Død Kupevifte og9-3
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Død Kupevifte og9-3
Idag la kupeviften i min 2001 9-3 av. Har sjekket sikringen, også prøvd med ny, uten at det hjalp. Er det andre åpenbare feilkilder enn viftemotoren? Eller er det bare å bytte til ny?
Evt. noen som har bra brukt for salg?
Evt. noen som har bra brukt for salg?
"Alt" fra totakt til turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Død Kupevifte og9-3
har du målt om det er spenning frem til viftemotoren? Evt prøvd å sette spenning rett på motor?
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Død Kupevifte og9-3
Har ikke kommet så langt...

Atzz skrev:har du målt om det er spenning frem til viftemotoren? Evt prøvd å sette spenning rett på motor?
"Alt" fra totakt til turbo
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Død Kupevifte og9-3
Åpenbar eller ikke, men én mulig er reguleringsmodulen (den som styres fra kontrollpanelet) for vifta, i fall du har ACC: http://www.neobrothers.co.uk/heater-con ... -3572.html.Morten S. skrev: - Er det andre åpenbare feilkilder enn viftemotoren?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
Re: Død Kupevifte og9-3
Dersom du har manuell viftekontroll så sjekk da iallefall at den ikke går på øverste trinn kun. Da er det motstanden som er gåen.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Død Kupevifte og9-3
Takk for innspill. Jeg ar ACC.
Iht. displayet reguleres temp. og alt annet som det skal, når den står på auto.
Hvilken funksjon har reguleringsmodulen?
Skal få målt om det kommer strøm fram til vifta i løpet av helgen.
Iht. displayet reguleres temp. og alt annet som det skal, når den står på auto.
Hvilken funksjon har reguleringsmodulen?
Skal få målt om det kommer strøm fram til vifta i løpet av helgen.
"Alt" fra totakt til turbo
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Død Kupevifte og9-3
Reguleringsmodulen får inn 0 - 5V fra ACC-panelet, gitt av valgt viftehastighet, og gir på utgangen strømstyring av vifta for hastighet. 0V inn til modulen skal gi 0A i vifta. Modulen mates (fra ACC) med +12V driftsspenning på pinne #5 og jord på pinne #2. 0 - 5V styresignal går inn på pinne #8 og settes ut på pinne #7 til viftemotoren, brun ledning. Rød ledning inn til vifteenheten er 12V fra sikringen (oransje inn til motoren).
Måles motstanden i tilledningene til vifteenheten til ca. 0,5 ohm, er dette i det minste et tegn på at børster (og kanskje viklinger) er i orden.
Måles motstanden i tilledningene til vifteenheten til ca. 0,5 ohm, er dette i det minste et tegn på at børster (og kanskje viklinger) er i orden.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Død Kupevifte og9-3
Neste spørsmål: hvor sitter reguleringsmodulen montert?
Jeg har sett bak acc-panelet men så ikke noe der. Men det første man blir blind på er jo...
Jeg har sett bak acc-panelet men så ikke noe der. Men det første man blir blind på er jo...
"Alt" fra totakt til turbo
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Død Kupevifte og9-3
Bak deksel merket "2" på figuren:
.
Du må nok ut med hanskerommet først. En skal vel ha røntgensyn for å se modulen gjennom dekselet
Det kan være at det er mulig å måle gjennomgang i viftemotoren fra kontakta til modulen (etter at pluggen er tatt ut), noe som kanskje er enklere enn å dukke ned i akvariet for tilledningene til vifta. Trekkes sikringen for vifta vil gjennomgang i motoren kunne måles fra utgangen (mål den spenningsløs)av sikringsholderen til pinne #7 i kontakta for reguleringsmodulen.
Du må nok ut med hanskerommet først. En skal vel ha røntgensyn for å se modulen gjennom dekselet

Det kan være at det er mulig å måle gjennomgang i viftemotoren fra kontakta til modulen (etter at pluggen er tatt ut), noe som kanskje er enklere enn å dukke ned i akvariet for tilledningene til vifta. Trekkes sikringen for vifta vil gjennomgang i motoren kunne måles fra utgangen (mål den spenningsløs)av sikringsholderen til pinne #7 i kontakta for reguleringsmodulen.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Død Kupevifte og9-3
Dette er litt flaut - men jeg har tatt ut hanskerommet og sidedekslene på begge sider av midtkonsollen.
Men den delen kan jeg bare ikke klare å identifisere
Planlegger å teste med en tilsvarende del fra en annen bil som står her.
Men den delen kan jeg bare ikke klare å identifisere

Planlegger å teste med en tilsvarende del fra en annen bil som står her.
"Alt" fra totakt til turbo
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Død Kupevifte og9-3
Har du i det hele tatt dekselet merket "2" på figuren, og i såfall tatt det bort? Modulen skal befinne seg bakom der.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Død Kupevifte og9-3
Fant dekslet nå!
Hjalp med litt bedre lys. (Men i dag, uten at jeg har testet enheten eller gjort noe annet, så fungerte kupeviften!)

Kato skrev:Har du i det hele tatt dekselet merket "2" på figuren, og i såfall tatt det bort? Modulen skal befinne seg bakom der.
"Alt" fra totakt til turbo
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 942
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Død Kupevifte og9-3
Dette kan jo tyde på en kontaktfeil, og da ville jeg ha ført børster opp som "prime suspect" 

2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.