:02, redigert 2 ganger totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

-thomas-

Legg inn av -thomas- » 26 okt 2014, 11:03

Hei!
Takk for svar. Temp.giver ble byttet i fjor. Det står nummer 93171176 i papirene fra verkstedet, men det kan være deres eget interne varenummer på delen for alt jeg vet.

-thomas-

Legg inn av -thomas- » 26 okt 2014, 13:04

Prøvde å klemme på noen tilfeldige slanger og dytte på noen kontakter mens motoren var igang. Etter å ha startet og stoppet motoren et par ganger så slukket lampen. Har tatt en liten kjøretur og bilen går som normalt. Ville teste hva som skjedde hvis jeg lot den stå på tomgang. Da tok det Ca 40 sekunder så begynte den å lyse igjen. Bilen går normalt selv om check engine-lampen lyser. Kan det være noe så banalt som at noen kontakter løsner litt pga vibrasjoner i forbindelse med tomgang? Den holder seg stabilt under 1000 rpm mens den går på tomgang.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 26 okt 2014, 13:19

Her måtte jeg krype til korset og innrømme at jeg ikke tok innover meg at du informerte om modellår, se rettelse i første svar :oops:

Da er dette en slags "høna eller egget" situasjon, idet dersom P1106 blir satt pga. tilhørende feil, så settes også P0106 samtidig - og omvendt. Skiftet del er trykk-/temperaturgiver. Feilkoden P1106 refereres til forskjellen i trykk mellom giveren for atmosfæretrykk og det som kommer fra den giveren du har fått skiftet. Dersom differansen overskrider en viss verdi settes P1106 som følge av dette. I følge WIS er diagnosen aktiv ved motorturtall under 950 rpm og under en viss mengde "forbrenning" - begge disse er jo gjerne ved tomgang (?). Så det kan selvfølgelig være utgangen fra atmosfæretrykkgiveren som gir feil verdi for trykk, eller den på manifolden (pga. kontaktproblemer = lite trykk).

Det er fortsatt kun P0106 som har noten om mulig kontaktproblem. Basert på at problemet ble borte noen uker når delen ble skiftet (kontakt av / på) og at det tilsynelatende er mer fremme om høsten (fukt / kjølig vær), så kan det kanskje fortsatt være en tanke å gjennomføre en kontroll av denne kontakta (pluggen).

Mht. forslaget fra forhandler om å gjennomføre kontroll av ledningsnettet, så er nok dette basert på informasjon i WIS. Ifm. noten som referert til, sier den også noe sånt som: " ved elektriske feil, som er vanskelige å finne til tross for at feilkoder er satt, så skal en egen prosedyre for leiting av slike feil følges". Denne er bra omfattende - det er vel derfor stipulert pris for dette er som den er.

-thomas-

Legg inn av -thomas- » 26 okt 2014, 14:00

Tusen takk for svar!
Verkstedet tror det vet hvilken del de skal fikse, men de blir litt satt ut når jeg sier at feilen oppstår ved tomgang. De tror de skal klare å ordne problemet for en langt lavere pris enn worst case scenario og at det vil havne på Ca 4000-5000 kr, men de kan ikke garantere at det er tilstrekkelig. Tror uansett det er bedre at kyndige folk på verkstedet kikker på dette enn at jeg prøver meg på noe jeg ikke har greie på.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 26 okt 2014, 19:42

Å "røske" litt i tilledninger til de to aktuelle pluggene, eller plugge dem ut / inn en av gangen for å se om det skjer en endring, er nå ikke all verden heller - når du likevel står foran et verkstedsbesøk. Tegninger kan skaffes.

Håper du kommer tilbake med det endelige resultatet, slik at tråden kan avsluttes på en god måte.

Lykke til.

-thomas-

Legg inn av -thomas- » 26 okt 2014, 20:41

Hei!
Prøver gjerne dersom du har tegninger :D

Bilen skal på verksted 5 november. Skal legge inn en oppdatering om hvordan det har gått da.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Kato » 26 okt 2014, 22:41

Den sensoren du har skiftet, Manifold Absolute Pressure (MAP) og som gir P0106 direkte når den feiler, sitter slik:

Bilde

Atmospheric Pressure Sensor, som direkte gir P1106:

Bilde

Bøy unna tilledninger litt ved kontakt, og legg en trebit eller lignende immellom slik at ledningen blir liggende i ny posisjon. Ved ny(e) start(er) kan det ta litt tid før kode slettes - dersom du har pirket i et kontaktproblem ifm. ledningene, selvfølgelig. Du klarer kanskje også å se om hylser i pluggene ev. er skjøvet ut.

Ev. kontaktsvikt med pinner sjekkes ved plugg ut / inn - kun med nøkkel ute av tenningslås.

keopgaard

Legg inn av keopgaard » 12 nov 2014, 15:22

Har samme problem som du har, der foreslo også verkstedet å bytte ledningsnett. Noe som er noget drastisk syns jeg. Har du funnet ut av feilene på din bil så er jeg mer en gjerne intressert i å få vite hva som var feil. Jeg har byttet sensor på veivaksel og den trykksensoren på manifoil innsug uten at jeg har fått bilen ut av limp home modus, mulig jeg må få resatt den/de feilkodene. Vi har også prøvd å bytte den sensoren på bilde 2, uten hell så der satte vi tilbake den gamle igjen.

Alexander88

Legg inn av Alexander88 » 02 jun 2015, 22:27

Heisann :) Har samme problem jeg også. Har dere fått reparert/funnet ut hva som er feilen?

Ztilax

Legg inn av Ztilax » 30 des 2016, 22:33

Hei. Veldig gode svar på tråden her. Ser samtidig at det er flere som har hatt samme problemer (er selv i samme båt) - er det noen som har fått en ordning?

Svar