Nøkkel 9-5, batteri
Moderator: Moderatorer
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Nøkkel 9-5, batteri
Faktorenes orden skulle jo være likegyldig her også, men hvorfor ikke ta ut batteriet i nøkkelen et øyeblikk og to for så prøve ny synkronisering?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Det kan jeg jo prøve. Ligger det noen form for tilstand i nøkkelen som resettes? Det virker så rart at den fungerte etter at jeg skiftet batteri i bilen, men gav seg etter en stund.
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Det ligger nok ikke en form for "tilstand" lagret i nøkkelen, men den har jo i tillegg til sin genuine identifiseringskode "rullerende" koder for knappene, så forslaget var bare et "just-in-case". Så sier jo WIS at det er "vældig" viktig at batterifabrikat anbefalt av Saab benyttes, da batteri av "fremmede" fabrikat kan føre til funksjonsforstyrrelser
. Hvilke fabrikat som da gjelder sies det imidlertid ingenting noe om.

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Etter at du har byttet batteri i fjernkontrollen (nøkkelen), eller har hatt batteriet i bilen frakoblet, må nøkkelen synkroniseres mot mottaker i bilen. Opplåsingsknappen (og kun den) trykkes inn 4-5 ganger til du får kontakt med bilen. Du må være innen rekkevidde til bilen når du trykker opplåsingsknappen. Får fjernkontrollen ikke kontakt med bilen, men du får det med reservenøkkelen, er det sannsynlig at kretskortet i nøkkelen er defekt.
Dette kan du event få brukt fra en annen nøkkel fra huggeren (alle 9-3 2000-2002 og 9-5-2000-> passer). Du finner også en mengde brukte nøkler på http://www.ebay.co.uk/ for ca 50-100 NOK,- med frakt til Norge. Sett inn det brukte kretskortet med knapper i din gamle defekte nøkkel og ta den med til et verksted med Tech2 så programeres den slik at den passer din bil. Du må ha med alle nøkler når du gjør dette, og selve bilen.
Selve arbeidet med å programere en ny nøkkel tar ca 10 min for en som har gjort det før. All elektronikk og brytere (også transponder til startsperren) ligger i kretskortet/ knappsatsen på nøkkelen og kan altså lett skiftes ut.
Dette kan du event få brukt fra en annen nøkkel fra huggeren (alle 9-3 2000-2002 og 9-5-2000-> passer). Du finner også en mengde brukte nøkler på http://www.ebay.co.uk/ for ca 50-100 NOK,- med frakt til Norge. Sett inn det brukte kretskortet med knapper i din gamle defekte nøkkel og ta den med til et verksted med Tech2 så programeres den slik at den passer din bil. Du må ha med alle nøkler når du gjør dette, og selve bilen.
Selve arbeidet med å programere en ny nøkkel tar ca 10 min for en som har gjort det før. All elektronikk og brytere (også transponder til startsperren) ligger i kretskortet/ knappsatsen på nøkkelen og kan altså lett skiftes ut.
9-3 og 9-5 2,2 TiD begge 2002.
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Aha, så nøkkelen og transponderen har noe ala S/KEY eller en variant av OTP? Altså at nøkkelen sender en engangskode eller noe lignende som transponderen gjenkjenner (og som endres slik at koden ikke kan sniffes).
Uansett - trikset med å nappe batteriet ut hjalp! Nå er jeg litt skeptisk til å stole på nøkkelen før jeg finner ut av dette med riktig type batteri, men jeg slipper i allefall manuell lås/åpning. Mage takk!
Uansett - trikset med å nappe batteriet ut hjalp! Nå er jeg litt skeptisk til å stole på nøkkelen før jeg finner ut av dette med riktig type batteri, men jeg slipper i allefall manuell lås/åpning. Mage takk!