Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av yesiamabro » 02 feb 2015, 15:06

Hei.

Håper det er noen som har stålkontroll på Saab her, som kan svare meg skikkelig en gang for alle. Det flyter over av informasjon rundt om kring som sier forskjellige ting.

Jeg får en 2003 Saab 9-3 2.0 turbo levert til meg på onsdag/torsdag.

Det jeg lurer på er, hvilken har jeg? Annonsen til forhandleren sier At det er en Vector. Har noen bilder av den her, fra annonsen, så kanskje noen ser.

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har inntrykk av at mange kaller bilene sine Vector pga. noe Vector utstyr. Men en Vector hadde vel 210hk motoren. Samme som Arc og Aero. Bare Linear fikk 175 hk.
Ifølge annonsen har min 175 hk. Og det er vel ingen Vector.

Så lurer jeg på om det er noe forskjell fra det norske markedet fra det amerikanske, engelske f.eks. hva gjelder modellbetegnelser på 9-3.

Hvilket utstyr ble levert me de forskjellige. Fikk man for eksempel minste høytalerpakke sammen icm3? Eller betyr icm3 i dasjen at man har full pakke?
Ble linear levert med giring på rattet? Eller er det forbeholdt Vector/Aero?

Og til sist. Hvor er det beste stedet å handle deler fra? Tenker på Aero pakke. Frontleppe, skjørt, vinger. Liker ikke den som står på nå så godt. Gjerne fra Norge/Sverige.

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av Ove N » 02 feb 2015, 17:23

Det har ikke noe å bety for motorstørrelse.
Linear har sorte sideskjørt og lippene under støtfanger.
Vector har de som det du viser.
Aero har litt mere form på sideskjørtene og lippene på støtfangere..
Slik mener jeg det er på SportSedan 9-3
Og 1,8t har 150hk men det er en 2,0turbomotor
2,0t har 175 hk og den du refererer til har 175hk ref. Biltilsynets database
Og felgene på bildet har vel også feil ET iforhold til hva den skal ha :idea:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av Helge » 02 feb 2015, 21:12

Ser ut til at det sitter 9-5 felger på den.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 476
Registrert: 05 nov 2006, 19:53
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Re: Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av 99Turbo » 02 feb 2015, 22:24

Du har Vector, det synes på kanal, front og hekk skjørt, de var lakkert på Vector og Arc, og på seter som er like i Vector og Aero. På Linear og Arc er det de flate setene uavhengig om det var skinn eller stoff. Vector var også tilgjengelig med sportsunderstell. Det står forøvrig også på innstegslistene hvilken variant det er.
Motor i 9-3 var:
1,8 i som er en 1,8 l Opel motor uten turbo direkte fra Opel 118 hk.
1,8 t en 2,0 l GM motor base Saabifisert med bant annet turbo og regkjede 150 hk.
2,0 t samme motor og oppsett som 1,8 t, men med annen programvare og 175 hk.
2,0 T samme motor som 1,8 t og 2,0 t men med annen luftfilterboks, dyser og turbo og 209 hk
Aero samme motor og oppsett som på 2,0 T
Minste stereo har kun 3,5"+3,5" senter i dash og 4" i hattehylla, forsterker oppå cd enheten. Mellomste har samme som første + 6,5 i dørene foran og forsterker under førersetet. Største har samme som mellomste + 6x9 i hattehylla og forsterker bak kledningen på venstre side i bagasjerommet. Der sitter også enheten til navi.

Brukeravatar
ryabchik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 24 des 2013, 16:28
Medlemsnummer: N2721
Navn: Aleksander
Bil: 9000 2.3T A50 + 2008 TurboX
Sted: Oslo/Nittedal, Gjerdrum

Re: Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av ryabchik » 02 feb 2015, 23:44

Ifølge vin nr. YS3FF49S631027943 har du Vector med 2.0t 175hk. Mystery solved! :D
5 Model series
B = Saab 9-3 Linear
D = Saab 9-3 Arc
F = Saab 9-3 Vector
H = Saab 9-3 Aero

8 Engine variant
B = 1.8i
F = 1.8t
S = 2.0t
Y = 2.0 Turbo
U = 2.8 t, 6-cyl
V = 1.9 Diesel, 8-valve
W = 1.9 Diesel, 16-valve
M08 TurboX Hirsch (importert)
M97 9000 CSE 2.3T A50 (importert)
M97 9000 CSE 2.3t A50 (solgt uten motor til medlem)
M05 9-3 1,8i (krasjet)

Brukeravatar
yesiamabro
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 29 jan 2015, 01:14
Bil: 2003 9-3 SS 2.0T

Re: Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av yesiamabro » 02 feb 2015, 23:55

Wow. Takk! Hvordan fant du ut de greiene der? :)

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av little_e » 03 feb 2015, 01:12

Tipper denne infoen kommer fra WIS...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
ryabchik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 24 des 2013, 16:28
Medlemsnummer: N2721
Navn: Aleksander
Bil: 9000 2.3T A50 + 2008 TurboX
Sted: Oslo/Nittedal, Gjerdrum

Re: Forskjeller på Linear Vector og Aero.

Legg inn av ryabchik » 03 feb 2015, 07:40

Skulle gjerne hatt tilgang til WIS :)
VIN nr. finner man på statens vegvesens sider ganske enkelt så lenge reg. nr. er tilgjengelig -> link
Så var det the mighty google som tok meg til STT :D

I love internet!
M08 TurboX Hirsch (importert)
M97 9000 CSE 2.3T A50 (importert)
M97 9000 CSE 2.3t A50 (solgt uten motor til medlem)
M05 9-3 1,8i (krasjet)

Svar