Lekasje Oljekjøler (B205E)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Mbakk
Innlegg: 3
Registrert: 18 jun 2011, 22:37
Navn: Marius Bakk
Bil: Saab 9-5 03
Sted: Stjørdal

Lekasje Oljekjøler (B205E)

Legg inn av Mbakk » 12 jan 2015, 14:39

Hei.
Har skrudd ned mer eller mindre hele motoren og satt sammen igjen. (B205E)
Alt har egentlig gått forholdsvis smertefritt bortsett fra en ting.
Koblingene til oljekjøleren blir aldri tett uansett hva jeg gjør.
Har prøvd med nye pakkninger, skrudd ned kjøleren, satt på koblingene på nytt. Men lekasjen blir jeg ikke kvitt.
Den leker en tynn stråle når motor er i gang, når motoren er av leker den ikke.

Alle tips motas med stor takk!

Okeyda
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 okt 2014, 22:01
Medlemsnummer: N2823
Bil: 2002 Saab 9-5 2.0t stv.
Sted: Oslo

Re: Lekasje Oljekjøler (B205E)

Legg inn av Okeyda » 14 jan 2015, 20:08

Kan være at korrosjon i kjølerens rør gjør at det ikke blir tett. Se om du får tatt en titt inni der.

Slik var det på min ihvertfall, særlig i det ene røret var det groper og slitasje. Fikk slipt det så glatt som mulig.
Satte på en ekstra (standard, tynnere) o-ring på tappene først, så den originale ble presset inn mot den innerste kone delen av røret, der det var slettest.

Min lakk riktignok ikke så mye som det du beskriver, men smådryppet jevnt og trutt når motoren gikk.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Lekasje Oljekjøler (B205E)

Legg inn av Paul N1176 » 24 jan 2015, 14:25

sikker på att du har fått røra skikkelig på plass? de kan være litt vrien å få på, og så er det fort å skade o-ringene, er vel der de gule O-ringene som følger med registersatsen skal være..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Svar