-97 9000 vanskelig å få i revers

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
willik
Innlegg: 1
Registrert: 01 nov 2014, 22:39

-97 9000 vanskelig å få i revers

Legg inn av willik » 02 nov 2014, 21:32

har en -97 9000 cse som er blitt litt vrien å få i revers. Jeg leser på nettet at 9000 girkassen tenderer til å få problemer med synkroniseringen av reversen. Jeg lurer på hvordan dette vil merkes? Spraking når man prøver å sette den i revers eller som om revers-sperren på girspaken ikke åpner for å sette den i gir? Det siste er fra bilen min og jeg lurer på om det er sperra som ikke åpner opp. Et tips her vil bli tatt godt imot.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: -97 9000 vanskelig å få i revers

Legg inn av Tor N12 » 03 nov 2014, 02:20

Du får starte med å sjekke om giroverføringa er rett justert ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: -97 9000 vanskelig å få i revers

Legg inn av Paradigm N558 » 03 nov 2014, 02:41

Automat eller Manuell?
Antar sistnevnte, mener på at noen har nevnt at det kan være en lur ide og ta turen innom tredjegiret før du setter den i revers, "noe" skjer da som skal gjøre det lettere å få den i revers :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: -97 9000 vanskelig å få i revers

Legg inn av Gunnar N326 » 07 nov 2014, 23:59

Gummikoblingen som demper vibrasjoner mellom motor og girspak kan ryke. Får først problem med enten 1. og 2. eller 5. og revers. Husker ikke.. Enkel sak å sjekke. Byttet på en av mine 9000'er.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: -97 9000 vanskelig å få i revers

Legg inn av PerH N1870 » 19 nov 2014, 22:59

Har ikke opplevd at 9000 er vanskelig å få i revers.
Justering som Tor beskriver er første ting du bør sjekke.
Du akn også vippe opp gummimasnjetten ved gearspaken og se om du går klar av reverslåsen.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: -97 9000 vanskelig å få i revers

Legg inn av henrik » 19 nov 2014, 23:08

Dersom vulkaniseringen går så ville den nok blitt hard å få i 5 gir også. Dessutn var 97 modellen velsignet med en utbedret utgave som er mye mindre utsatt enn feks 94 modellen. Prøv justeringen først du
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Svar