Trackday med 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
vegar666
Innlegg: 3
Registrert: 05 mar 2015, 08:59

Trackday med 9-5

Legg inn av vegar666 » 05 mar 2015, 09:34

Er det noen som har prøvd med litt forsiktige oppgraderinger for å kunne kjøre litt trackdays med 9-5?? Kona har en -04 2.0 Estate Vector som hun vurderer å bytte ut. Desverre så får vi jo småpenger for denne bilen hvis vi skal selge den (gått langt, slitt interiør og litt krokan i hjulbuene bak), men den fungerer perfekt. Derfor tenkte jeg å kanskje kjøpe en ny bil til henne, selge min billigbil (billigere enn 9-5en :shock: ) og heller gjøre noe morsomt med 9-5en.
Jeg har prøvd 9-5en på Rudskogen en gang, og det var den ikke veldig egnet til. Mye understyring, tung og dårlige dekk. Så hva kan gjøres for at den skal bli mere egnet?? En runde R-dekk er en klar oppgradering, men det er understellet som egentlig er prolemet. Hva kan gjøres uten at den er ubrukelig som bruksbil?? Og hva virker egentlig (bang per buck)??

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trackday med 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mar 2015, 10:06

Jeg har en 9-5 som må sies å bite greit fra seg på bane. Jeg har hengt godt på en NSX rundt Våler med den, holdt unna for en del sinte biler på ACR og kjører lett forbi originale utgaver i yttersving på bane. Min er en sedan. Jeg har aldri kjørt stasjonsvogna på bane, men jeg har kjørt mye 9-5 stasjonsvogn og jeg synes det kjennes godt at de er tyngre i ræva og understyrer mer enn sedan, så de er nok et litt dårligere utgangspunkt, men vil tro man kan trylle bort mye av dette med hjulvinkler. Krengehemmere gjør også mye, og hvis du mener alvor så kan du lage deg egne krengehemmere med kniver bak som kan justeres slik at den vil slippe tidligere bak og dermed bli mer nøytralstyrt.
På min har jeg følgende understell:
SAS krengehemmere, 25mm foran og 22 mm bak. Dette gjør mye.
Quaife diff i girkassa, gjør også mye for muligheten til å balansere bilen med gassen
Bilstein sport/B6 dempere
Std Aero fjærer. Denne fjær/demperkombinasjonen synes jeg er flott. For dønn slett asfalt kunne det sikkert vært stivere fjærer også, men så fort det blir ujevnheter synes jeg fjæra blir for stiv i forhold til demperen, og man mister både grep og komfort.
Powerflex foringer rund baut, også i subframen
K-mac camber foringer bak, for enkel justerbar cambervinkel
Baneslicks på bane (helt utrolig hva disse gjør)
Jeg har montert et fjærbeinsstag, men merker ikke stort til det.
Hjulvinklene mine er justert for svingkjøring og svingrespons, med relativt mye toe-out. Det går litt utover stabilitet og torque-steer, men med LSD-diff er det jo bare å gi på så mye at begge hjula spinner, og da går den rett :P
Jeg har en del motor i min, men du får mye moro med steg 1 trim og et godt understell. Men kost på den en bedre intercooler.
Ellers må du ha BREMSER, BREMSER, BREMSER 8)

EDIT: Hva med å selge 9-5en og heller koste på understellet på en 9-3SS? Eldre utgaver av disse er også billige, så det blir billig bil ut og billig bil inn. 9-3SS har i utgangspunktet bedre svingegenskaper og et stivere karosseri.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

vegar666
Innlegg: 3
Registrert: 05 mar 2015, 08:59

Re: Trackday med 9-5

Legg inn av vegar666 » 05 mar 2015, 12:22

Fint svar :)

Selge 9-5 og kjøpe en annen er litt lite interessant egentlig. Vi har hatt denne i 8 år og vet at bilen mekanisk er meget bra. Har byttet veivakselsensor og tennkasett + vanlig slitedeler, så den har vært veldig bra og trofast. Selge denne så forsvinner det automatisk en del penger, og skal man først selge så blir det en oppgradering, såpass kjenner jeg meg selv :mrgreen:

Tanken var å oppgradere den, men fortsatt kunne kjøre barna i barnehagen og pendle på jobb. Har veldig lyst til å kjøre litt på Ringen. Har vært der noen ganger, men bare i leide biler. Sist gang så sa jeg til meg selv at neste gang skal det være i min egen bil siden det er såpass dyrt å ødelegge leiebilene [-X

LSD er jo en meget fin sak, men koster jo også en bit desverre.
Aero fjærer og Bilstein dempere, krengere og polyforinger høres ut som en bra start :)
Når du skriver bremser, hva kan man oppgradere til. Regner med at Aero ikke er så veldig stor oppgradering??
R-dekk er en selvfølge, men har lite for seg før man har gjort noe med understellet :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trackday med 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mar 2015, 12:46

Aero bremser bak holder lenge. Foran kan du montere TurboX 345mm eller Hirsch 330 eller 345 mm. Det er en drøss av "big brake kit" ute og går, men det er en stor fordel å ha noe som enten ser originalt ut eller som har godkjenningspapirer. Selv har jeg Hirsch 330 mm foran, det er av typen med 4 stemplede Brembo kalipere, med tettinger som gjør at dette kan brukes året rundt, samt TUV-papirer slik at de går rett inn i vognkortet. Sammen med Ferrodo DS2500 klosser skrubber dette bra. Jeg har aldri mistet bremseeffekt på bane, det eneste jeg har merket er at pedalen har tatt en anelse lenger inn. Da har jeg kjørt på slicks og bremset sent. Gummien rundt ABS-kablene hadde ved en anledning smeltet og rent nedover spindelen.

Det er forresten stor forskjell på festet med R-dekk og slicks, men sistnevnte er ubrukelig så fort det er fuktig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trackday med 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mar 2015, 12:49

...og unngå bremseklosser som krever oppvarming for å ta godt, det er skummelt til veibruk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Trackday med 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 05 mar 2015, 16:37

Husk at hvis du skal oppgradere bremsene til noe større enn 308 Aero-bremser, så må du ha større felger enn 16", og da begynner plutselig penga å rulle når du må ha 18" på både sommer og vinterhjul :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Trackday med 9-5

Legg inn av Kristian N2215 » 05 mar 2015, 16:38

Men det er helt klart verdt det. Forskjellen på de originale 9-5-caliperene og 9-3 Aero (314mm) som jeg har på min, er stoooor!! :o
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

vegar666
Innlegg: 3
Registrert: 05 mar 2015, 08:59

Re: Trackday med 9-5

Legg inn av vegar666 » 06 mar 2015, 08:11

Takk for svar. Vi får se de nærmeste ukene om det blir utskifting i bilparken eller ikke :)

Svar