-97 9000 vanskelig å få i revers
Moderator: Moderatorer
-97 9000 vanskelig å få i revers
har en -97 9000 cse som er blitt litt vrien å få i revers. Jeg leser på nettet at 9000 girkassen tenderer til å få problemer med synkroniseringen av reversen. Jeg lurer på hvordan dette vil merkes? Spraking når man prøver å sette den i revers eller som om revers-sperren på girspaken ikke åpner for å sette den i gir? Det siste er fra bilen min og jeg lurer på om det er sperra som ikke åpner opp. Et tips her vil bli tatt godt imot.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: -97 9000 vanskelig å få i revers
Du får starte med å sjekke om giroverføringa er rett justert 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: -97 9000 vanskelig å få i revers
Automat eller Manuell?
Antar sistnevnte, mener på at noen har nevnt at det kan være en lur ide og ta turen innom tredjegiret før du setter den i revers, "noe" skjer da som skal gjøre det lettere å få den i revers
Antar sistnevnte, mener på at noen har nevnt at det kan være en lur ide og ta turen innom tredjegiret før du setter den i revers, "noe" skjer da som skal gjøre det lettere å få den i revers

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: -97 9000 vanskelig å få i revers
Gummikoblingen som demper vibrasjoner mellom motor og girspak kan ryke. Får først problem med enten 1. og 2. eller 5. og revers. Husker ikke.. Enkel sak å sjekke. Byttet på en av mine 9000'er.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: -97 9000 vanskelig å få i revers
Har ikke opplevd at 9000 er vanskelig å få i revers.
Justering som Tor beskriver er første ting du bør sjekke.
Du akn også vippe opp gummimasnjetten ved gearspaken og se om du går klar av reverslåsen.
Justering som Tor beskriver er første ting du bør sjekke.
Du akn også vippe opp gummimasnjetten ved gearspaken og se om du går klar av reverslåsen.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
Re: -97 9000 vanskelig å få i revers
Dersom vulkaniseringen går så ville den nok blitt hard å få i 5 gir også. Dessutn var 97 modellen velsignet med en utbedret utgave som er mye mindre utsatt enn feks 94 modellen. Prøv justeringen først du
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP