Kornete smuss på den ene batteripolen saab 9-5
Moderator: Moderatorer
Kornete smuss på den ene batteripolen saab 9-5
Det kommer opp kornete smuss på den ene batteripolen på min saab 9-5. Sikkert dumt spørsmål men hva er grunnen til det og hva er det? Betyr det at batteriet er klart for utskiftning?
- TurboTrykk
- 1,5 bar
- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Re: Kornete smuss på den ene batteripolen saab 9-5
Er nok bare irr, demonter og puss vekk med en stålbørste, og gjerne smør polen inn med vaselin etter du har montert igjen. Kokvarmt vann fjerner irr ganske smertefritt.
Legger med litt batterifakta jeg fant på nett
Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal altså gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren.
Resultatet er gjerne at batteriet går ut i streik en kald vintermorgen, eller takker helt for seg. Da står du der med en bil som ikke vil starte.
Det er flere ting du kan gjøre for å vedlikeholde batteriet:
1. Vedlikeholdslading
Dette gjør du hjemme med en hjemmelader – som altså er en god investering – eller du oppsøker en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort. Har du mye småkjøring vil hyppigere vedlikeholdslading være en fordel.
En batterilader til noen hundrelapper betaler seg fort bare bilen starter når du trenger det.
Lading med hjemmelader er ikke vanskelig, og gjør det enklere å holde batteriet i tipp tipp stand gjennom hele vinteren.
2. Sjekk lading på bilen
Måle om dynamoen lader godt nok. Det er dynamoen som sørger for å lade opp batteriet når motoren først i er i gang.
Men husk at det nesten flatt batteri som såvidt startet bilen ikke blir fulladet av noen kjøreturer. Er batteriet merkbart svakt når du starter, må det lades skikkelig med egen lader.
3. Renhold
Vask batteriet med såpevann, skyll og tørk godt av etterpå. Du får ikke støt eller strøm i deg med en skånsomt vask, og batteriet kortslutter heller ikke av dette.
På et skittent batteri vil bittelitt strøm snike seg langs skitt og møkk og «kortslutte» uten at det tar fyr eller lager elektriske problemer uten videre. Men krypstrøm reduserer levetiden på batteriet. På et rent batteri vil det ikke bli krypstrøm.
Smør vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene for å forhindre irr og krypstrøm.
4. Sjekk kontakter
Batteripolskoer og ledningsforbindelser til batteriet må være gode - det holder ikke bare med nok strøm på batteriet. Etter vask av batteriet er det viktig å sjekke bl.a. om batteripolskoene er hele og ikke irret av, og at disse er skrudd godt nok fast.
5. Nivå på batterivæska
På batterier som ikke er vedlikeholdsfrie må du sjekke mengden væske i hver battericelle. Væsken skal stå over batteriplatene som du ser nede i cellen, se instruksjonsboka. Ved etterfylling av vann på batteriet skal det helst skje med destillert vann.
Bruk hansker når du åpner korkene over battericellene. Det er ikke farlig å åpne dem, men batterisyre er etsende.
Legger med litt batterifakta jeg fant på nett

Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal altså gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren.
Resultatet er gjerne at batteriet går ut i streik en kald vintermorgen, eller takker helt for seg. Da står du der med en bil som ikke vil starte.
Det er flere ting du kan gjøre for å vedlikeholde batteriet:
1. Vedlikeholdslading
Dette gjør du hjemme med en hjemmelader – som altså er en god investering – eller du oppsøker en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort. Har du mye småkjøring vil hyppigere vedlikeholdslading være en fordel.
En batterilader til noen hundrelapper betaler seg fort bare bilen starter når du trenger det.
Lading med hjemmelader er ikke vanskelig, og gjør det enklere å holde batteriet i tipp tipp stand gjennom hele vinteren.
2. Sjekk lading på bilen
Måle om dynamoen lader godt nok. Det er dynamoen som sørger for å lade opp batteriet når motoren først i er i gang.
Men husk at det nesten flatt batteri som såvidt startet bilen ikke blir fulladet av noen kjøreturer. Er batteriet merkbart svakt når du starter, må det lades skikkelig med egen lader.
3. Renhold
Vask batteriet med såpevann, skyll og tørk godt av etterpå. Du får ikke støt eller strøm i deg med en skånsomt vask, og batteriet kortslutter heller ikke av dette.
På et skittent batteri vil bittelitt strøm snike seg langs skitt og møkk og «kortslutte» uten at det tar fyr eller lager elektriske problemer uten videre. Men krypstrøm reduserer levetiden på batteriet. På et rent batteri vil det ikke bli krypstrøm.
Smør vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene for å forhindre irr og krypstrøm.
4. Sjekk kontakter
Batteripolskoer og ledningsforbindelser til batteriet må være gode - det holder ikke bare med nok strøm på batteriet. Etter vask av batteriet er det viktig å sjekke bl.a. om batteripolskoene er hele og ikke irret av, og at disse er skrudd godt nok fast.
5. Nivå på batterivæska
På batterier som ikke er vedlikeholdsfrie må du sjekke mengden væske i hver battericelle. Væsken skal stå over batteriplatene som du ser nede i cellen, se instruksjonsboka. Ved etterfylling av vann på batteriet skal det helst skje med destillert vann.
Bruk hansker når du åpner korkene over battericellene. Det er ikke farlig å åpne dem, men batterisyre er etsende.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
Re: Kornete smuss på den ene batteripolen saab 9-5
Takk for tips!