Batteri lades ut
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Batteri lades ut
Hei,
Har hatt et par tilfeller med for lite strøm til å starte.
Tok jordkabel av batteriet og målte mellom minuspol på batteri og jord.
Måleren viste strøm fra ca. 200 mA opp til ca. 340 mA, med alt avslått, dørene lukket osv. Det er vel i meste laget...?
Skal dra ut en og en sikring og se om jeg finner noe. Tar gjerne imot tips om andre letemetoder, typiske slike feilkilder osv.
Og i samme slengen: Den ene gangen jeg ikke fikk startet var det et himla show med klikking i releer, blinking i dashbordlys m.m. ... er det vanlig?
Den startet med en gang rett etterpå med et annet batteri.
Har hatt et par tilfeller med for lite strøm til å starte.
Tok jordkabel av batteriet og målte mellom minuspol på batteri og jord.
Måleren viste strøm fra ca. 200 mA opp til ca. 340 mA, med alt avslått, dørene lukket osv. Det er vel i meste laget...?
Skal dra ut en og en sikring og se om jeg finner noe. Tar gjerne imot tips om andre letemetoder, typiske slike feilkilder osv.
Og i samme slengen: Den ene gangen jeg ikke fikk startet var det et himla show med klikking i releer, blinking i dashbordlys m.m. ... er det vanlig?
Den startet med en gang rett etterpå med et annet batteri.
Re: Batteri lades ut
Blinkinga og det hele er ikke unormalt ved lite juice på batteriet. Helt grei metode å prøve en og en sikring mens du måler. Vær du obs på at multimetere kjøpt på tviltema for å måle likestrøm (A) med og særlig de med strømtang i hel eller halv utgave kan være forferdelig unøyaktige. Neppe 0.3A unøyaktig, men nevner det fordetom.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
OK, takk henrik.
Målte igjen nå med et annet multimeter, da lå det mer stabilt på rundt 340 mA.
Da er det vel bare å begynne å dra sikringer...
Målte igjen nå med et annet multimeter, da lå det mer stabilt på rundt 340 mA.
Da er det vel bare å begynne å dra sikringer...
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Batteri lades ut
Har du noe ettermontert radio, forsterker etc?
I såfall er jo det plass nummer én å begynne....
I såfall er jo det plass nummer én å begynne....
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Batteri lades ut
Kontroll av hvilestrøm, eller "tjuvstrøm(mer)" gjøres ved å koble opp multimeter (rettnok til plusskabel, men dog -), sette tenningsnøkkel til "ON" i 10 sekunder, så til "OFF", trekke ut nøkkel og stenge alle dører. Vent i 25 minutter for at alle elektronikkmodulene skal "gå til ro" før du registrerer det som da skal være hvilestrøm. For en ny 9-5 2002 er denne faktisk spesifisert til å være så lav som 16 mA - uten montert/ettermontert tilleggsutstyr.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Takk karer. Kun standard utstyr i denne doningen. Skal for ordens skyld utføre korrekt hvilestrømkontroll...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Batteri lades ut
Bare en tanke, men kanskje et kurant sted å begynne feilsøkingen uansett:
En vanlig feil på disse bilene er dårlige batterier i alarmsirenen, alarmen begynner å tulle seg når sirenen ikke har god nok spenning. Jeg har ikke sett på dette problemet fra ditt ståsted med strømtrekk, men det virker ikke usannsynlig at de oppladbare batteriene i sirenen trekker litt ekstra når de begynner å bli dårlig.
En vanlig feil på disse bilene er dårlige batterier i alarmsirenen, alarmen begynner å tulle seg når sirenen ikke har god nok spenning. Jeg har ikke sett på dette problemet fra ditt ståsted med strømtrekk, men det virker ikke usannsynlig at de oppladbare batteriene i sirenen trekker litt ekstra når de begynner å bli dårlig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
OK, takk for tips, da er den på listen.
Har overhodet ingen oversikt over alarmen og komponenter, men det finner jeg sikkert ut av...
Har overhodet ingen oversikt over alarmen og komponenter, men det finner jeg sikkert ut av...
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Hei igjen,
Tok en kjapp hvilestrøm-måling idag igjen (på minuspol, som sist), og observerte følgende:
Først viste måleren ca. 0.34A i 12-15 sekunder, så falt den trinnvis i løpet av 5-6 sekunder ned til ca. 0.10A. Der ble den liggende nokså stabilt.
Målte tre ganger etter hverandre, og det samme skjedde hver gang.
Forteller dette noe? Jeg er ingen el-ekspert, men er det noe som "lades opp" eller noe de første 12-15 sekundene?
Tok en kjapp hvilestrøm-måling idag igjen (på minuspol, som sist), og observerte følgende:
Først viste måleren ca. 0.34A i 12-15 sekunder, så falt den trinnvis i løpet av 5-6 sekunder ned til ca. 0.10A. Der ble den liggende nokså stabilt.
Målte tre ganger etter hverandre, og det samme skjedde hver gang.
Forteller dette noe? Jeg er ingen el-ekspert, men er det noe som "lades opp" eller noe de første 12-15 sekundene?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Batteri lades ut
Kjører vel lading mot alarmhorn og slikt som har egene batterier.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Batteri lades ut
Du har 14 stk. elektroniske moduler, hvorav de fleste skal gå ned i "hviletilstand" når bilen ikke brukes. Lot du bilen stå i 25 minutter under denne målingen og fikk da 100 mA til slutt - uten å ha rørt hverken dører eller noe annet i denne tiden?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Skaviseee... bilen hadde stått en times tid, men jeg åpnet jo døren for å lukke opp panseret...
OK, jeg prøver igjen ikveld, da skal jeg følge beskrivelsen til punkt og prikke...
Men... hvis jeg kobler opp multimeter først, må vel det stå påslått? Vil det tåle strømmen når tenning er ON...? Da kommer vel lys etc. på...
Er ikke så dreven med strømting... meteret tåler 10A.
OK, jeg prøver igjen ikveld, da skal jeg følge beskrivelsen til punkt og prikke...
Men... hvis jeg kobler opp multimeter først, må vel det stå påslått? Vil det tåle strømmen når tenning er ON...? Da kommer vel lys etc. på...
Er ikke så dreven med strømting... meteret tåler 10A.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 940
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Batteri lades ut
Har du en startkabel eller tilsvarende heftig kabel, kobler du den i parallell med instrumentet, dvs. fra minuspolen på batteriet til den kabelen du koblet fra. Dette inntil du har lukket dørene på bilen. Har du ikke slik kabel, setter du lysbryter til park og innvendig belysning til "så lite som mulig" - og håper på det beste
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Aha... Har startkabel...
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
OK... etter litt frem og tilbake fikk jeg endelig gjennomført skikkelig test av hvilestrøm.
Koblet opp som beskrevet, tenning ON og OFF, vekk med startkabel... meteret lå da på rundt 0.6A.
Da jeg kom tilbake en halvtime senere viste meteret ... 0.00A ... opp til 0.01 innimellom.
Lot oppsettet stå, og åpnet dører. Innelyset var slått av, men dørene har lys i nedkant. Med en dør åpen spratt måleren opp til ca. 1.5A.
Med bakluke åpen - her kommer lysene på uansett - målte den over 3A.
Skal kjøre testen en gang til i nærmeste fremtid.
Men kan det være nok at jeg har hatt dørene mye åpne mens jeg har holdt på å mekke?
Ikke noe kjøring, låst mye opp og igjen, dører stående åpne lenge...
Koblet opp som beskrevet, tenning ON og OFF, vekk med startkabel... meteret lå da på rundt 0.6A.
Da jeg kom tilbake en halvtime senere viste meteret ... 0.00A ... opp til 0.01 innimellom.
Lot oppsettet stå, og åpnet dører. Innelyset var slått av, men dørene har lys i nedkant. Med en dør åpen spratt måleren opp til ca. 1.5A.
Med bakluke åpen - her kommer lysene på uansett - målte den over 3A.
Skal kjøre testen en gang til i nærmeste fremtid.
Men kan det være nok at jeg har hatt dørene mye åpne mens jeg har holdt på å mekke?
Ikke noe kjøring, låst mye opp og igjen, dører stående åpne lenge...