Batteri lades ut
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Batteri lades ut
Det kan jo være så enkelt som at batteriet ditt ikke er i toppform lenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Det også selvsagt... Får ladet det helt opp, men det kan være at det ikke holder strøm så godt lenger.
Tror jeg kjøper et nytt uansett, så har jeg det gamle som backup.
Da krysser vi fingra og satser på at det var en kombinasjon av ugunstige faktorer...
Takk for all hjelp.
Tror jeg kjøper et nytt uansett, så har jeg det gamle som backup.
Da krysser vi fingra og satser på at det var en kombinasjon av ugunstige faktorer...
Takk for all hjelp.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Batteri lades ut
Et 12V batteri inneholder seks celler hver på 2 volt.
Kan hende at ei eller to celler dør, og da blir det lite guffe. Om du har en "smart" billader, så forteller den deg at en eller flere celler har dødd, eller så kan du måle over polene når batteriet er frakoblet alt, har du nærme 12V er cellene OK.
Har du 8 eller 10V ish, så er det bare levere batteriet på nærmeste miljøstasjon, eller levere det inn der du kjøper nytt batteri.
Kan hende at ei eller to celler dør, og da blir det lite guffe. Om du har en "smart" billader, så forteller den deg at en eller flere celler har dødd, eller så kan du måle over polene når batteriet er frakoblet alt, har du nærme 12V er cellene OK.
Har du 8 eller 10V ish, så er det bare levere batteriet på nærmeste miljøstasjon, eller levere det inn der du kjøper nytt batteri.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Batteri lades ut
Symptom på døde/døende celler kan også arte seg som spenningsfall ved belastning, men at batteriet fremdeles klarer å holde ~12V uten last. Da vil man gjerne oppleve at alt ser helt fint ut og lys og alt virker, helt til starter slår inn med høyt strømtrekk. Da faller spenningen i gulvet og alt går i svart.Paradigm N558 skrev:Et 12V batteri inneholder seks celler hver på 2 volt.
Kan hende at ei eller to celler dør, og da blir det lite guffe. Om du har en "smart" billader, så forteller den deg at en eller flere celler har dødd, eller så kan du måle over polene når batteriet er frakoblet alt, har du nærme 12V er cellene OK.
Har du 8 eller 10V ish, så er det bare levere batteriet på nærmeste miljøstasjon, eller levere det inn der du kjøper nytt batteri.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Mener det gamle batteriet målte over 12V, men skal sjekke igjen.
Takk for all info folkens.... alltid sunt med mer kunnskap om strømmens (for meg) mystiske verden...
Takk for all info folkens.... alltid sunt med mer kunnskap om strømmens (for meg) mystiske verden...
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 938
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Batteri lades ut
Målingen din viser jo at bilen egentlig er i god form når det gjelder "krypstrømmer" og moduler som skal gå til ro. Som det er nevnt, så er det nok batteriet som "har det", enten pga. alder i seg selv, og/eller sulfatering. Dette er en prosess som kan starte opp allerede ved en batterikapasitet på 65 - 70%, da batterisyren etterhvert omdannes til vann, som danner krystaller i overflaten til platene i batteriet. Det medfører at platenes evne til å motta lading uteblir, og som ikke er reversibel. Hvor gammelt er dette batteriet?
Dette kan jo vise oss hvor viktig det er, i den tiden vi nå er inne i, å holde batteriet godt ladet - til enhver tid
Dette kan jo vise oss hvor viktig det er, i den tiden vi nå er inne i, å holde batteriet godt ladet - til enhver tid
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Jeg håper jo det er batteriet. Vet ikke hvor gammelt det er, det er det som satt i bilen da jeg kjøpte den for ikke så lenge siden.
Men jeg er litt i tvil fortsatt...:
Fikk låne et tangamperemeter idag, målte på batteriledningene, det viste i området 300mA etter at bilen hadde stått med alt avslått og dørene igjen i bortimot 1 time. Ingenting koblet fra eller rørt før måling, ingen dører åpnet (hadde panseret på gløtt).
Så da har jeg tre scenarioer, i kronologisk rekkefølge:
1) Måling med amp-meter mellom minuspol og frakoblet jordkabel: Først ca. 340mA, faller til ca. 100mA etter 12-15 sek.
2) Måling etter foreskrevet prosedyre; koble opp, tenning ON-OFF, vente, amp-meter på 0.00-0.01 etter ca. en halvtime.
3) Måling på urørt, avslått bil som har stått ca. 1 time, måler rundt 300mA med tangamperemeter.
Jeg synes dette er mystisk... kan noen forklare hva som måles i 1) og 3) ...?
* redigert for (forhåpentlig) økt klarhet *
Men jeg er litt i tvil fortsatt...:
Fikk låne et tangamperemeter idag, målte på batteriledningene, det viste i området 300mA etter at bilen hadde stått med alt avslått og dørene igjen i bortimot 1 time. Ingenting koblet fra eller rørt før måling, ingen dører åpnet (hadde panseret på gløtt).
Så da har jeg tre scenarioer, i kronologisk rekkefølge:
1) Måling med amp-meter mellom minuspol og frakoblet jordkabel: Først ca. 340mA, faller til ca. 100mA etter 12-15 sek.
2) Måling etter foreskrevet prosedyre; koble opp, tenning ON-OFF, vente, amp-meter på 0.00-0.01 etter ca. en halvtime.
3) Måling på urørt, avslått bil som har stått ca. 1 time, måler rundt 300mA med tangamperemeter.
Jeg synes dette er mystisk... kan noen forklare hva som måles i 1) og 3) ...?
* redigert for (forhåpentlig) økt klarhet *
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Batteri lades ut
Jeg begynner alltid feilsøking på ladeproblemer, startproblemer, og andre elektriske feil med å prøve med et nytt og friskt batteri. Dette nesten uansett symptomer, da moderne biler med mye elektronikk kan få de rareste sykdomstegn hvis batteriet er dårlig. Å begynne omfattende feilsøking før batterifeil er eliminert er rett og slett bortkastet, da jeg av egen erfaring kan si at batteriet står for minst 90% av denne typen feil. Bytt batteriet, hvis feilen vedvarer kan du begynne å tenke på å måle etter andre feil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
Hei,
Jeg er enig i det. Har nytt batteri stående.
Har ikke hatt flere problemer. Gjentok måleprosedyre 2) med samme resultat (målte også mA denne gangen, den vandret rundt i området 9-12mA, med enkelte hopp til ca. 14mA...).
Kan leve med mystiske målinger så lenge bilen starter...
Jeg er enig i det. Har nytt batteri stående.
Har ikke hatt flere problemer. Gjentok måleprosedyre 2) med samme resultat (målte også mA denne gangen, den vandret rundt i området 9-12mA, med enkelte hopp til ca. 14mA...).
Kan leve med mystiske målinger så lenge bilen starter...
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Batteri lades ut
Passe lang tråd om strømtrekk... med anbefalinger om å bytte batteri ....uten en eneste kommentar om at du bør sjekke ladespenningen jaja
Om man har litt lav ladespenning så skjer fort det som Edhunter nevner, nemlig at batteriet kan ha okei hvilestrøm men med en gang det blir belastet så ramler det raskt.
Om man har litt lav ladespenning så skjer fort det som Edhunter nevner, nemlig at batteriet kan ha okei hvilestrøm men med en gang det blir belastet så ramler det raskt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
OK, takk for tips. Jeg sjekker alt jeg, bare jeg vet hvordan.
Ladespenning ifølge Hellanor:
"Ladespenning i bilen skal være mellom 14,2 V og 14,4 V, ved 25˚C målt over batteriets poler på tomgang. "
Hmm... da må jeg vente til sommeren... ... neida, får vel en indikasjon ved 7˚C også...?
Ladespenning ifølge Hellanor:
"Ladespenning i bilen skal være mellom 14,2 V og 14,4 V, ved 25˚C målt over batteriets poler på tomgang. "
Hmm... da må jeg vente til sommeren... ... neida, får vel en indikasjon ved 7˚C også...?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Batteri lades ut
For så vidt et godt poeng fra Tor ja, jeg hadde av en eller annen grunn for meg at du hadde sjekket ladespenning allerede.
Temperaturen har ikke den aller største betydningen her. Måler du under 14V så har du ikke nok spenning til å holde batteriet fullt oppladet, og det vil tappes ut over tid.
Likevel, også ved lav ladespenning vil jeg påstå at batterisjekk/bytte er første punkt på lista. Hvis batteriet er defekt "sluker" det gjerne strøm, og ladespenningen kan synke på grunn av at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm. Å måle ladespenning over et defekt batteri er derfor ikke å anbefale, da det kan være misvisende. Rett nok gjelder dette først og fremst hvis batteriet er helt defekt, så i ditt tilfelle skulle det gå greit å få målt.
Temperaturen har ikke den aller største betydningen her. Måler du under 14V så har du ikke nok spenning til å holde batteriet fullt oppladet, og det vil tappes ut over tid.
Likevel, også ved lav ladespenning vil jeg påstå at batterisjekk/bytte er første punkt på lista. Hvis batteriet er defekt "sluker" det gjerne strøm, og ladespenningen kan synke på grunn av at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm. Å måle ladespenning over et defekt batteri er derfor ikke å anbefale, da det kan være misvisende. Rett nok gjelder dette først og fremst hvis batteriet er helt defekt, så i ditt tilfelle skulle det gå greit å få målt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 72
- Registrert: 18 okt 2014, 22:01
- Medlemsnummer: N2823
- Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
- Sted: Oslo
Re: Batteri lades ut
OK, takk for info. Jeg kan jo måle på både det gamle og det nye, og se om det er forskjell...