Min første Saab

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Zecko
Innlegg: 18
Registrert: 03 jan 2015, 08:39

Min første Saab

Legg inn av Zecko » 03 jan 2015, 08:52

Hei!
Har akkuratt kjøpt min første Saab, en 9-5 2.0 T oppgradert til 210hk.
Har hatt mange biler før Saab, denne er kjøpt som en nr. 2 bil til å bruke til og fra jobb.
Den tidligere eieren har ikke tatt særlig vare på denne bilen. Siste stempel i servicehåndboken er på 119000km,nå er den kjørt 164 000.
Det første jeg måtte gjøre er å ta bilen ut av limp mode og skifte olje og oljefilter ( var ca 1 liter olje igjen) :/
Vasket bilen utenpå, inni og fylt på kjøleveske.

Dette er min første saab, hva bør jeg passe på med disse bilene? :) har kjøpt nye tennplugger som er i posten nå.
Hva annet bør jeg skifte på bilen så den trenger?
http://m.finn.no/car/used/gallery.html? ... e=54206339 denne har jeg kjøpt billigt, det er plastik dip på panseret...
Alt ser ut til å fungere ellers på bilen.

Takk for svar :)
—————————————————————
MY99 - 9-3 - B204L
MY11 - 9-3 - TTid
MY05 - 9-5 - B205E

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Min første Saab

Legg inn av Morten S. » 03 jan 2015, 09:50

Ville iallfall startet med å ta ned bunnpanne og renset oljesilen.
Sjekk også at den har oppgradert veivhusventilasjon.

Dersom du ser under teknisk så er det mange tråder om dette.

Lykke til med bilen!
"Alt" fra totakt til turbo

Zecko
Innlegg: 18
Registrert: 03 jan 2015, 08:39

Re: Min første Saab

Legg inn av Zecko » 03 jan 2015, 10:14

Okay, ja tenkte å gjøre det til sommeren :) jeg sjekket oljen som var igjen, den var uten klumper i vertfall :).
Oppgraderingen er gjort på saab verksted i sverige når den var "ny" 2005-2006. :)
Takk for svar :)
—————————————————————
MY99 - 9-3 - B204L
MY11 - 9-3 - TTid
MY05 - 9-5 - B205E

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Min første Saab

Legg inn av Tor N12 » 04 jan 2015, 00:29

Hvis det bare var 1 liter olje igjen så ville ikke jeg ventet til sommeren med å sjekke sila og den generelle tilstanden til motoren, det kan bli dyrt ;)

Søk på oilsludge så får du mange tips :)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Zecko
Innlegg: 18
Registrert: 03 jan 2015, 08:39

Re: Min første Saab

Legg inn av Zecko » 04 jan 2015, 13:13

Siden bilen er registrert i slutten av desember 2003, rekner jeg kanskje med at det er 2004modell.
Hvilken olje er anbefalt på denne bilen? helsyntetisk? 0w-30?

På verkstedet så tok de på 5w40
—————————————————————
MY99 - 9-3 - B204L
MY11 - 9-3 - TTid
MY05 - 9-5 - B205E

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Min første Saab

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2015, 13:42

Zecko skrev:Siden bilen er registrert i slutten av desember 2003, rekner jeg kanskje med at det er 2004modell.
Sjekk chassisnummeret.

Ellers holder jeg med Tor, sjekk motoren godt og ta ned bunnpanna NÅ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Zecko
Innlegg: 18
Registrert: 03 jan 2015, 08:39

Re: Min første Saab

Legg inn av Zecko » 04 jan 2015, 18:24

Fant ut at det er 04 modell vertfall :) syns jeg leste en plass at det var mindre slike problemer på 04 modeller?
Skal se om jeg får mulighet til å låne garasje iløpet av måneden.
Burde jeg tatt en sånn liten svart flaske med motorens i samme slengen også kanskje?
—————————————————————
MY99 - 9-3 - B204L
MY11 - 9-3 - TTid
MY05 - 9-5 - B205E

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Min første Saab

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2015, 21:12

Ja 04 og nyere skal være bra, så lenge de får tette oljeskift. Hvis du bruker motorrens, så gjør det før du tar ned bunnpanna slik at ikke skiten som løsner setter seg i oljesila.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar