Må ha ny motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Må ha ny motor

Legg inn av gsxrspyder » 11 okt 2014, 20:46

Hei, etter lang tids problemer med oljetrykk som kom og gikk har jeg nå en motor med rådebank og skal sette inn en ny motor.
Bilen som trenger ny motor er en Saab 9-5 2.0t 2003 modell med automatgir. Den har Hirsch program med ca 220 HK.


Hva slags motor bør jeg kjøpe?
1. Fabrikkny 2.0t med 1 års garanti (Produsert i 2008-2009)
2. Fabrikkny 2.3t med 1 års garanti (Produsert i 2008-2009)
3. Brukt og overhalt/forsterket 2,3 motor.
4. Brukt og overhalt/forsterket 2,3 motor med Wössner stempler.

Det er jo en viss prisforskjell på disse alternativene, men ser man bort i fra den lurer jeg på hva ekspertisen vil anbefale meg å gjøre.
Jeg vet at jeg må programmere om ECU på bilen om jeg bytter til en 2.3 liters motor. Kan jeg da bytte ECU med en 2004 modell og benytte Hirsch programmet i den bilen(Også en 2.0t med automat) , ta ECU fra 2004 og programmere til 2,3 liter og skru inn i 2003 modellen?



Eventuellt andre ting jeg må/bør gjøre før jeg handler?

Hilsen
Thomas
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Må ha ny motor

Legg inn av little_e » 11 okt 2014, 22:05

Overhal en 2.3 og sleng inn T5-stempler. Det fungerer som bare det.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: Må ha ny motor

Legg inn av saab9000aero » 11 okt 2014, 22:58

Om du overhaler en 2,0 eller en 2,3 så er det akkurat samme motor.
Skal du ha bilen og ønsker det skikkelig så putter du inn en 2,0 turbo. Da slipper du endre noe som helst på motorstyringen.

Men skal du trimme og ha det gøy finner du en aero motor og sitter inn. Så får du maptun til og lage program til deg. Funker utmerket
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Helge » 12 okt 2014, 09:12

B235E og B235R er samme motoren. Er kun turbo og software som er forskjell.

Å bygge om til 2,3 er ikke noe problem.
Du trenger kun å programmere om ECU.
Det er mange i Norge som gjør dette for deg.

Du kan ikke ta med deg Hirsch-programmet fra en bil til en annen bil. Programmet følger chassisnummer.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Trope » 12 okt 2014, 22:17

Kaster meg på tråden.
Vurderer også å bytte motor da jeg sliter med Oljetrykk og ikke finner ut av problemet og er usikker på løsningen.
Vurderer derfor å montere fabrikkny T5 eller overhalt T5 med T7 topp og bunn. Ikke planer om trim da jeg kjører på gass.
Muligens vurderes to effekttrinn. Prisen blir omtrent identisk.
Hva anbefales.

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Må ha ny motor

Legg inn av gsxrspyder » 05 nov 2014, 00:41

Ting Tar Tid. Sukk....

Ny motor er iallfall på plass. Mangler å koble til alle slanger og fylle på væsker så jeg satser på å være ferdig før mandag.
Bytter alle foringene i traversen i samme slengen.

Jeg må jo få programmert om ECU fra 2.0 til 2.3.
Kan jeg starte bilen og kjøre til vedkommende som skal programmere den om, eller er det fyfy?

Jeg har spurt 4 forskjellige om det og fått 2 "ja" og 2 "Det må du ikke finne på, da ryker motoren din"
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Paradigm N558 » 05 nov 2014, 07:09

Better safe than sorry! ;)
Hvor langt er det snakk om da?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2014, 08:20

Det er mulig å starte og kjøre litt med en 2,3 med software for 2,0, men det skal gjøres med særs lett gassfot. Bensinblandingen klarer den å kompensere for så lenge du tar det med ro, tenninga derimot er hakket kvassere på 2-literen. Så lenge det er original software eller en bra trimsoftware så går det likevel greit å flytte den noen kilometer (hadde en kunde her i forrige uke som gjorde akkurat det samme).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Må ha ny motor

Legg inn av gsxrspyder » 05 nov 2014, 08:44

Det er hirsch på den, men det er nok snakk om 13 mil og ikke noen få kilometer. Det er en Saab forhandler 3 km fra verkstedet bilen står på. Kan jo høre om de har Hirsch 2.3 program der. Evt skru ut ECU og sende i posten.
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2014, 09:46

13 mil, det hadde ikke jeg gjort, selv om det mest sannsynlig går helt fint. Send den heller i posten, selv om det beste hadde vært om den som legger inn programmet også ser over motorinstallasjonen, tester sensorikk, tar tetthetskontroll på innsugssystem osv. Man bør jo gå ut ifra at de som setter opp program også kan styresystem i praksis bedre enn noe verksted (?), og at man da får utført en kontroll/feilretting. Det er iallfall sjelden jeg får inn slike prosjekt som det bare er å programmere og tut og kjør.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Trope » 08 nov 2014, 10:40

Hvilken løsning valgte du?
Fabrikkny eller overhalt motor?
Hvis du har montert Fabrikkny motor hvilken løsning valgte du for veivhusventilasjon.
Plugget du hullene i blokka for den orginale veivhusventilasjen og brukte eksisterende spjeldhus og oppgradert veivhusventilasjon eller benyttet du nytt spjeldhus og veivhusventilasjonen som kom originalt på de siste motorene ?
Er usikker på hva jeg skal gå for på min bil.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Ingvar N629 » 08 nov 2014, 11:32

Trope skrev:Hvilken løsning valgte du?
Fabrikkny eller overhalt motor?
Hvis du har montert Fabrikkny motor hvilken løsning valgte du for veivhusventilasjon.
Plugget du hullene i blokka for den orginale veivhusventilasjen og brukte eksisterende spjeldhus og oppgradert veivhusventilasjon eller benyttet du nytt spjeldhus og veivhusventilasjonen som kom originalt på de siste motorene ?
Er usikker på hva jeg skal gå for på min bil.
Å plugge hullet i blokka på en ny motor for å bruke tidligere veivhusventilasjon er IKKE lurt, når de endelig kom med en veivhusventilasjon som fungerer så kutter man ikke ut den for å spare et par lapper på et spjeldhus.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

gsxrspyder
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 25 jun 2012, 23:13
Bil: Saab 9-5 2.0t Aut 2005
Sted: Frogner

Re: Må ha ny motor

Legg inn av gsxrspyder » 08 nov 2014, 23:45

Jeg kjøpte en overhalt motor med wössner stempler. T5 blokk og T7 topp. Har ikke fått alt på plass enda så jeg kan ikke si noe om hvordan det virker enda. Ut i fra hva jeg har lest meg til er dette en bra løsning.
Saab 9-5 2.0t Aut 2005

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Gunnar N326 » 10 nov 2014, 23:52

Passer en T5 blokk i 9-5? Passer motorfester og alt? Det visste jeg ikke, trodde ikke det gikk..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Må ha ny motor

Legg inn av Helge » 11 nov 2014, 01:04

Alt passer. Både i 9-5 og 9-3. Du må ha T7 topp.
Det sitter ingen motorfester på blokken.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar