Elektrisk viftespjel styrer ikke luften rett i mot. 9-3 OG

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Elektrisk viftespjel styrer ikke luften rett i mot. 9-3 OG

Legg inn av redturbo » 10 des 2014, 23:57

SE modell med elektrisk styring av spjelene.
Luften styres til gulvet i stedet.
Men det later til at når tenningen har vært avslått så kan den styre luften rett ut i kupéen.
Forslag?

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Elektrisk viftespjel styrer ikke luften rett i mot. 9-3

Legg inn av Dopus » 11 des 2014, 10:04

Ganske vanlig på 9-5 av tidlig årgang (slik som min M01) at flappen som styrer luftstrømmen inne i disse spjeldene knekker....finnes rep kit på nettet for det.
Hos meg var problemet heldigvis enklere å løse...her var det tannhjulet fra elmotoren som driver disse spjeldene som hadde flyttet seg for langt ut på motoren, og var bare å dytte ned på plass igjen. på passasjersiden var det en metallbøyle som styrte et spjeld som hadde hoppet av.. Løsningen var bare å sette på igjen kroken så fungerte det igjen.

Skal være en taste kombinasjon man trykker på klimaannlegget som starter en testsyklus...den gir deg feilkoder som igjen gir deg plasseringen til motoren/spjeldet som er problemet.

husker ikke denne tastekombinasjonen i hodet, men den finner du hvis du googler litt.

Får håpe at det ca likt på din 9-3, og at det er like enkelt å reparere.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: Elektrisk viftespjel styrer ikke luften rett i mot. 9-3

Legg inn av Fjalla » 11 des 2014, 10:58

Dopus skrev: Skal være en taste kombinasjon man trykker på klimaannlegget som starter en testsyklus...den gir deg feilkoder som igjen gir deg plasseringen til motoren/spjeldet som er problemet.
For 9-5 er det auto+off. Ingen peiling om det er likt for 9-3

Svar