Jeg har dessverre ikke servicehistorikk på bilen, men det var utført service rett før jeg overtok bilen, og den bestod EU-kontroll uten feil. Men jeg aner jo ikke hvor ofte det er bytta olje de siste 14 år, så det kan godt være et oljesludge-problem allerede. Jeg var imidlertid villig til å ta risikoen, da jeg føler jeg fikk bilen billig (23.000, og bilen har ikke noe rust og fremstår som velholdt). Den har gått litt langt, nesten 260.000 km. Planen er å ha bilen med relativt lave kostnader i 2-3 år, men jeg er villig til å ta en liten investering nå i begynnelsen for å sikre mot dette problemet.
Det jeg lurer på er dette: kan jeg levere bilen til et verksted hvor de kan sjekke og evt fjerne oljeslam? Er dette komplisert, og hvor mye vil det evt koste? I tillegg lurer jeg på om det er andre ting det er lurt å gjøre med det samme, f.eks motorvask?
Finnes det forresten andre måter å finne ut om det er oljeslam i bunnplata enn å åpne opp? Indikasjoner på motorlyd, eksos, eller sjekke oljefilter?
I tillegg lurer jeg på om dere har noen generelle tips til en fersk Saab 9-5-eier? Noe jeg burde tenke på? Andre kjente feil?
Dette ble mange spørsmål! Håper det er noen her inne som gidder å svare!