Problemer med elfeil 2007 9-5 (TRENGER HJELP!!!!)

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
OyvBra
Innlegg: 15
Registrert: 15 nov 2013, 12:40

Problemer med elfeil 2007 9-5 (TRENGER HJELP!!!!)

Legg inn av OyvBra » 06 feb 2015, 20:03

Noen som har vært borti at under kjøring så slutter plutselig hendelen til blinklysene, hendelen til vindusviskerne, el speil, el vinduene å fungere samtidig?? får ikke opp noen feilkoder på bilen, forsøkte å slå på sikringsboksen mens bilen gikk på tomgang for å se om det skjedde noe, men like dødt..Også kan jeg kjøre litt igjen også begynner alle de tingene å fungere igjen. har forhørt meg litt om at det kan være komfort styreenheten.. hvis dette er tilfelle, hvor ligger denne lokalisert?

I dette drittværet som nå er om dagen så hadde vært greit å ha iallefall viskerne fungerende..

2007 9-5 1,9TID

edit: edndra topic og flytta til Elektrisk-forumet /Hjelle

Brukeravatar
CapeFL
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 81
Registrert: 30 okt 2013, 20:18
Navn: Jardar
Bil: MY99 9⁵ SE Estate
Sted: Kongsberg

Re: TRENGER HJELP!!!!

Legg inn av CapeFL » 06 feb 2015, 21:05

Høres ikke dette veldig ut som kontaktproblem, evt dårlig jording? Feil som kommer å går er aldri lett å finne ut av, men ville sjekket nøye over jordingspunkter før vurdering av å kjøpe nye komponenter...
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)

Har Tech2 og Saab WIS

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: TRENGER HJELP!!!!

Legg inn av Kato » 06 feb 2015, 23:02

I fall også følgende faller ut samtidig:
- Sigarett-tenner;
- Varsellys;
- Lyktespyling;
- Bakrutevisker og spyling,
så er +54 spenningen en fellesnevner her. Denne kursen spenningssettes når tenningsnøkkelen er i posisjon"ON". Den går fra batteriet igjennom sikring #5 i MAXI-sentralen til kontakt på relé H i sentralen i instrumentpanelet. Denne kontakta (skal) slutte når tenningsnøkkel settes til "ON". Så fordeles +54 spenningen via et felles kontaktpunkt ("krimp") til sikringssentraler i motorrommet og instrumentpanelet.

Så her er det jo noen muligheter; Det er ikke ukjent at tenningslåset svikter, sikringsholderen/sikringa i MAXI-boksen kan være slapp, reléet kan fjuske og "krimpen" kan også være ustabil. Fortsetter du til å begynne med "dunkemetoden" så er jo tenninglåset innen rekkevidde, og kontroll av maxisikringa (ev. skifte "just in case")/-holderen er lett å gjennomføre.

Hvordan står det til med batteriet?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Svar