1999 - 9-5 2,0t Aut Periodiske startproblemer og motor fusk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Allanga70
Innlegg: 1
Registrert: 02 des 2014, 15:09

1999 - 9-5 2,0t Aut Periodiske startproblemer og motor fusk

Legg inn av Allanga70 » 02 des 2014, 15:47

SAAB 9-5 2,0t 1999 Automat - 200.000 Km

Noen ganger starter ikke bilen etter korte kjøreturer. Alt elektrisk kommer på men starteren går ikke rundt. Ofte starter bilen som om ingenting er galt etter ca. 20-60min og alt fungerer som normalt.

Det er også ett problem med at motoren noen ganger fusker. Det virker som om den bare går på 3 sylindere. Dette kan inntreffe i lavt og høyt turtall og varer typisk mellom 5 sekunder og 2 minutter. Plutselig går den som normalt igjen.

Kan noen hjelpe meg med dette?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 1999 - 9-5 2,0t Aut Periodiske startproblemer og motor f

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 des 2014, 16:17

Klassisk veivakselgivarproblem. Spesiellt om bilen "alltid" startar ved kald motor, har problem ved varm motor, men startar att etter at motoren har fått svalna litt. Du har ikkje vore plaga med at den sloknar avogtil også? Ellers kan det andre problemet ditt va relatert til problem #1.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: 1999 - 9-5 2,0t Aut Periodiske startproblemer og motor f

Legg inn av henrik » 02 des 2014, 16:19

Bytt VAG'en du som Hjelle sier. Klassiker det der
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1999 - 9-5 2,0t Aut Periodiske startproblemer og motor f

Legg inn av Ingvar N629 » 02 des 2014, 18:25

"Starteren går ikke rundt", det er ikke symptom på veivakselgiver. Sannsynligvis girindikatoren, men mål det opp da det kan være tenningslåsen. Viser det seg at det er girindikatoren og du ikke vil koste på en så gammel bil en ny del, så kan denne loopes slik at startmotoren tillates å gå uansett hvilket gir som ligger inne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 1999 - 9-5 2,0t Aut Periodiske startproblemer og motor f

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 des 2014, 19:12

Ingvar N629 skrev:"Starteren går ikke rundt", det er ikke symptom på veivakselgiver. Sannsynligvis girindikatoren, men mål det opp da det kan være tenningslåsen. Viser det seg at det er girindikatoren og du ikke vil koste på en så gammel bil en ny del, så kan denne loopes slik at startmotoren tillates å gå uansett hvilket gir som ligger inne.
:oops: Gikk muligens litt fort i svingane der, hengte meg opp i at den ikkje starta etter korte turar. Men om det er girkasseindikator skulle en vel strengt att få problem med fysste oppstart også avogtil? Slik eg tolkar TS er jo problemet berre tilstades ved oppstart etter en kort køyreturar...

Svar