900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av _marius » 18 nov 2014, 19:34

Leter etter et høvelig objekt og lurer på i den forbindelse:
Står litt forskjellig når disse fikk ABS, står 1990 på wikipedia og 1989 på saabmuseumsiden.
Noen som vet?

Når det gjelder USAmarkedet som kanskje er enklest for å finne et rustfritt eksemplar:
Vil 900S være en lettrykksturbo (uten unntak?) Litt dumt å få en 2,1 suger i containeren :D
Er betegnelsen 900 Turbo alltid fulltrykker?
(Ofte sparsommelig med detaljer i annonsene der.)

Ønskeliste: Mørkerød (Imola), manuell, mindre enn 100' miles (160' km)
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av Ingvar N629 » 18 nov 2014, 20:04

900S i USA er en suger. Jeg mener ABS kun var tilvalg, iallfall da dette kom. Det er forøvrig ikke noe du må ha, det er ikke lett å skaffe deler til disse systemene i dag og det som fortsatt lages av originaldeler er svindyrt.

Skal du kjøpe i USA så må du eller noen du stoler på se bilen først, de har et helt annet forhold til "bra", "rustfritt" osv enn vi har.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av TiaZzz » 18 nov 2014, 20:13

I alle dager, Marius. Du trekker jo på deg biler som om du var med i GSV. :mrgreen:

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av _marius » 19 nov 2014, 01:05

Takk for info! Og ja Mathias..trenger snart psykologhjelp før jeg anlegger samisk hage. Uff. Kanskje ikke lov å kalle det det
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av Ingvar N629 » 19 nov 2014, 08:05

Denne ser bra ut:
http://www.ebay.com/itm/Saab-Other-TURB ... ars_Trucks

Hvorfor ikke lete i Tyskland eller Italia? Gode biler er nok dyrere, men det er mulig å ta en "inspeksjonstur" på en helg og man sparer en del kroner i frakt, så sånn sett kan bilen være dyrere uten at totalprisen blir høyere. Italiensksolgte Aero var LTT, så de er rimeligere å importere. En kar i Trønderbataljonen tok inn en 94 modell fra Italia for noen år siden, den bilen er FIN. Prisen bikket vel 100 store, men du havner fort der uansett om det må gjøres en del med en US-bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 nov 2014, 13:21

Begge kildene dine _marius har rett, tilvalget kom i 1989, men på M90 (årsmodell 1990).
Ellers fikk Norden ABS som standard M92, samt dei fleste EU og US-speca bilane.

Skal du va sikker på kva motor som finns, sjekk chassisnummeret. viewtopic.php?f=29&t=8172

Til slutt må eg seie at eg held meg Ingvar i kvar du skal leite bil. Prismessig trur eg du hamnar ganske likt same kvar du handlar ifrå. Desse bilane har omtrent samme prisnivå same korleis en snur på det om det er en fin bil.
En bulkfri Italia-bil er i dei fleste fall betre enn en US-bil i mine auge, en slepp også den irriterande instrumenteringa en finn i en US-bil om en vil behalde originale instrumenthus.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av _marius » 19 nov 2014, 14:24

Det er jo også en del hyggeligere å ta turen sørover og kjøre hjem også. (må jo betale moms på fraktkostnaden ved skip/speditør)
Fant et par her:
http://www.carandclassic.co.uk/car/C504156

http://www.carandclassic.co.uk/car/C552008

http://www.carandclassic.co.uk/car/C276779 (siste er 1989 med ABS..og gasskonvertert :/) ukjent km

takk for faq tråd Hjelle. hadde ikke sett den
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 nov 2014, 14:59

Stemmer du må betale moms av CIF-verdien, dvs må du også betale moms på utgiftene du ahr hatt til fks. Italia for å hente den. Sjølv om tolla ofte går utifrå eit overslag her, må en nesten budsjettere med dei faktiske kostnadane her. Kjem du Kielferja fks. vert utan tvil ferjebilletten rekna som endel av CIF-verdien. Då er det greit å hente bil i Sverige, og tollaren då legg inn 2-300 kroner i bensinpengar som CIF-verdi :)

Den siste raude derer en M90 (sjekk chassisnr). Ser foressten ut til å ha hatt en eller annen lakkjobb, sjekk pyntelista nede på dørene, det er montert alt for longt nede iforhold til originalt.

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av _marius » 19 nov 2014, 15:38

[quote="Hjelle, N6Ser foressten ut til å ha hatt en eller annen lakkjobb, sjekk pyntelista nede på dørene, det er montert alt for longt nede iforhold til originalt.[/quote]

Jøss, hva du ser... :D
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av _marius » 19 nov 2014, 15:40

Ingvar: Den du linket til på ebay ser i mine øyne ganske så strøken ut. Automat da. Men en konvertering er vel bare som peanuts å regne :mrgreen:
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av Ingvar N629 » 19 nov 2014, 15:59

Tror jeg ville gått for en 91 eller nyere for å få den nye setene, de ser like ut men du verden så mye bedre å sitte i. Jeg som er høy sliter også med sittestilling kontra sikt på biler med manuelt regulerbare stoler, da toppen av frontruteramma på caben er ganske lav. I 94 modellen min er det el stoler og her er det ikke noe problem. Fra 92 og nyere har de skinninnlegg i dørene som standard, og den nye grafikken i instrumenthuset som er mye finere. Å ha siste årsmodell (1994) kan også være litt moro. og900 ser jo ganske like ut oppigjennom årene, men det har skjedd et par ting man ikke ser. Min 94 mod oppleves iallfall som mye mer moderne og tight enn f eks 90-modell.

Sjekk grundig alle cab-spesifikke deler som interiør, gulvtepper, dørtrekk, seter (spesielt bakseter), kalesje, hydraulikksylindre og pumpe til taket etc. Dette er kostbart og/eller vanskelig å få tak i.

Men jeg skjønner ikke helt dette lav-km kravet ditt. Så gamle biler har jo stått seg i hjæl om de har gått så lite som du ønsker. Jeg ville heller ha hatt en bil som har vært i jevnlig bruk og som er godt vedlikeholdt.

Den blå Italia-bilen du linker til ser pen ut!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av _marius » 19 nov 2014, 19:40

Ja. Den ser fin ut! 160' km El 100' miles er jo drøye 6000 km pr år- det er vel ikke krise? Denne har bare gått 110000.
Ikke rød heller. Og ikke ladetrykksmåler. Men dette kan vel fikses...
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av Ingvar N629 » 19 nov 2014, 20:41

_marius skrev:160' km El 100' miles er jo drøye 6000 km pr år- det er vel ikke krise?
Neida, men det er ikke noe problem om den har gått det dobbelte heller etter min mening, når bilene er 20 år så mener jeg vedlikeholdet har mer å si enn kjørelengde. Men det spørs selvsagt hvordan de er brukt og hvor de har gått. Og jeg har sett et par "lågmilare" som så til de grader har vært "utta blank men inni krank".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

_marius
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 538
Registrert: 22 mar 2012, 21:34
Medlemsnummer: N2526
Navn: Marius Flatby
Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
Sted: Oslo

Re: 900 MY (1989)1990-1994 cabriolet

Legg inn av _marius » 22 nov 2014, 14:43

Hmmm.. Den ser bedre og bedre ut. Og jeg som har italienske venner..det kan jo bli besparende
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre

Svar