Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Moderator: Moderatorer
Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Hei,er det noen der ute som har ideer,forslag så blir….. Saab 9-5- 2,3 man. 98 mod!
Verkstedet skulle bytte styrenekke og skifte koppling samtidig som motor var (delvis nede pga.styresnekken.) Når så dette er gjort ,NY styresnekke,NY kopplig,kjøleveske,etc..Klar for oppstart!
Tenningen settes på..JO... da går spjeldhuset i Limp home modus,begge kjøleviftene starter og går i ca 30 sek(på kald motor?)
Feilkoder slettes,spjeldhuset resettes,og ny oppstart er klar! JO…. det samme skjer,Limp home,viftene går i ca 30 sek og kutter.
Feil koder som kommer opp er: P 1610
P 1640
P 0108 ……………..sensor short to B+
P 0113 ……………..sensor short to B+
P 0118 ……………..sensor open sercuit
P 1108 ……………..sensor short to B+
Hva kan dette egentlig ha sammenheng med? Ser ut til at det blir en del følgefeil av dette? Tror jeg har sjekket det meste men selvfølgelig er der noe ???????
ER TAKNEMELIG FOR ALLE GODE IDEER.
Verkstedet skulle bytte styrenekke og skifte koppling samtidig som motor var (delvis nede pga.styresnekken.) Når så dette er gjort ,NY styresnekke,NY kopplig,kjøleveske,etc..Klar for oppstart!
Tenningen settes på..JO... da går spjeldhuset i Limp home modus,begge kjøleviftene starter og går i ca 30 sek(på kald motor?)
Feilkoder slettes,spjeldhuset resettes,og ny oppstart er klar! JO…. det samme skjer,Limp home,viftene går i ca 30 sek og kutter.
Feil koder som kommer opp er: P 1610
P 1640
P 0108 ……………..sensor short to B+
P 0113 ……………..sensor short to B+
P 0118 ……………..sensor open sercuit
P 1108 ……………..sensor short to B+
Hva kan dette egentlig ha sammenheng med? Ser ut til at det blir en del følgefeil av dette? Tror jeg har sjekket det meste men selvfølgelig er der noe ???????
ER TAKNEMELIG FOR ALLE GODE IDEER.
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Dårlig jording et sted.
Sannsynligvis har de glemt å sette på en av dem.
Det sitter en som er skrudd i innsuget under braketten som ledningsnettet sitter på.
Det sitter en som er skrudd fast i termostathuset.
Det sitter en på girkassen. Du ser den hvis du skrur av hjulet.
Det sitter en stor en på fremre girkassefestet. Men denne er sjelden glemt.
En annen, men mere sjelden feil, er at ECU har tatt kvelden. Gir samme symptomer.
Mitt tips er jording.
Sannsynligvis har de glemt å sette på en av dem.
Det sitter en som er skrudd i innsuget under braketten som ledningsnettet sitter på.
Det sitter en som er skrudd fast i termostathuset.
Det sitter en på girkassen. Du ser den hvis du skrur av hjulet.
Det sitter en stor en på fremre girkassefestet. Men denne er sjelden glemt.
En annen, men mere sjelden feil, er at ECU har tatt kvelden. Gir samme symptomer.
Mitt tips er jording.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Sammenhengen er sannsynligvis Trionic modulen. P1610 settes ved intern feil i denne (gir Limp Home), P1640 er hovedrelé 229, som gir spenning til Trionic, som også styrer dette reléet - "høna eller egget". P0108, P0113, P0118 (gir full fart på kjølevifter når settes) og P1108 får alle spenninger fra Trionic.
Så i utgangspunktet kan jo dette se ut som Trionic "har gått ned med mann og mus", eller at nevnte relé har hatt det. Men jeg vil tro at dersom Trionic mister en eller flere av driftsspenningene, kan vel resultatet også bli som det du har. Sjekk, i sikringssentralen i instrumentpanelet, driftsspenningene til Trionic, først og fremst sikringene #14, -17 og -22, og ev. om der er spenning inn til disse. Ellers er der flere sikringer i denne sentralen som også benyttes av Trionic.
Så i utgangspunktet kan jo dette se ut som Trionic "har gått ned med mann og mus", eller at nevnte relé har hatt det. Men jeg vil tro at dersom Trionic mister en eller flere av driftsspenningene, kan vel resultatet også bli som det du har. Sjekk, i sikringssentralen i instrumentpanelet, driftsspenningene til Trionic, først og fremst sikringene #14, -17 og -22, og ev. om der er spenning inn til disse. Ellers er der flere sikringer i denne sentralen som også benyttes av Trionic.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
...eller jord.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Takker så mye for rask respons der ute…. Vil sjekke opp disse trådene i morgen den dag.
snakkes etterhvert…..Ha en fin kveld.
snakkes etterhvert…..Ha en fin kveld.
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Hei igjen,har nå sjekket alt av jordingforbindelser og alle ser OK ut + at det er satt en X-tra jord fra karosseriet til motor!
Har byttet Main relay ++++
Selve styrings boksen ser ut til å være chippet fra Saab ,for når jeg tar ut denne så er alle Saab merkene/logoene ( T7.7B06 )for boksen tilstedet
men det er skrevet med tusj: 9-5 - 2.3 - 235 BHP
Denne boksen skal vel være org. med 170 HK -Motor-(B235E)
Har en styringsboks fra en 2001 mod. med 2.0l (B205E). Er det mulig og teste med denne om alle feilkodene/symptomene dukker opp eller MÅ jeg få tak i en org.boks til 170 HK??
Håper noen av dere med kunnskap kan gi meg en sisste "innsprøytning"
Takker!
Har byttet Main relay ++++
Selve styrings boksen ser ut til å være chippet fra Saab ,for når jeg tar ut denne så er alle Saab merkene/logoene ( T7.7B06 )for boksen tilstedet
men det er skrevet med tusj: 9-5 - 2.3 - 235 BHP
Denne boksen skal vel være org. med 170 HK -Motor-(B235E)
Har en styringsboks fra en 2001 mod. med 2.0l (B205E). Er det mulig og teste med denne om alle feilkodene/symptomene dukker opp eller MÅ jeg få tak i en org.boks til 170 HK??
Håper noen av dere med kunnskap kan gi meg en sisste "innsprøytning"
Takker!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Du kan starte en bil med 2,3 motor med boks fra en 2,0, men den bør ikke kjøres stort med. Derimot må den programmeres med korrekt startsperrekode!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Takker Ingvar for rask respons!
Etter at alle mulige feilkilder er sjekket opp og i mente, er det nok "boksen" som er feilkilden til alle hendelser/feilkoder etc.
Hva er enklest: Sende den gammle styre enheten til rep. / oppgradering eller få tak i ny/brukt og få programert denne.
Hva kan det være snakk om i pris og hvor event.hvem kan gjøre denne jobben?
Etter at alle mulige feilkilder er sjekket opp og i mente, er det nok "boksen" som er feilkilden til alle hendelser/feilkoder etc.
Hva er enklest: Sende den gammle styre enheten til rep. / oppgradering eller få tak i ny/brukt og få programert denne.
Hva kan det være snakk om i pris og hvor event.hvem kan gjøre denne jobben?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Jeg tar på meg slikt, men det spørs hva det er mulig å lese ut av den gamle boksen, evt om koden på den boksen er original. Er den ikke det må man ha bilen fysisk og programmere en boks med Tech2, men da må den som minimum ha rett årsmodell. Jeg kan fikse det også, men da spørs det om vi støter på geografiske hindringer?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Fem av enhetene som setter feilkoder har tilført 5V spenning, generert i styringsboksen, som fellesnevner, og P1610 settes jo av intern feil. Sjekk denne spenningen i pluggen til temperaturgiveren for innsugningslufta, pinne #1, hvit/svart ledning, mot jord/chassis. Denne er jo lett å komme til. Tenninga til "ON". Sjekk også jord som sensorene får, fra samme boks, på denne pluggens pinne #2, svart ledning, jord. Her skal det jo være tilnærmet lik 0 Ω.saaab96 skrev:- Håper noen av dere med kunnskap kan gi meg en sisste "innsprøytning"
Takker!
Sjekket du også at hovedreléet har trukket, ved at det er 12V i begge ender på sikring #14?
Sist redigert av Kato den 21 jan 2015, 22:28, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Hei,hva meg fortalt så er dette den orginale BOKSEN som har blitt oppgradert for ca 10-12 år siden hos en forhandler/verksted.
Boksen ble da sendt bort for oppgradering.
Får opp bl.a kode: internal failure control module når alle feilkodene leses av….?
Har ikke sjekket det som Kato er inne på ang.sikr. nr 14,men har bytte hovedreleet i går uten noen forandring på symptomer eller koder?
Boksen ble da sendt bort for oppgradering.
Får opp bl.a kode: internal failure control module når alle feilkodene leses av….?
Har ikke sjekket det som Kato er inne på ang.sikr. nr 14,men har bytte hovedreleet i går uten noen forandring på symptomer eller koder?
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Hei Ingvar,om det skulle være en mulighet så kunne jeg tenke meg å sende "boksen" til deg slik at du kunne gjøre dine vurderinger event. gi meg et råd
hva som lar seg gjøre videre?
For slik det er nå så har jeg kommet til at SYNDEREN her må være styreenheten.
Om det er mulig så er jeg å treffe på mob.nr: 95750180 for en event.videre dialog!
Hører gjerne fra deg:
hva som lar seg gjøre videre?
For slik det er nå så har jeg kommet til at SYNDEREN her må være styreenheten.
Om det er mulig så er jeg å treffe på mob.nr: 95750180 for en event.videre dialog!
Hører gjerne fra deg:
Re: Trenger sårt innput for å KOMME TIL BUNNS!
Haloen,da er problemet løst!
Takker for mye nyttig og god informasjon fra panelet.
Etter å ha sjekket grundig ihht tips fra dere og brukt eleminerings metoden så havnet jeg ut på at Styringsboxen var
den komponenten som hadde sviktet her!
Ved mottak av rehabilitert styringsbox og en rask montering så startet bilen og går som en velsmurt "symaskin".
Ingen feilkoder og alt fungerer.
Takk til Ingvar som forbarmet seg over mitt problem og gjorde en rask og god jobb,kjæmpe service!
Takker for mye nyttig og god informasjon fra panelet.
Etter å ha sjekket grundig ihht tips fra dere og brukt eleminerings metoden så havnet jeg ut på at Styringsboxen var
den komponenten som hadde sviktet her!
Ved mottak av rehabilitert styringsbox og en rask montering så startet bilen og går som en velsmurt "symaskin".
Ingen feilkoder og alt fungerer.
Takk til Ingvar som forbarmet seg over mitt problem og gjorde en rask og god jobb,kjæmpe service!
