Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av kanonjon » 04 jan 2015, 05:03

Heisann!

Jeg stusser og sliter med et problem, +15 spenning (tenning på) kortsluttes til jord! Dette er uavhengig om at tenninga er på eller om nøkkelen er ute. Jeg har funnet to ledninger under i sikringsboksen som er koblet til en felles terminal, når jeg tar ut disse, så forsvinner kortslutninga. Den ene ledningen hører til bensinmåleren og dens varsellampe, samt varsellampe til håndbrekket, den andre ser ut til gå lengre nedi sikringsboksen og videre inn i dashbordet/førersiden av bilen.

Noen som vet eller har vært borti dette før? Trenger å få bilen min på veien så fort som mulig :)
Saab er livet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2015, 07:51

Sikker på det? Om du måler gjennom en giver eller en pære så vil du jo få forbindelse. Har du ren kortslutning går sikringa, eller kabelen brenner opp hvis den er usikret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av kanonjon » 04 jan 2015, 16:19

Føler meg sikker på det iallefall, når jeg måler mellom +15 (grønn/hvit kabel inn til coil feks) og jord på min mors og900, så får jeg ikke utslag i det hele tatt, men jeg får utslag på bilen min. Bilen min starter ikke pga av dette, ECUen slår seg ikke riktig på og releene er det ikke liv i...
Saab er livet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2015, 16:30

Da har det sannsynligvis sammenheng med noe du har gjort med ledningsnettet nå i jula.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av kanonjon » 04 jan 2015, 16:46

Kan hende, men kan ikke forstå hva det kan være, selv om jeg frakobler ecu, skjøtekontakten, batteri og resten av ledningsnettet, så får jeg det samme problemet. Eneste jeg har gjort med det gamle nettet er å klippe diagnose ledningene og hovedledning til bensinpumpa...
Saab er livet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2015, 18:19

Sjekket printet bak på hovedinstrumentet? Og du lurer ikke deg selv med måten du måler på? Både pinnen for jord og spenning på f eks dysekontaktene dine vil du måle forbindelse til jord på... Uansett, jeg synes nå det er rart at du har kortslutning når du skriver at du har hatt batteriet påkoblet og forsøkt å starte uten at du nevner at sikringer går eller at noe tar fyr. Hvis bilen ikke starter ville jeg først ha konsentrert meg om nettopp det, og målt opp alt som har med Trionicen å gjøre. En kortslutning kommer ikke over natta helt av seg selv, så sannsynligvis ligger feilen i det du har tuklet med siden sist alt fungerte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av kanonjon » 05 jan 2015, 03:18

Er nok bare meg som surrer, jeg har vært så stresset i det siste, ferdig med å koble opp Trionicen, men har slitt i noen dager nå med å ikke få start på bilen :(
Begynte å få litt klarere tanker idag, har dobbelsjekka av releer og koblinger etc, alt ser ut til å funke egentlig sånn sett. Har muligens funnet den virkelige feilen, virker som avstanden mellom triggerhjul og sensor er for stor, skal få fiksa dette imorra...
Saab er livet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jan 2015, 07:41

Fort gjort å se seg blind på sånt, men det er vel ikke å vente at man skal få til start på første forsøk helt uten å måtte klø seg i hodet når du ikke har gjort dette før. Hvis du trenger hjelp så kan du ringe meg, jeg har installert T5 på tre 900 og en 99.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Saab OG900 1991, tenning-spenningsproblemer (+15)

Legg inn av kanonjon » 05 jan 2015, 17:32

Fikk start på den idag! Fiksa en merkelig og massiv vakuumlekkasje fra en silikonslange og gikk fra 2mm avstand til 0.5-0.6mm mellom sensor og triggerhjul!

Nå blir det ferdigstilling av bilen snart! :woot:

Tusen takk at du var villig til å være til disposisjon iallefall, Ingvar, setter pris på det! 8)
Saab er livet!

Svar