På'n igjen..
Sist jeg kjørte inn motor var den overhalt av meg sjøl.(kjørte da inn slik etter tips fra Ingvar: varm motor, noen drag opp mot 3000 omdr deretter oljeskift etter 100km. Så ny olje etter 1000km, så normalintervall. Fungerte supert, bruker idag etter 25000 km knapt olje. Mindre enn en dl pr 1000 km tross smidde stempler og endel småkjøring)
Nå gjelder det en "eskeny" fra Neobros-(den er produsert i 2008 ser jg) er det slik å forstå at denne sannligvis er benkekjørt ved produksjon?
Hva vil det isåfall bety for innkjøring? Litt som å kjøpe ny bil? Pent og rolig første 2-3000 -aktig?
I denne er det også overhalt autlatkasse. Hva tror dere om oljeskift på denne? Sikkert lurt å skifte før 50000km. Men flushe den? Eller bare tømme ut det som kommer og etterfylle etter noen 1000 km?
Et siste spørsmål sånn i farta.. på blokka sitter det to styringer for mellomakselbraketten, rett til høyre for oljeavskiller veivhusvent. Prøver overføre disse til annen blokk. De sitter bom- er det noen tips for å få de ut, evt noe som passer bra istedet på nyblokken?
Innkjøring ny motor
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 538
- Registrert: 22 mar 2012, 21:34
- Medlemsnummer: N2526
- Navn: Marius Flatby
- Bil: 9-5 235R pluss noen til :)
- Sted: Oslo
Innkjøring ny motor
9-5 235R 2002, 900i 1985
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
SAS,Quaife, Blå powerflex,K-Mac, Taliaferro shortshift, KONI FSD, Aerofjærer.
Nissan Leaf, bykjerre
Vw transporter Camper 1986, turkjerre
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Innkjøring ny motor
Tjah. Jeg hørte et innkjøringstips som jeg praktiserte selv både på min 2.3-motor i Saaben og 2.2 20v-motor i Audien, og ingen av motorene har tatt noen skade av dette:
Give the bugger what's coming to it
Give the bugger what's coming to it

Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Innkjøring ny motor
Hvis ringene allerede har fått kjørt seg litt, så kjør de første 100 mil uten å seigdra motoren, la den løpe lett så sliter lagrene seg fint til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan