Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ivers
Innlegg: 9
Registrert: 02 jun 2015, 21:06

Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av Ivers » 02 jun 2015, 21:17

Hei folkens, dette blir mitt første innlegg på forumet.

Kjøpte for litt siden en Saab 900, 95-modell. Den var i tilsynelatende god stand, både eksteriør, interiør og motor. Måtte fremvises på EU-kontroll for litt siden, og en jævli masse feil dukket opp. Hensikten med denne tråden er å finne ut om hva som lønner seg mellom å vrake eller reparere.


Følgende feil og mangler må utbedres (hoillj brillan):
1'erfeil:
- Eksosrør innfestning defekt.

2'erfeil:
- Bremsebelegg for tynne. - Fremre begge sider - høyre bak.
- Mer enn 25% rust på en side av bremseskive. - Venstre bak.
- Bremserør svekket pga. rustangrep. - Venstre bakre.
- Forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30%. Blabla høyre bakre.
- Slitt bærekule - høyre.
- Eksoslekkasje - bakre og fra manifold.

Som dere ser er det MYE å ta tak i her. Personlig syns jeg det er for jævlig å skrote en bil som ser såpass bra ut som den gjør, og som starter og går såpass godt som den gjør - MEN her skal sies at jeg heller mot skrot.


Så...
Hva sier folket? Er det VERDT det?

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av TurboTrykk » 02 jun 2015, 21:28

Tja de fleste feilene er jo fikset ved å bytte skiver, klosser og få eksosen sveist. Manifoldlekasjen er nok bare en pakning. Ikke så ille gale priser på deler til disse, biltema har f.eks om du bare skal ha det godkjent for å kjøre fra a til b.
Ser man bort i fra bremserøret så er vel det meste slitedeler. Som blir slitt :)

Skrur du selv så er ikke 4-5000 i deler ille for en bil som du kan ha i 2 år til. Må du levere inn så koster det vel fort litt mer enn det smaker når folk skal ha timesbetalt.

For min del var ikke denne listen MYE, men heller en kveld i garasjen med øl og god musikk :)
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

Ivers
Innlegg: 9
Registrert: 02 jun 2015, 21:06

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av Ivers » 02 jun 2015, 21:37

Liker tankegangen. Har holdt på å skrudd motorsykler i omlag 4 år nå, men blir min andre bil.
Har forsåvidt tilgang på bukk også, så hvis jeg kan få det unnagjort på 4-5 lapper så er det vel ikke så HELT gærent.

Hva bremseskiver angår, tror du det holder å "slipe" vekk rusta? Eller må denne byttes?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2015, 22:20

Alt dette er jo småtteri, selv om det er noen punkter så er det ikke dyre ting, vel og merke hvis du kan gjøre alt selv! Dette gjør du nemlig selv for relativt lite penger, hvis du kan skru litt. Siden mye av dette er slitedeler så kan man også se det slik at det burde ha stått på kontoen for løpende vedlikehold allerede.

Du kan ikke slipe en bremseskive, men du kan dreie den hvis den ikke blir for tynn. Evt bruker du bare bremsene litt skikkelig, regner med at kaliperen på den siden er treg og må pleies litt, og at det er grunnen til både rust på skiva og ujevn bremsevirkning.
Bremserør kan du kjøpe på rull og skjøte inn, men da må du ha verktøy. Dette kan du evt låne. Kjøper du ferdig bremserør, så sjekk prisen før du bestiller.
Eksosdeler får du på Biltema.

Altså ikke rare handlelista:
-bærearm med bærekule
-bremseklosser
-pakning eksosmanifold
-et bremserør
-kanskje et par bremseskiver
-i verste fall også en bremsekaliper
-noen eksosdeler

Worst case 4500-5000, men du må da kunne skru selv.

Setter du bort jobben er det ikke verdt det, da snakker vi helt andre summer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ivers
Innlegg: 9
Registrert: 02 jun 2015, 21:06

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av Ivers » 03 jun 2015, 00:04

Takk for svar. Forslag til hvor jeg kan handle de ulike delene?

Biltema er jo en mulighet for brorparten av delene, men hvor kan jeg skaffe det siste?



Foreløpig liste:
Bremseklosser foran x2: 638,- BT (Biltema)
Bremsekloss h bak: 472,- Meca
Bremseskive v bak: 429,- BT
bærearm (/m kule?): 999,- BT
Bremserør v bak: 181,- Meca

EVT bremskaliper bak v 699,- BT

Eksosdeler:
Pakning eksosmanifold: 177,- Meca

Dette så da ikke helt halvgalt ut, hva synes dere?

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av Kristian N2215 » 03 jun 2015, 07:11

Bremseklosser selges alltid som sett, altså til begge hjul. Så du trenger ikke 2 sett foran :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av henrik » 03 jun 2015, 08:33

Og bytt aldri klosser på bare en side.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av TiaZzz » 03 jun 2015, 09:16

Er klossene bak like de til OG9-3 på disse? Mener å huske det. I så fall kan du få et sett av meg. Holder til på Skjetten, like ved Olavsgaard i Akershus. Har noen liggende etter en bil som ble kondemnert.

Har andre deler liggende også om du er interessert. Ta kontakt på PM i så fall.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jun 2015, 09:16

Bremsekaliper fra Biltema er ingen slager. Skaff deg heller en byttekaliper der du leverer inn den gamle og får en renovert originaldel i bytte. Mekonomen, Romnes, Meca etc.

Bremseskiver bør du også bytte parvis, akkurat som med klosser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ivers
Innlegg: 9
Registrert: 02 jun 2015, 21:06

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av Ivers » 03 jun 2015, 15:43

Takk for gode innspill. Bremseskiver selges altså enkeltvis?
En annen ting er det bremserøret. Hvis jeg kjøper det via Meca, kommer det da ferdig "bøyd"?

Takk TiaZzz, skal ha deg i bakhue når jeg begynner :-)

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Saab 900ens vei til EU-kontroll eller dynga

Legg inn av redturbo » 04 jun 2015, 16:22

Til nedre bærekule foran trenger du helst en stor to-tannet gaffel fra Biltema, mener jeg.

Svar