MY05 9-5 Horn som ikke virker. Løst!
Moderator: Moderatorer
- CapeFL
- Grunnladetrykk
- Navn: Jardar
- Bil: MY99 9⁵ SE Estate
- Sted: Kongsberg
MY05 9-5 Horn som ikke virker. Løst!
Hei
Har forsøkt å tråle forumet etter svar, men kommer til kort.
Har feilsøkt og forsøkt litt div. Sikring og rele er testet og funnet i orden.
Fkk tak i en "ny" slepering fra hugger'n men heller ikke det hjalp.
Tenkte jeg skulle forsøke å sette min MY05 slepering i MY99 9-5, for en dobbelsjekk.
Er splepering en veldig vanlig feil?
Noen som har noen andre ideer til feilsøking?
Holder det å fjerne grillen i midten for å komme til hornet fysisk slik at jeg evt kan måle endring i spenning når man aktiverer hornet på rattet?
På forhånd takk
Jardar
Har forsøkt å tråle forumet etter svar, men kommer til kort.
Har feilsøkt og forsøkt litt div. Sikring og rele er testet og funnet i orden.
Fkk tak i en "ny" slepering fra hugger'n men heller ikke det hjalp.
Tenkte jeg skulle forsøke å sette min MY05 slepering i MY99 9-5, for en dobbelsjekk.
Er splepering en veldig vanlig feil?
Noen som har noen andre ideer til feilsøking?
Holder det å fjerne grillen i midten for å komme til hornet fysisk slik at jeg evt kan måle endring i spenning når man aktiverer hornet på rattet?
På forhånd takk
Jardar
Sist redigert av CapeFL den 13 feb 2015, 23:37, redigert 1 gang totalt.
S A A B
MY05 9⁵ Vector Estate, B205E, Parchment Silver 293
MY99 9⁵ SE Estate, B235E, Silver 268
MY01 9⁵ Aero Estate, B235R, Midnight Blue (Solgt)
Har Tech2 og Saab WIS
Har Tech2 og Saab WIS
- Kato
- 2.0 bar
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: MY05 9-5 Horn som ikke virker
Ta ut reléet og kortslutt pinnene #3 (12V) og #5 i relésokkel (mot hornene). Dette er kontakta på reléet. Tuter det, ligger feilen tilbake igjennom SID, som skal jorde reléet når hornet aktiveres, og sleperingene. Sjekk også at du har 12V på pinne #2/86 (12V til reléspole). Jord fra SID skal settes på pinne #1.CapeFL skrev: - Noen som har noen andre ideer til feilsøking?
På forhånd takk
Jardar
Du kan også måle gjennomgang fra relékontakt, pinne #5 via hornene til jord. Denne skal være rundtomkring 1 ohm med kontakt til begge hornene, 2 ohm i fall bare ett horn er oppe og går, og mye mer om der er et kontaktproblem.
EDIT: Pinnenummer er rettet opp - pga. feil i ett av to skjema
Sist redigert av Kato den 11 feb 2015, 23:33, redigert 1 gang totalt.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- CapeFL
- Grunnladetrykk
Perfekt! Ingen prøving og feiling, men reel feilsøk! Liker! 
Tusen takk Kato!

Tusen takk Kato!
S A A B
Har Tech2 og Saab WIS
Har Tech2 og Saab WIS
- Kato
- 2.0 bar
Det er i WIS en feil på det ene skjemaet for hornet, og det er desverre det jeg har gitt deg referanser til
.
Korrekte målepunkter blir da:
Ta ut reléet og kortslutt pinnene #3 (12V) og # 5 i relésokkel (mot hornene). Dette er kontakta på reléet. Tuter det, ligger feilen tilbake igjennom SID, som skal jorde reléet når hornet aktiveres, og sleperingene. Sjekk også at du har 12V på pinne #2 (12V til reléspole). Jord fra SID skal settes på pinne #1.
Gjennomgangen til jord via hornene blir da fra relékontakt pinne #5.

Korrekte målepunkter blir da:
Ta ut reléet og kortslutt pinnene #3 (12V) og # 5 i relésokkel (mot hornene). Dette er kontakta på reléet. Tuter det, ligger feilen tilbake igjennom SID, som skal jorde reléet når hornet aktiveres, og sleperingene. Sjekk også at du har 12V på pinne #2 (12V til reléspole). Jord fra SID skal settes på pinne #1.
Gjennomgangen til jord via hornene blir da fra relékontakt pinne #5.
- CapeFL
- Grunnladetrykk
Pinne #3 og #5 gav horn. Da bør jeg bestille ny Sid?
#5 til jord gav 4.3ohm noe som vel da var høyt!? Får feilsøke litt videre her, men regner med jeg da har funnet feilen.
Lurer litt på om jeg har målt feil da jeg målte #5 mot jord på batteriet. Burde kanskje målt #5 mot #1, har jeg misforstått?
#5 til jord gav 4.3ohm noe som vel da var høyt!? Får feilsøke litt videre her, men regner med jeg da har funnet feilen.
Lurer litt på om jeg har målt feil da jeg målte #5 mot jord på batteriet. Burde kanskje målt #5 mot #1, har jeg misforstått?
S A A B
Har Tech2 og Saab WIS
Har Tech2 og Saab WIS
- Kato
- 2.0 bar
4,3 ohm kan være ok; Mine 2- og 1 ohm er beregnet ut ifra strømspesifikasjonen til hornene, og så kan en vel kanskje plusse litt på for "rustne" kontakter. La du merke til om det var lyd i begge tutene?
Pinne #5 målt mot minuspol på batteriet er helt ok, jeg måler normalt mot chassis.
Jeg tror ikke at det nødvendigvis er SID som svikter, sjekk tråden til Marvin på STCS: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... light=tuta. Han endte opp med manglende (jord-) forbindelse mellom SID utgangen mot reléet, noe som du vel ikke har sjekket så langt. Det var forøvrig når jeg kom til å tenke på denne tråden jeg ble oppmerksom på at jeg gav deg feile målepunkter. Merk deg at ikke alle forslagene om målepunkter/verdier i tråden er helt til å stole på.
Du har sjekket reléet, men er du usikker på dette kan det byttes ut mot det for lyktespyling eller tåkelys (dersom du har disse).
Får du tak i pluggen til SID kan følgende sjekker/test utføres:
- Måling mellom pinnene #23 og -24 i den frakopla kontakten skal gi tilnærmet lik 0 ohm når du trykker hornknappen.
- Måling mellom pinne #17 på SID og pinne #1 i relésokkel skal gi tilnærmet lik 0 ohm.
- Du kan kople pinne #17 i pluggen til chassis (jord) med reléet i sokkel og sjekke for tut.
Pinne #5 målt mot minuspol på batteriet er helt ok, jeg måler normalt mot chassis.
Jeg tror ikke at det nødvendigvis er SID som svikter, sjekk tråden til Marvin på STCS: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... light=tuta. Han endte opp med manglende (jord-) forbindelse mellom SID utgangen mot reléet, noe som du vel ikke har sjekket så langt. Det var forøvrig når jeg kom til å tenke på denne tråden jeg ble oppmerksom på at jeg gav deg feile målepunkter. Merk deg at ikke alle forslagene om målepunkter/verdier i tråden er helt til å stole på.
Du har sjekket reléet, men er du usikker på dette kan det byttes ut mot det for lyktespyling eller tåkelys (dersom du har disse).
Får du tak i pluggen til SID kan følgende sjekker/test utføres:
- Måling mellom pinnene #23 og -24 i den frakopla kontakten skal gi tilnærmet lik 0 ohm når du trykker hornknappen.
- Måling mellom pinne #17 på SID og pinne #1 i relésokkel skal gi tilnærmet lik 0 ohm.
- Du kan kople pinne #17 i pluggen til chassis (jord) med reléet i sokkel og sjekke for tut.
- CapeFL
- Grunnladetrykk
Lyd i begge hornene da jeg koblet ut en og en.
Noe tap kan kanskje tilskrives kabel mellom #5 og multimeter som var i tynneste laget pga at multimeteret ikke gikk nedi.
Avskriver heller ikke rustne/skitne kontaktflater på hornet.
Min er jo også MY05 så kan jo hende Saab har hatt en lærling til å montere ledningsnett en periode!
Feilsøker jordfeil mm. i morgen.

Noe tap kan kanskje tilskrives kabel mellom #5 og multimeter som var i tynneste laget pga at multimeteret ikke gikk nedi.
Avskriver heller ikke rustne/skitne kontaktflater på hornet.
Min er jo også MY05 så kan jo hende Saab har hatt en lærling til å montere ledningsnett en periode!

Feilsøker jordfeil mm. i morgen.

S A A B
Har Tech2 og Saab WIS
Har Tech2 og Saab WIS
- CapeFL
- Grunnladetrykk
Re: MY05 9-5 Horn som ikke virker Løst!
Reléet er sjekket mot lyktespyling. Funnet OK.Kato skrev:Du har sjekket reléet, men er du usikker på dette kan det byttes ut mot det for lyktespyling eller tåkelys (dersom du har disse).
Denne gir 1,1-1,2ohm som vel da er ok.Kato skrev:- Måling mellom pinnene #23 og -24 i den frakopla kontakten skal gi tilnærmet lik 0 ohm når du trykker hornknappen.
Her finnes ingen kontakt...Kato skrev:- Måling mellom pinne #17 på SID og pinne #1 i relésokkel skal gi tilnærmet lik 0 ohm..
[/quote]Kato skrev:- Du kan kople pinne #17 i pluggen til chassis (jord) med reléet i sokkel og sjekke for tut.
Nei, ingen utslag men #1 i reléet til jord gir horn.
Jeg konkluderer derfor med at det er kabelbrudd mellom #1 i Reléet og #17 i Sid.
Ny kabel lagt midlertidig og alt OK! Tydeligvis lærlingen nevnt over som har slurvet i faget sitt!

S A A B
Har Tech2 og Saab WIS
Har Tech2 og Saab WIS
- Kato
- 2.0 bar
Re: MY05 9-5 Horn som ikke virker Løst!
Kan det være mer enn en tilfeldighet at to MY2005 har fått dette problemet - omtrent på samme tid?.
Det skulle være interessant å vite om det er "krimpen" (et ultralyd sveiset kontaktpunkt) J180 som er synderen. Punktet skal ligge ca. 180 mm fra SID, og tar altså brun/oransje ledning fra SID til reléet. Den andre abonnenten i dette punktet er OnStar, som du jo ikke har og av den årsak ikke ser andre problemer dersom punktet har sviktet. Så er det jo en plugg involvert her også, men det er kanskje mindre sannsynlig at den svikter på to biler noenlunde samtidig (?).
Flott at du melder tilbake hva utfallet på "saka" di ble
Det er etter mitt syn altfor få som gjør dette på de forskjellige fora, det være seg om utfallet av et problem ble negativt eller positivt, noe som gjør at en kanskje sitter og søker etter et tilsvarende problem, uten å se om en løsning ev. finnes.
Det skulle være interessant å vite om det er "krimpen" (et ultralyd sveiset kontaktpunkt) J180 som er synderen. Punktet skal ligge ca. 180 mm fra SID, og tar altså brun/oransje ledning fra SID til reléet. Den andre abonnenten i dette punktet er OnStar, som du jo ikke har og av den årsak ikke ser andre problemer dersom punktet har sviktet. Så er det jo en plugg involvert her også, men det er kanskje mindre sannsynlig at den svikter på to biler noenlunde samtidig (?).
Flott at du melder tilbake hva utfallet på "saka" di ble

- CapeFL
- Grunnladetrykk
Re: MY05 9-5 Horn som ikke virker. Løst!
Det du sier er at kabelen er skjøtet 180mm fra Sid i en feeder til evt US On-star Navi som jeg selvfølgelig ikke har.
Spennende. Skal legge opp ny kabel i dag, kommer til å lete litt etter J180 for å se om det er nogenlunde enkel adkomst så skal jeg måle litt til.
Jeg mener at fordelen med forumet jo er at sakene blir liggende, og kan gjøre at nestemann med tilsvarende problem kan søke seg frem til løsning. Derfor svær viktig at alle saker avsluttes med en løsning eller daværende konklusjon slik at det er mulig å fortsette for nestemann.
Dette forumet er gull verdt, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en av grunnene til at jeg fortsatt kjører Saab...
I den pågående Facebook debatten håper jeg det bestemmes at alle spørsmål skal gjøres via forumet slik at søkefunksjonen kan brukes i etterkant...
Tusen takk for hjelpen Kato.
Spennende. Skal legge opp ny kabel i dag, kommer til å lete litt etter J180 for å se om det er nogenlunde enkel adkomst så skal jeg måle litt til.
Jeg mener at fordelen med forumet jo er at sakene blir liggende, og kan gjøre at nestemann med tilsvarende problem kan søke seg frem til løsning. Derfor svær viktig at alle saker avsluttes med en løsning eller daværende konklusjon slik at det er mulig å fortsette for nestemann.
Dette forumet er gull verdt, og jeg kan med hånden på hjertet si at det er en av grunnene til at jeg fortsatt kjører Saab...
I den pågående Facebook debatten håper jeg det bestemmes at alle spørsmål skal gjøres via forumet slik at søkefunksjonen kan brukes i etterkant...
Tusen takk for hjelpen Kato.
S A A B
Har Tech2 og Saab WIS
Har Tech2 og Saab WIS
- CapeFL
- Grunnladetrykk
Re: MY05 9-5 Horn som ikke virker. Løst!
Leting etter punkt J180 resulterte i lite. J180 blir liggende bak jordingspunktet på h. side bak SID og det er derfor svært lite tilgjengelig for feilsøking. Jeg har derfor dratt ny kabel, og koblet denne opp imot eksisterende kabel i begge ender. Da har jeg eliminert feil til evt andre strømkunder som kan bruke den kabelen. (Onstar el.)CapeFL skrev:Det du sier er at kabelen er skjøtet 180mm fra Sid i en feeder til evt US On-star Navi som jeg selvfølgelig ikke har.

Har horn som virker!

S A A B
Har Tech2 og Saab WIS
Har Tech2 og Saab WIS