9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 20 feb 2014, 19:25

9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Legg inn av TurboKnutsen » 03 des 2014, 00:27

Som tittelen beskriver så dør den nesten ut etter gasspådrag (både i fri og i gir, og mens man holder inne clutch etter gasspådrag.) Dette problemet oppsto etter jeg fjernet den lange midterste lyddemperen og erstattet den med ett rør i samme dim (55mm). Kan dette være tilfeldig eller kan det ha en sammenheng? Skal også nevnes at turtallet går sakte ned etter gåsspådrag når man trår inn clutchen. Det stiger med ca 500 omdreinger når manb trykker inn clutchen før det går sakte ned.. Merk: For litt siden skjedde dette kun når den var varm, når den var kald gikk den perfekt. Den går helt greit på tomgang ellers, men dabber av litt iblandt.

Er også lite krutt fra bunn av, men er kanskje sånn Saab er? har 192hk versjonen.

Takker på forhånd for svar :)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Legg inn av Gunnar N326 » 03 des 2014, 02:10

Ingen andre symptomer? Varsellamper? Har du sett over de små vakuumslangene som går over alt i motorrommet? Sprekker og brudd i disse kan gi maange rare symptomer, de ligger høyt på min liste, uansett hvilken motor det er snakk om.. Hadde også brudd på røret til bremsekraftforsterkeren, så se over det også. Alltid lurt å sjekke det billigste først, så man ikke koster på dyrt, og senere finner ut det ikke var nødvendig..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 20 feb 2014, 19:25

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Legg inn av TurboKnutsen » 03 des 2014, 13:04

Ingen varsellamper. I dag tidlig gikk den 100% perfekt uten noen av symptomene. Men etterhvert som motoren ble lunken og varm så kom de med en gang.

Skal sies at det kommer en suselyd fra bremsekraftforsterkeren som blir borte når jeg trår inn bremsepedalen. Men dette er jo også der selv om den er kald. Virker som (og høres ut som) selve forsterkeren lekker, siden slanger rundt ser fine ut.

Finnes det en god guide til å kontrollere alle vacuumslanger? Er ikke helt sikker på hvor alle er :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Legg inn av Ingvar N629 » 03 des 2014, 14:07

http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

...og hvis bremsekraftforsterkeren lekker, så bytt den. Motoren drar like mye falskluft gjennom en lekk bremsekraftforsterker som gjennom en avrevet vakuumslange.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboKnutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 20 feb 2014, 19:25

Re: 9-5 2.0T 1999 Dør nesten ut etter gasspådrag

Legg inn av TurboKnutsen » 03 des 2014, 15:12

Takker! Da bestiller jeg en bremsekraftforsterker asap, er det mye klunder å bytte en slik en? Noe spesielt jeg må passe på? Greit å være på den sikre siden når det gjelder bremser. :)

Svar